Modificări legislative cu impact direct asupra pieţei achiziţiilor publice

Autor: Oana Vodă 16.09.2022

Pe data de 10 septembrie 2022 au intrat în vigoare prevederile Legii nr. 208/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (“Legea 208/2022”).

 

Principalele obiective avute în vedere prin aceste modificări au la bază importanţa declarată a sectorului achiziţiilor publice din perspectiva contribuţiei la dezvoltarea economică, şi vizează:

 

 

Principalele modificări cu impact direct asupra pieţei achiziţiilor publice includ:

 

 

Noile reglementări includ reguli clare pentru derularea acestor achiziţii din perspectiva asigurării unei abordări competitive şi transparente, prin prevederea unor praguri intermediare, precum şi în ceea ce priveşte angajamentul legal prin care se angajează cheltuielile aferente achiziţiei directe. Scopul principal avut în vedere prin aceste modificări este facilitarea accesului României la fondurile UE, eficientizarea proceselor de achiziţie publică şi contracararea efectelor creşterii inflaţiei şi a cursului valutar. Cu toate acestea, un prag crescut pentru realizarea de achiziţii directe poate ridica anumite semne de întrebare din perspectiva îndeplinirii efective a scopului avut în vedere, prin raportare la principiile ce guvernează materia achiziţiilor publice.

 

 

 

 

Apreciem, astfel, că se impune alinierea prevederilor mai sus menţionate, deziderat ce se poate îndeplini în cadrul demersului deja iniţiat de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice de modificare  şi completare a normelor metodologice de aplicare a legislaţiei privind achiziţiile publice. De asemenea, în condiţiile de mai sus, ne aşteptăm ca utilizarea procedurii de negociere fără publicare să cunoască o creştere semnificativă în perioada următoare, în ciuda caracterului excepţional al acestei proceduri.

 

 

În paralel, pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice se află în dezbatere un proiect de hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 98/2016, a Legii nr. 99/2016, respectiv a Legii nr.100/2016. Acest proiect prevede modificări suplimentare privind instrumentele de garantare. Astfel, se propune includerea unei noi situaţii în care autoritatea contractantă are obligaţia de a reţine garanţia de participare, respectiv atunci când, oferta sa fiind declarată câştigătoare, ofertantul nu deschide un cont la dispoziţia acesteia, la o bancă agreată de ambele părţi, în cazul în care părţile convin ca garanţia de bună execuţie să se constituie prin reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale. Este discutabil în ce măsură acest motiv poate fi pus pe poziţie de egalitate cu celelalte situaţii ce generează reţinerea garanţiei de participare. Astfel, rămâne de văzut care va fi forma finală a acestui proiect ce va sta la baza completării cadrului normativ secundar în materia achiziţiilor publice.

 

 

 

Modificările de mai sus par a se traduce printr-o expunere crescută a terţilor susţinători faţă de autorităţile contractante, inclusiv pentru acele situaţii în care încălcarea obligaţiilor contractuale de către contractanţii principali sunt în afara sferei de control a terţilor. În aceste condiţii, ne aşteptăm ca prevederea mai sus menţionată să afecteze dinamica de pe piaţa achiziţiilor publice, precum şi strategiile de ofertare ale operatorilor economici.

 

 

 

 

În mod evident, în practică, aprecierea îndeplinirii cumulative a celor trei condiţii menţionate mai sus va fi realizată de la caz la caz, în funcţie de specificul fiecărui contract şi a condiţiilor de implementare aferente.

 

 

 

 

Fără a avea impactul pe care l-au avut modificările aduse legislaţiei privind achiziţiile publice de OUG nr. 45/2018 sau de OUG nr. 114/2020, ne aşteptăm ca efectele prezentelor modificări să se simtă în dinamica pieţei achiziţiilor publice, în special din perspectiva modificărilor aduse pragurilor pentru achiziţii directe, instituţiei terţului susţinător sau cele privind instrumentele de garantare. De asemenea, va fi interesant de urmărit în ce măsură obiectivele avute în vedere prin aceste modificări vor fi atinse, în special din perspectiva facilitării investiţiilor publice şi a creşterii performanţei în domeniu.



[1] Ordonanţa de urgenţă nr. 26/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul investiţiilor publice – publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 272 din 21 martie 2022.

[2] Hotărârea de Guvern nr. 375/2022 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, a Hotărârii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, precum şi a anexelor nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 277 din 22 martie 2022.

 

Advertorialele de pe zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu conţinut publicitar sau Opinia Specialistului.