Analiză. CTP se apropie de 2,5 milioane de metri pătraţi în 2022 şi mizează tot mai mult pe noi dezvoltări

Ziarul Financiar 04.10.2022

CTP va investi încă 300 mil. euro în extinderea la nivel naţional şi va ajunge în România la  aproape 2,5 mil. mp de spaţii logistice, dintr-un total de 6,3 mil. mp de spaţii industriale şi logistice moderne pe piaţa locală în urma finalizării de noi depozit, după ce a derulat în ultimii ani şi mai multe achiziţii precum depozite de la Zacaria sau centre Mobexpert.

CTP va investi anul acesta 300 mil. euro în extinderea la nivel naţional, vizând atât construcţia de noi depozite în cadrul platformelor deja existente în Timişoara, Bucureşti, Sibiu sau Târgu-Mureş, cât şi achiziţia de centre logistice. CTP ajunge în România la aproape 2,5 mil. mp la final de 2022, din care 2,245 mil. mp sunt deja operaţionali.

„Anul acesta ne vom apropia de 2,5 mil. mp la final de an. Dacă vom găsi depozite bune, vom mai cumpăra, dar am cumpărat anul trecut şi ne vom mai dezvolta şi organic. Investiţia în Oradea, unde acum construim terminalul cargo la aeroport, a fost prin achiziţia de la Zacaria, anterior la Salonta în 2017, iar acum noul terminal la aeroport“, a spus Ana Dumitrache, country head, CTP România.

Bucureştiul va continua să atragă noi investiţii pe sectorul industrial, iar printre principalele discuţii se află şi reducerea costurilor legate de energie, în condiţiile în care din costul total în cazul unui depozit, facturile la gaz şi curent electric au o pondere semnificativă.

„Noi avem o echipă de manageri de proiect şi ne ocupăm direct de construcţiile noastre sub antrepriză sau proiecte în dezvoltare împărţite, diferiţi furnizori. Această creştere a preţurilor la materiale nu este cea mai mare problemă, avem inflaţie în toate domeniile şi trebuie toţi să îi facem faţă, suntem pe picior de egalitate. Problema majoră în construcţii este incertitudinea, faptul că azi ştii ceva şi mâine se întâmplă altceva şi implicit sunt greu de gestionat. Ciclul de producţie, de construcţie la noi este de 6-9 luni de la autorizaţia de construire la finalizarea unei hale. La birouri poate dura şi doi ani, iar instabilitatea preţurilor este greu de gestionat pentru că închiriezi în avans, nu când este gata. Faci un angajament la închiriere şi trebuie să ai un control asupra costurilor pentru că livrezi ceea ce te-ai angajat“, a explicat Ana Dumitrache.

CTP mizează puternic pe instalarea de panouri fotovoltaice pentru a reduce impactul scumpirii energiei.

„Anul acesta am realizat investiţia în panouri fotovoltaice cu o capacitate de peste 1 MW în proiectul CTPark Bucharest West, iar proiectul Bucharest North va urma. Aici avem deja 116.000 mp suprafaţă închiriabilă construită, cu 95% grad de închiriere şi mai construim 94.000 mp. Mobexpert este cel mai mare chiriaş din acest proiect, cu 25.000 mp“, a spus Ana Dumitrache.

Pe de altă parte, creşterea costurilor va determina şi o scumpire a chiriilor, care pot ajunge potrivit consultanţilor şi la 4-4,25 euro/­mp/lună. „Ne ţinem de pipelineul planificat pentru 2022, avem un program bine organizat, am securizat materialele necesare, avem contracte bune din 2021“.

CTP continuă dezvoltarea portofoliului său din România cu un nou parc industrial în Arad - CTPark Arad West. Cu o suprafaţă care totalizează aproximativ 100.000 mp. CTPark Arad West este primul proiect construit de la zero de CTP în Arad.

Investiţia este estimată la circa 80 mil. euro conform calculelor ZF, luând o medie de 800 de euro/mp investiţie în industrial, care include atât terenul cât şi construcţia. Pe piaţa din Arad, compania CTP a intrat în anul 2015 şi mai deţine parcurile industriale CTPark Arad şi CTPark Arad North, care cumulează aproape 60.000 mp.

