Afaceri de la Zero. Maria Ianău şi-a transformat în business lucrarea de licenţă şi a lansat o colecţie de sacoşe sustenabile în care a investit 6.000 de euro

Autor: Alina-Elena Vasiliu 03.10.2022

Până acum, peste 200 de produse Sacosh şi-au găsit purtătorii ♦ Sacosh se află la prima colecţie, însă fondatoarea lui le pregăteşte deja pe următoarele.

Un proiect la care a muncit pentru lucrarea de licenţă avea să devină, pentru Maria Ianău, o afacere în toată regula. Sacosh, brandul pe care l-a conturat la finalul facultăţii, a devenit o colecţie de sacoşe fabricate din materiale sustenabile, care şi-a găsit până acum locul pe rafturile câtorva magazine.

„Sacosh este o reinterpretare a clasicei sacoşe, în condiţiile în care sacoşa poate fi problematică, de cele mai multe ori fiind din plastic. Ideea a pornit de la proiectul meu de licenţă, la finalizarea FABIZ (Facultatea de administrare a afacerilor, cu predare în limbi străine, din cadrul Academiei de Studii Economice – n. red.). Am ales un proiect sustenabil în industria modei şi am făcut un concept de brand. Am început un plan de afaceri, iar la sfârşit a venit şi numele. Am vrut să caut metode prin care să fac totul local, am vrut să iau şi materialele din România, dar nu am găsit aici ce căutam eu“, a povestit Maria Ianău la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero.

Pentru o perioadă, acest proiect a rămas la stadiul de idee, iar anul trecut în octombrie s-a concretizat. „În 2020, când am început să mă gândesc la asta, ideea de sustenabilitate nu era aşa populară ca acum. Exista o orientare spre designeri locali şi produse făcute în România, dar ideea de sustenabilitate nu era la amploarea la care este astăzi.“

Între timp, lucrurile au mai evoluat, însă, spune Maria, în continuare este foarte dificil să ai un brand sustenabil 100%. „Poţi să aspiri la asta şi să optimizezi procesele din ce în ce mai mult. Mereu se va putea mai bine.“

Sacosh este un brand sustenabil prin materialul din care este făcut, un material obţinut din PET-uri reciclate. Este produs local, în zona Cotroceni din Bucureşti, iar în ceea ce priveşte ambalajele, Maria Ianău spune că încearcă să nu folosească plastic, ci hârtie reciclată.

„Materialele vin de la un producător din China certificat, partener şi pentru alte branduri internaţionale care folosesc materiale obţinute din plastic reciclat. Pe viitor, aş vrea să mă apropii de România cât mai mult în ceea ce priveşte sursele de provenienţă a materialelor.“

Sacosh se găseşte în magazinul ALTRNTV, în Ototo, dar şi în două magazine din Timişoara, iar preţul unui produs este 123 de lei. Până acum, peste 200 de produse Sacosh şi-au găsit purtătorii.

„Planul este să duc brandul şi în alte părţi ale Europei şi poate şi peste ocean. Am avut deja comenzi din afara ţării. De altfel, Sacosh este prezent şi într-un magazin din Amsterdam. Obişnuiesc să caut magazine nişate pe sustenabilitate şi să le contactez, iar lor le-a plăcut brandul şi mi-au listat produsul.“

Sacosh se află la prima colecţie, însă fondatoarea lui le pregăteşte deja pe următoarele. În viitoarea colecţie, de pildă, spune că va ţine cont de feedbackul clienţilor, care i-au spus că îşi doresc şi o sacoşă mai mică, una cu bretea, o borsetă.

„În colecţia care va urma după aceasta, vor fi produse confecţionate din materiale care le rămân fabricilor, nu mai pot fi folosite în producţie şi stau pe tuşă, iar astfel pot fi reintroduse în ciclul de producţie.“

Investiţia de la început a fost în total de 6.000 de euro, bani care au mers către materiale, prototipuri, ambalaje, design, site.

„Eu mă ocup de design, de vânzări, de Social Media, de marketing, colaborări, partea administrativă. Sunt «lipiciul» dintre toate etapele pe care le presupune businessul“, spune Maria Ianău.

Înainte de a testa terenul antreprenoriatului, ea a fost şi angajată, încă din primul an de facultate, şi spune că o astfel de experienţă este esenţială pentru oricine se visează antreprenor.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.