Crypto Club. Daniel Şes, fondator iBlock.ro: Observ că investitorii începători caută surse de informaţii care să le confirme că au făcut deja investiţii bune. Documentarea reală începe pentru mulţi abia după ce pierd bani

Autor: Alex Ciutacu 09.09.2022

Atunci când pică piaţa investitorul este pus la o răscruce de drumuri: renunţă de tot sau începe să se documenteze.

Piaţa crypto este una „extrem de emoţională“, iar mulţi investitori începători cau­tă informaţii care să le confirme că achiziţiille pe care le-au realizat deja au fost inspirate, a explicat Daniel Şes, fondator al iBlock.ro, prima editură românească specializat în cărţi despre blockchain şi crypto. 

„Fiecare proiect are un buget de marketing, care este investit în influenceri, social media, etc. Un începător nu are încă discernământul format pentru a alege care informaţie este bună şi care nu. Nu ai ce face decât să intri pe YouTube, pe canale de social media mai virale şi să iei de acolo infor­maţia, ceea ce nu este neapărat rău. Ceea ce observ eu la începători este că fac aceste lucru dar ca să îşi confirme faptul că decizia emoţională pe care au luat-o de a intra într-un proiecte este o decizie bună“, a spus Daniel Şes în cadrul emisiunii Crypto Club, reali­zată de ZF în parteneriat cu Tradesilvania.com, plat­formă premium de investiţii digitale. 

De cele mai multe ori un investitor decide să intre în piaţa crypto când a auzit că o persoană pe care o cunoaşte a obţinut câştiguri importante într-un timp relativ scurt, explică Şes. 

„Este un domeniu extrem de emoţional, nu este ca orice alt domeniu. În imobiliare dacă vrei o casă sau un apartament te duci la locaţie, te uiţi ce vecini ai, există o listă de criterii pe care le verifici înainte de a investi. În crypto nu este chiar aşa pentru că totul se mişcă extrem de repede şi ai impresia că dacă nu intri în momentul acesta într-un anumit proiect acesta ajunge la multipli de 100x şi ai pierdut trenul. Intervine senzaţia de FOMO (Fear of Missing Out)“. 

Cei mai mulţi intră în piaţa crypto în timpul unui aşa-numit bull run, adică într-o perioadă de creştere prelungită, când aud încontinuu de piaţa crypto şi de câştigurile pe care le aduce unor oameni. Totuşi, când piaţa cade o parte din investitori renunţă, însă alţii abia atunci încep să se documenteze cu adevărat. 

„Începătorul cumpără şi de cele mai multe ori acest lucru se întâmplă într-o perioadă de creştere a pieţei. Cumpără, face şi el bani, are senzaţia că a luat o decizie bună şi încearcă să intre să cumpere şi alte criptomonede, dar piaţa va avea curând o direcţie opusă. Atunci când pică piaţa începe să piardă bani, să fie expus la stări emoţionale de disconfort şi îl va pune la o răscruce de drumuri: renunţă de tot sau începe să se documenteze. Cea mai mare parte renunţă, însă restul încep cu adevărat să se documenteze“.

Din acest moment, investitorii încep să-şi caute educatori sau influenceri pe social media, oameni care postează constant despre piaţă. Totuşi, este dificil să găseşti oameni potriviţi de la care să înveţi.

„Informaţiile de calitate vin de la cei care au vechime în domeniu respectiv, nu de la cei care apar atunci când piaţa creşte foarte mult. Atunci când creşte apar cei mai mulţi educatori, şi chiar dacă ei au citit şi s-au documentat există nişte lipsuri acolo, cele care provin din lipsa de expunere în piaţă. Ceea ce îţi dă o experienţă mai profundă atunci când vorbeşti şi vrei să îi înveţi alţii este faptul că ştii ce înseamnă un moment 2020, o scădere a pieţei, o criză de lichiditate, că ştii ce înseamnă un bear market cu proiecte care să ajungă până la minus 99%, cum s-a întâmplat în 2018 când Ethereum a ajuns la minus 97% şi era a doua criptomonedă din piaţă”.

Daniel Şes spune că obiectivitatea este aproape inexistentă în piaţa de criptomonede, întrucât cei care educă au interesul de a-şi monetiza educaţie, „ceea ce nu este neapărat rău”.

„Cred că modul în care discernem un influencer bun se rezumă la istoricul persoanei de la care vrei să înveţi. Te uiţi în istoric şi te uiţi dacă a fost în piaţă în ciclul trecut şi ce a făcut atunci, dacă a recomandat proiecte care s-au dovedit a fi ţepe sau ce făcea el mai exact în momentul respectiv. Pe de altă parte, te mai uiţi dacă pe canalul său este sponsorizat de alte proiecte. Atunci când eşti sponsorizat este foarte dificil să fii apoi obiectiv, să vii să spui adevărul, nu prea ai cum”.

Următorul pas în procesul de educare este lectura cărţilor despre blockchain şi criptomonede. Marea majoritate a acestora sunt disponibile în engleză, însă unele încep să fie disponibile şi în limba română prin intermediul editurii iBlock.ro, dar şi prin intermediul unor alte edituri care au începuturi timide în domeniu, cum ar fi Humanitas sau Act şi Politon.