„Arad este un oraş cu o istorie reprezentativă pentru industria producătoare de piese auto şi nu numai, care se bucură în acelaşi timp de a fi locul în care s-au dezvoltat numeroase afaceri antreprenoriale. În cei şapte ani de când CTP a intrat pe piaţa din Arad, am reuşit să atragem chiriaşi importanţi şi să facilităm extinderi ale partenerilor existenţi, care au ajuns astfel să ocupe zeci de mii de metri pătraţi. Noul proiect pe care îl demarăm, CTPark Arad West, va putea acomoda atât toate tipurile de companii şi de activităţi, având în vedere locaţia cu foarte bun acces la transportul în comun, până la logistică de dimeniuni mari sau mici, precum şi producţie“, a declarat Aurel Cârstea, Business Development Manager pentru Transilvania în cadrul CTP România.

Proiectul noului parc CTPark Arad West va acomoda atât spaţii CTFlex destinate companiilor mici şi mijlocii, cât şi spaţii CTSpace pentru companii care au nevoie de suprafeţe mari de până la 15.000 mp.

Lucrările de dezvoltare vor începe în ultimul trimestru al anului 2022, iar în anul 2023 vor fi livrate primele spaţii din totalul de aproximativ 100.000 mp planificaţi.

 

 

Adelina Badea,
Mobexpert Problemele cu transporturile au susţinut producţia locală

Mobexpert vrea să crească şi pe zona de decoraţiuni şi deja se pregăteşte pentru vânzările de Black Friday şi Crăciun. Compania fondată de antreprenorul Dan Şucu a contractat 25.000 mp în depozitul  CTPark Bucharest North şi se apropie de pragul de 100.000 mp spaţii logistice închiriate.   „Odată cu noul depozit am venit cu decoraţiuni şi mobilier pentru terasă şi grădină. Dezvoltăm în continuare partea de online, dar şi reţeaua de magazine, motiv pentru care avem nevoie de spaţii noi de depozitare. Acum spre exemplu pregătim stocurile pentru Black Friday şi Crăciun şi datorită noilor spaţii putem livra rapid, în 24-48 de ore, către clienţi“, a spus Adelina Badea, al CEO Mobexpert.

Mai departe ea explică faptul că interesul pentru producţia autohtonă este tot mai mare, însă dacă pentru importuri costurile au crescut chiar şi de zece ori, pe plan local resursa umană este tot mai puţină. 

„Am dezvoltat mult producţia în România, însă aici există o problemă de resursă umană. Sunt oameni care lucrează din pasiune şi sunt cei care vin şi după aceea decid să plece din ţară, motiv pentru care investim în tehnologie. Pe de altă parte, deja în ultima săptămână am primit tot mai multe CV-uri pentru angajare şi nu am mai avut demisii“.

  Planurile Mobexpert vizează dezvoltarea segmentului de magazine de tip concept-store. Anul trecut grupul a deschis concept-store-uri în Craiova şi Ploieşti. Acestea sunt magazine mai mici, ce măsoară 1.000-2.000 mp. Este vorba de spaţii bine tehnologizate, ce permit interacţiunea consumatorului cu piesele. De obicei, aici clientul vine, se inspiră şi apoi cumpără online. Oraşele vizate pentru deschiderea de astfel de magazine sunt cele mici, în care un magazin clasic Mobexpert, de dimensiuni mari, nu ar avea piaţa necesară pentru a putea fi dezvoltat. În paralel cu extinderea reţelei de magazine, Mobexpert investeşte şi în propriile fabrici prin dezvoltarea de noi produse.

Miza Mobexpert este de a miza pe online şi cu vânzările de decoraţiuni şi mobilier pentru curte şi terasă. „Vânzările online au început la Mobexpert cu o cotă de 5% din total, pentru a urca la 14% înainte de pandemie şi la 25-27% în prezent, poate chiar 30%. Ţinta este să ajungem la 50%. Extindem de asemenea şi retailul offline. În 2021 am început cu noi magazine în Craiova şi Ploieşti şi urmează Baia Mare. Astfel de magazine susţin şi vânzările pe online deoarece funcţonează şi drept punct de ridicare. În ceea ce priveşte Craiova, acolo am avut o surpriză plăcută, un magazin de 1.500 mp care vinde foarte bine“, a explicat CEO-ul Mobexpert. Ea a subliniat că în următorii 3-5 ani planul este să ajungă la 20 de magazine, însă o problemă o reprezintă lipsa spaţiilor disponibile.