Business Magazin. Cele mai împrumutate cărţi în 2021 şi cele mai împrumutate titluri scrise de autori români: Ce mai citesc românii? De la autocunoaştere, la romance şi finanţe

Autor: Ioana Matei 11.09.2022

Sechelele pandemiei, tensiunile internaţionale şi crizele de toate felurile se văd şi în felul în care românii îşi aleg lecturile. În paginile căror cărţi ne mai căutăm răspunsurile?

Mitlurile din zona dezvoltării personale, axate pe înţelegerea emoţiilor şi autocunoaştere, s-au menţinut, în perioada pandemiei, în topul preferinţelor cititorilor care folosesc platforma Bookster, care închiriază cărţi angajaţilor din companii. Totuşi, a existat o diferenţă între 2021 şi 2020, potrivit Teodorei Rădulescu, CEO al companiei: „Spre deosebire de 2020 – primul an de pandemie în care cărţile de parenting au fost excepţional de căutate, în 2021 titlurile despre relaţiile de cuplu au avut o creştere şi mai mare. Concluzia noastră a fost că şi anul 2021 ne-a adus provocări din zona emoţională şi ne-a creat contexte pentru introspecţie”. Cei aproximativ 90.000 de abonaţi ai Bookster au ales autori ale căror cărţi şi-au propus să ofere un sentiment de bine (feel-good), cum ar fi Eric Emmanuel Schmitt, Fredrik Backman sau Kristin Hannah. „Toate aceste tendinţe se păstrează şi în prima jumătate a lui 2022, cu o cerere în creştere în perioada vacanţelor pentru cărţile de beletristică – mai ales romance, dar şi biografii şi cărţi cu tematică istorică. Însă, contextul prezent îşi lasă amprenta asupra preferinţelor de lectură – în ultimele luni, cele mai populare cărţi de dezvoltare personală au fost cele din categoria finanţelor personale. Se pare că cititorii noştri au început să se preocupe de siguranţa lor financiară, poate ca o lecţie a pandemiei, dar şi ca o pregătire în faţa unei crize economice”, observă Teodora Rădulescu. Câteva dintre cele mai căutate titluri internaţionale în ultima perioadă, în platforma pe care o reprezintă, sunt: „Când corpul spune nu”, de Gabor Mate, „Fecioarele”, de Alex Michaelides, „Un moment magic”, de Kristin Hannah, „Dans în arenă”, de Jojo Moyes, „Cartea alinării”, de Matt Haig. Iar dacă ne uităm la autorii români, ea menţionează: „Ziua în care m-am iubit cu adevărat” sau „Trăieşte autentic” de Andreea Săvulescu, „Mindfulness urban”, „Suflete de sticlă” de Gáspár György sau „Străinul de lângă mine” de Irina Binder. De altfel, CEO-ul Bookster observă că în piaţa din România începe să crească interesul pentru autorii autohtoni, iar în ce priveşte preferinţele cititorilor la nivel internaţional, acestea sunt similare, indiferent de naţionalitate: „cărţile bune şi apreciate depăşesc uşor graniţele naţiunilor, iar contextul global îşi pune amprenta asupra preocupărilor majorităţii”.

Cât de mult citesc însă românii, comparativ cu locuitorii altor ţări? „Din păcate nu există încă un studiu armonizat la nivel global, însă există destule studii independente care ne pot ajuta să ne formăm o imagine mai clară. Din acestea aflăm că, la nivel european, în 2021, Finlanda, Polonia şi Estonia se aflau în fruntea clasamentului după procentul populaţiei cititoare. Spre exemplu, undeva la 16% dintre finlandezi declară că lectura se regăseşte printre activităţile lor principale. În România, procentul atinge 6% – deci avem loc de crescut.” În ceea ce priveşte cheltuielile alocate cărţilor, potrivit celor mai recente cifre pe această temă citate de Teodora Rădulescu, media era undeva la 3 euro pe an: „Nu cred că cifrele s-au schimbat dramatic de atunci – însă acest lucru trebuie să impulsioneze investiţiile de orice natură în educaţia din România. Plecând de la nişte cifre atât de mici, eforturile de încurajare a cititului pot avea un impact uşor de resimţit”. La nivelul celor aproape 90.000 de abonaţi activi în platforma lor, media este de o lectură pe lună. Chiar dacă studiile de la nivel naţional arată că cei mai mulţi consumatori de carte din România sunt şcolarii şi că apetitul pentru citit scade odată cu vârsta, CEO-ul Bookster spune că, în comunitatea lor, au parte de o diversitate mare. „Avem cititori din toate industriile, cu ocupaţii diverse: contabili, IT-işti, oameni de vânzări şi de marketing, lucrători comerciali, curieri şi tot aşa. De asemenea, ei se regăsesc în etape diferite ale carierei lor – juniori, specialişti în diverse domenii sau manageri. În plus, ştim din discuţiile cu ei că obişnuiesc să împrumute lecturi prin Bookster şi pentru copiii sau părinţii lor.”

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro