Crypto Club. Ce avantaje ai dacă tranzacţionezi printr-o platformă românească: alimentare, retragere şi tranzacţionare în lei, menţinerea unui istoric, rapoarte contabile adaptate, răspundere legislativă şi acces la informaţii în limba română

Autor: Alex Ciutacu 29.09.2022

♦ Mulţi investitori de retail din România intră iniţial în piaţa crypto printr-o platformă internaţională, însă Ciprian Dobrescu este de părere că motivul principal ţine de o limitare de marketing cu care se confruntă platformele româneşti.

Investitorii interesaţi de piaţa activelor digitale, fie că sunt persoane fizice sau companii, au acces la o multitudine de avantaje atunci când aleg să tranzacţioneze criptomonede printr-o platformă românească în locul unei platforme internaţionale, iar printre acestea se numără posibilitatea de a alimenta contul sau de a retrage bani direct în lei, respectiv prin bănci din România, precum şi rapoartele contabile adaptate sau accesul la informaţii în limba română.

„Pentru persoane fizice există ramp on/ramp off direct în cont RON – fără comision de schimb sau curs de schimb suplimentar. (...) De asemenea, există posibilitatea tranzacţionării direct prin utilizarea monedei locale pentru achiziţia de criptomonede. Un alt avantaj ţine de customer support şi rubrică de întrebări frecvente sau ghiduri de utilizare în limba română şi gestionate din România, ceea ce vine cu o înţelegere a dialogului, a specificului cultural-naţional şi a comportamentului de tranzacţionare”, a explicat Ciprian Dobrescu, cofondator şi CEO al Tradesilvania, în cadrul proiectului Crypto Club, realizat de ZF în parteneriat cu Tradesilvania.com, platformă premium de investiţii digitale.

Totodată, sumele investite sunt expuse la jurisdicţia locală şi la cea europeană, iar un exchange local înseamnă şi o companie înfiinţată în România, cu răspundere legislativă şi care se supune regulilor monitorizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

„Cadrul legal este diferit în funcţie de zona geografică şi în acest domeniu, în special, este chiar diferit şi fragmentat inclusiv la nivelul statelor din Uniunea Eurpeană. Atunci când eşti clientul unei platforme naţionale ai siguranţa că regulile şi măsurile luate de platforma în cauză sunt similare pentru toţi clienţii şi sunt respectate stadardele specifice de comunicare, informare sau verificare în ceea ce priveşte sursa fondurilor”.

De asemenea, o platformă românească de tranzacţionare menţine un istoric al utilizatorului pentru a ajuta la conformările legale specific la nivel naţional.

În ceea ce priveşte companiile, clienţii persoane fizice, o platformă lansată din piaţa locală oferă avantaje care ţin în primul rând de rapoartele contabile ce pot fi emise de platformă.

„Pentru companii şi instituţii există motive fiscale sau contabile pentru care să aleagă o platformă românească, precum specificul rapoartelor din aplicaţie, întrucât acestea iau în considerare legislaţia locală şi facilitează înregistrarea contabilă corectă a tranzacţiilor, conform legii”.

Ciprian Dobrescu a observat că persoanele juridice nu fac transferuri între platforme cu aceeaşi frecvenţă ca persoanele fizice, ceea ce înseamnă că este cu atât mai important pentru companii să aleagă din start o platformă care oferă o varietate a monedelor şi a serviciilor adiacente celor de bază.

„Profilul investiţional al companiilor este diferit, pe termen mai lung, de cele mai multe ori în monede mai stabile. Diversitatea monedelor poate juca un rol important în dezvoltarea unui portofoliu pe placul companiei, pe lângă serviciile adiacente de diminuare a riscurilor, cum este asigurarea fondurilor sau creşterea veniturilor prin servicii de savings”.

În cazul Tradesilvania, diversitatea monedelor se traduce la acest moment prin 56 de monede şi 128 de parităţi, care sunt raportate la RON, EUR, USDT şi BTC.

„Printre avantajele pe care le oferă Tradesilvania se numără încrederea că retragerea sau alimentarea platformei este acceptată de banca clientului, fiind vorba de o companie locală, cunoscută şi un transfer din România. (...) Totodată, oferim support în limba română, interfaţă, ghiduri şi informaţii complete în limba română, multiple canale active de comunicare precum mail, telefon sau chat, dar şi analize de piaţă extinse, săptămânale, pentru informare, ce includ şi proiecte locale, cum ar fi Elrond”.

Alte servicii suplimentare prezentate de cofondatorul Tradesilvania sunt opţiunile de economisire, tranzacţiile OTC la un comision de 0,1% pentru vânzări sau achiziţii care depăşesc 100.000 de euro, alimentarea prin staţii de plată, asigurarea sumelor din platformă, multiplele tipuri de ordine şi alertele de preţ.

„Savings reprezintă cea mai simplă metodă prin care poţi să capitalizezi pe deţinerea monedelor cu un câştig anual de până la 13%. Aşa cum ştim deja, orice transfer, chiar şi în sfera crypto, suportă anumite costuri, iar toate aceste beneficii suplimentare într-o singură platformă presupun mai puţine costuri de transfer. (...) Concret, în cazul savings, reuşeşti să câştigi un <<premiu crypto>> săptămânal fără a te încărca prin alte costuri de transfer către o platformă specializată care oferă un astfel de serviciu”.

În acelaşi timp, Tradesilvania spune că asigură fondurile clienţilor împotriva atacurilor cibernetice până la valoarea de 30 de milioane de euro.

„Nu este un standard de piaţă nici la nivel local şi nici la nivel internaţional, iar din cunoştinţele noastre, la nivel local cel puţin, suntem singura platformă care aplică o astfel de măsură”.

Cu toate acestea, mulţi investitori de retail din România intră în lumea crypto prin intermediul unor platforme internaţionale cunoscute, înainte de a înţelege care sunt avantajele şi dezavantajele fiecărui furnizor în parte. CEO-ul Tradesilvania consideră că motivul principal ţine de o limitare cu care se confruntă platformele româneşti la nivel de marketing.

„Motivul principal este expunerea, platformele locale având o foarte importantă limitare aici. În România, din păcate, în lipsa clarificării unor elemente cheie din zona de reglementare, unei platforme locale îi este imposibil să se promoveze pe reţelele de socializare sau Google Ads, în timp ce competitorii internaţionali au acest drept de promovare, inclusiv pe România”.

Pentru clientul final platformele internaţionale sunt la fel de accesibile precum platformele locale, în contextul unui sector tânăr care se formează într-o lume globalizată, a instrumentelor financiare şi a tehnologiei. Totuşi, România rămâne în urmă în ceea ce priveşte procesul de reglementare.

„Noi fiind întotdeauna în urmă cu elemente cheie ale procesului de reglementare, această lipsă de efervescenţă legislativă în domeniu limitează şi accesul platformelor româneşti la alte pieţe, în special prin imposibilitatea promovării pe aceste pieţe”.