ZF 15 minute cu un antreprenor. Dan Paştiu, fondator al Dabo Doner: Limităm deschiderile de noi restaurante, această perioadă este foarte dificilă. Aveam în plan 20 de localuri noi, dar am inaugurat unul singur

Autor: Miruna Diaconu 20.09.2022

Lanţul de restaurante fast-food numără în prezent 51 de unităţi, dintre care 30 sunt operate prin parteneri francizaţi, iar restul sunt localuri proprii ale antreprenorului care a fondat afacerea în 2013.

Dan Paştiu, fondatorul lanţului de restaurante de tip fast-food Dabo Doner, spune că există cereri pentru deschiderea unor noi localuri în franciză de către parteneri, însă el încearcă să limiteze dezvoltarea din cauza perioadei dificile prin care trece economia şi provocările cu care se confruntă piaţa HoReCa.

„Avem cereri de la potenţiali francizaţi care vor să deschidă, dar am încercat să limitez eu expansiunea fiindcă îmi doresc ca partenerii care vin în reţeaua Dabo să fie mulţumiţi de businessul pe care îl oferim. Perioada aceasta este foarte dificilă pentru a deschide un business de acest fel. În oraşele sau în cartierele în care cred că se poate face business, vom merge înainte cu dezvoltarea, dar acolo unde nu cred 100% că în acest moment putem să facem un restaurant profitabil, prefer să nu inagurăm nimic“, a spus Dan Paştiu în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul adaugă că planul de expansiune pentru anul acesta viza iniţial 20 de unităţi noi, dintre care zece ar fi fost în Bucureşti. În realitate însă, a reuşit să deschidă un singur restaurant în toată ţara. Dan Paştiu precizează că Dabo Doner caută, în general, oraşe cu peste 35.000 de locuitori sau cartiere foarte aglomerate din urbele mari, în frunte cu Capitala.

Contextul economic dificil, în special pentru piaţa HoReCa, sector care abia îşi revine după doi ani cu scăderi record, dă peste cap planurile antreprenorilor din industrie. Inflaţia record şi schimbarea comportamentului de consum stopează dorinţa de dezvoltare a jucătorilor din piaţa restaurantelor.

„Anul acesta ar fi trebuit să fie anul Bucureştiului. Noi avem doar două restaurante în Capitală, dar voiam să deschidem încă zece în 2022. A trebuit să ne limităm şi să vedem cum gestionăm activitatea, piaţa fiind afectată de situaţia economică actuală. De regulă, noi avem localuri în zone cu studenţi mulţi, cu trafic intens, dar oamenii aceştia au dispărut odată cu pandemia.“

Pe lângă faptul că pandemia, urmată de război şi inflaţie, a stopat planurile de dezvoltare ale lanţului de restaurante, antreprenorul a fost nevoit să îşi închidă o parte dintre unităţile deja existente, în special pe cele ale căror pierderi nu mai puteau fi susţinute. Şase spaţii au fost închise deoarece timp de mai multe luni au fost mult sub pragul de breakeven. Dan Paştiu spune că nu îşi doreşte să închidă alte unităţi, însă dacă pierderile vor fi prea mari, nu va avea de ales.

Reţeaua de fast-food-uri numără în prezent 51 de unităţi, dintre care 30 sunt operate prin parteneri francizaţi, iar restul sunt localuri proprii ale fondatorului. Din cele şase închise, una singură a fost a unui partener.

Dabo Doner are prezenţă şi în Ungaria, unde a deschis două restaurante, dar şi în Anglia, unde are un local. Dan Paştiu spune că unitatea deschisă în pandemie în Anglia se află pe un trend ascendent, crescându-şi cifra de afaceri de trei ori de la deschidere şi până în prezent. Restaurantele din Ungaria nu înregistrează scăderi, având un trend asemănător cu cel din România.

„Noi am deschis restaurante noi inclusiv în pandemie, nu ne-a fost frică să ne extindem, dar ce se întâmplă acum ne-a făcut să punem în aşteptare absolut tot ce înseamnă dezvoltare. Avem localuri care au avut foarte multe luni sub breakeven şi astfel am decis să le închidem pentru că pierderea era foarte mare şi preferăm să conservăm câştigul minim de pe celelalte.“

Totuşi, nici în pandemie reţeaua nu s-a extins în ritmul alert anunţat iniţial, ci mult mai temperat.

Una dintre schimbările de com­portament pe care le-a observat Dan Paştiu în rândul consumatorilor locali este că aceştia preferă să îşi comande mai mult acasă decât să vină în restaurant, lucru care aduce cu un cost în plus. Circa 30% din businessul Dabo Doner vin acum din livrările prin intermediul platformelor, iar antreprenorul explică faptul că e dificil acest canal în contextul în care comisionul încasat de companiile de profil este de circa 30%.

„Acest canal vine cu costuri mari indiferent dacă faci tu livrările cu flota proprie sau dacă lucrezi cu platforme. Platformele iau 30% comision per comandă. Noi nu avem marjă de 30% la produsele cu care lucrăm, aşa că ajungem pe minus“, explică el.

În ceea ce priveşte încasările, Dan Paştiu spune că se apropie de cifra de afaceri înregistrată anul trecut, însă o parte din venituri se datorează inflaţiei de 15%, nu apetitului de consum. După o creştere considerabilă a preţurilor la materiile prime, antreprenorul a fost nevoit să scumpească articolele din meniul Dabo Doner cu circa 20%.

Mai mult, cifra de afaceri de anul acesta se datorează şi creşterii numărului de parteneri în franciză.

Omul de afaceri nu oferă date despre cifra de afaceri totală a businessului fondat în 2013. Compania Dabo Internaţional, care operează unităţile proprii şi cea care încasează taxele de franciză, a avut afaceri de 19 mil. lei anul trecut, plus 22%.