ZF Investiţi în România! Cristian Barin, Ohvăz: Încercăm să prelungim valabilitatea produselor noastre şi suntem în discuţii cu un hipermarket şi cu distribuitori

Autor: Alex Ciutacu 23.09.2022

Compania a atras două runde de investiţii în care au fost implicaţi investitori precum SevenX Ventures, Dan Oros şi Marius Alexe.

Producătorul de mâncare sănătoasă Ohvăz lucrează în prezent la prelungirea termenului de valabilitate şi este în negocieri cu mai mulţi distribuitori şi cu o reţea de hipermarketuri pentru a intra în portofoliile acestora, a explicat Cristian Barin, fondator şi acţionar majoritar al Ohvăz, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Principiile noastre sunt foarte importante, iar ele înseamnă fără plastic de unică folosinţă, fără coloranţi, fără con­servanţi, fără zahăr adăugat, şi când vorbim de produse naturale termenul de valabilitate al produselor noastre de tip budincă de ovăz şi budincă de chia este de şapte zile. Acesta este un termen suficient pentru persoanele care înţeleg ideea de mâncare sănătoasă, dar pentru publicul larg şi pentru magazinele partenere este insuficient. Încercăm să prelungim termenul de valabilitate spre 14-21 de zile, fără să facem compromisuri“.

Fondatorul businessului spune că există totuşi soluţii care se află astăzi în testare, iar ele ţin în principal de modul în care sunt preparate produsele.

„E un proces anevoios, presupune tot felul de procese tehnologice, avem un tehnolog bun cu care colaborăm. Ţine de modul în care preparăm laptele, în care lăsăm fulgii de ovăz la hidratat, cât timp, în ce manieră şi în ce utilaje. (...) Cred că putem creşte semnificativ dacă reuşim să creştem puţin valabilitatea“.

Ohvăz este business lansat în urmă cu trei ani de Cristian Barin, iar astăzi produce budincă de ovăz, budincă de chia, limonadă, biscuiţi, granola şi alte produse din această categorie. La bază IT-ist, fondatorul a venit cu această idee în momentul în care echipa cu care dezvolta aplicaţii de mobil a considerat că nu este sustenabil să mănânce în fiecare zi la prânz mâncare de tip fast-food.

Compania are sediul de producţie în Sectorul 4 al Capitalei, unde capacitatea totală înseamnă „marfă în valoare de 20.000 de euro pe zi“, după cum o cuantifică fondatorul. Trebuie menţionat că Ohvăz nu se apropie încă de această capacitate maximă. „Am investit enorm de mult în spaţiu şi cred că este una dintre cele mai mari provocări pe care le avem şi este şi unul dintre motivele pentru care nu există competitori. Utilajele sunt extraordinar de greu de găsit pentru că nu există utilaje standard pentru ovăz. Dacă faci pizza sau orice altceva găseşti utilaje standard, dar la noi nu există şi trebuie să apleăm la soluţii personalizate, care durează luni de zile. Ultimul utilaj a venit în 4 luni şi uneori nu merge exact aşa cum ar trebui să fie, deci procesul tehnologizării este unul extrem de dificil. (...) Am depăşit această zonă şi acum urmărim a doua parte, şi-anume prelungirea valabilităţii“.

Un procent de 70% din vânzările Ohvăz sunt realizate prin site-ul propriu, iar restul de 30% se împarte între magazine partenere precum FruFru, Cărtureşti şi diferite băcănii. Comanda medie a crescut anul acesta de la 125 de lei la 145 de lei.

„Suntem în discuţii avansate cu un hipermarket care cred că ne va ajuta semnificativ atât la imagine, cât şi la vânzări, iar pe partea cealaltă şi reţelele de distribuţie ne-au dat semnale foarte interesante. În general firmele de genul nostru nu intră în reţele de distribuţie cu cifre de afaceri de 100 sau 300 de milioane de euro, care lucrează cu cele mai mari branduri din lume, dar când ne-am întâlnit cu ei am avut un feedback foarte bun. (...) Încă discutăm despre contracte, nu este nimic bătut în cuie, dar e un semnal foarte bun, atât pe partea de hipermarket, cât şi pe aceste reţele de distribuţie“.

Când vine vorba de provocările cu care se confruntă Ohvăz acestea vin din mai multe direcţii, una dintre ele fiind generată de războiul din Ucraina. Cele mai populare produse ale Ohvăz sunt vândute în ambalaje de sticlă, iar sticla provenea până la începutul anului în principal din Republica Moldova sau din Ucraina.

„Folosim câteva sute de mii de ambalaje pe an, ne apropiem de un milion de unităţi pe an şi este dificil pentru că sticla venea preponderent din Republica Moldova şi Ucraina. (...) Suntem în situaţia în care nu ne mai chinuim să obţinem aceleaşi ambalaje de sticlă. Discuţia funcţionează aşa: bună ziua, ce aveţi între 280 ml şi 380 ml, căci vrem oricât. Cam aşa funcţionează“.

Dacă soluţia pentru această problemă a însemnat până în acest moment ca Ohvăz să strângă stocuri semnificative de sticlă, care pun presiune pe cash flow, companie se mai confruntă cu o problemă greu de rezolvat, şi-anume transportul frigorific.

„Există opţiuni dar sunt ridicol de scumpe. Un transport la noi în ţară ne costă pe noi ca firmă între 42 şi 55 de lei, ceea ce este absurd. E dificil de înţeles pentru un client obişnuit care comandă de la magazine gigant cu livrare gratuită sau cu 5 lei livrarea. Ne străduim ca livrarea să fie extrem de mică, până de curând era 5 lei în Bucureşti şi 10 lei în ţară, deci pentru fiecare comandă piedem peste 30 de lei“.

Barin povesteşte că existau până acum două firme mari de curierat rapid în Bucureşti care puteau oferi un astfel de serviciu, însă una dintre ele s-a închis de curând.

„A rămas una singură şi aceasta ca să reziste şi-a mărit preţurile considerabil şi este enorm de greu pentru că publicul se aşteaptă ca transportul să fie gratuit, dar pe noi de fapt ne costă peste 40 de lei un transport în Bucureşti. Este foarte dificil“.

Bugetul de investiţii pentru anul 2022 s-a ridicat la circa 100.000 de euro, însemnând în principal investiţii în utilaje. Cu o echipă de 18 persoane, cifra de afaceri a Ohvăz s-a ridicat la 300.000 de euro în 2021, iar pentru anul acesta se îndreaptă spre 500-600.000 de euro. Totuşi, profitabilitatea a fost afectată de crizele suprapuse din acest an.

„Momentan nu suntem profitabili, am avut câteva luni profitabile în 2022, dar de când a început situaţia cu războiul este extraordinar de dificil. Am reuşit să optimizez anumite costuri legate de transport, de marketing şi mă aşteptam să crească nivelul profitabilităţii, dar apoi ne-am lovit de situaţia actuală“.

Cristian Barin mai deţine astăzi 71% din acţiunile Ohvăz, în contextul în care compania a atras deja două runde de finanţare de la investitori precum Marius Alexe, SevenX Ventures (Iulian Cârciumaru şi Leonard Leca), respectiv Dan Oros, head of marketing la Google România.