ANALIZĂ. Cum a trecut România în ultimii 20 de ani de la „ţara berii la PET“ la tot mai multe microberării, dar fără investiţii în fabrici mari de la zero. Ce fabrici mari şi-au închis porţile

Autor: Mădălina Dediu Panaete 26.09.2022

Peste 95% din cifra de afaceri din industria berii este realizată de patru mari companii – Ursus Breweries, HEINEKEN România, Bergenbier şi URBB (Tuborg), care împreună au astăzi 9 unităţi de producţie, mai puţine faţă de numărul de fabrici din anii 2000.

România are astăzi în jur de 100 de afaceri în industria berii, dar mai puţin de 20 sunt fabrici mari, după ce în ultimii ani consumatorul român a început să facă trecerea de la bere la PET, ambalaj mai economic, la sticle şi beri premium.

Cel mai mare număr de fabrici de bere îl are HEINEKEN România, care a anunţat recent că inte­n­ţionează să închidă unitatea de producţie din Constanţa şi să se concentreze pe celelalte trei unităţi. Trei fabrici are şi Ursus Breweries, liderul pieţei de bere, iar câte o fabrică au Bergenbier şi United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg). Aceşti patru jucători realizează împreună cu cele nouă fabrici pe care le au peste 95% din cifra de afaceri de 4,7 miliarde de lei generată în acest sector. Însă, în această categorie mai activează şi Romaqua Group, companie antrepreorială care are o fabrică de bere la Sebeş (judeţul Alba) şi European Food, care deţine brandul Burger, şi o fabrică în judeţul Bihor.