Declin de 15% pentru obligaţiunile Elefant. Compania, pierdere de 12,4 mil. lei în S1/2022

Autor: Tibi Oprea 03.10.2022

Obligaţiunile Elefant Online (ELF26), listate la Bursa de Valori Bucureşti la începutul lunii februarie şi scadente în noiembrie 2026, scădeau luni după-amiaza cu circa 15%, pe fondul unor tranzacţii de 160.600 de lei, după ce grupul a raportat în primul semestru din 2022 pierderi de 12,4 mil. lei, faţă de pierderile de 4,6 mil. lei din S1/2021, la o cifră de afaceri de 95,3 mil. lei, cu 11% mai mică faţă de perioada similară din 2021, conform datelor agregate de ZF de la BVB.

Astfel, instrumentele emise de companie şi care poartă o dobândă fixă de 9% pe an, se tranzacţionează la 77,4% din valoarea nominală, în contextul în care înregistrează o scădere de 22,5% de la începutul acestui an, pe tranzacţii de 2,1 mil. lei. Aceasta este a doua emisiune de obligaţiuni a Elefant Online listată la bursa românească.

Rezultatele financiare au venit pe fondul diminuării puterii de cumpărare a clienţilor şi al modificării preferinţelor de consum, dintre online spre librării fizice, potrivit raportului financiar.

Veniturile grupului au fost generate în cea mai mare parte de vânzările online de produse prin intermediul site-ului www.elefant.ro (85% din total vânzări). De asemenea, 6% reprezintă vânzările din Republica Moldova, preponderent de cărţi, atât în mediul online prin intermediul site-ului online www.elefant.md (6% din total vânzări), cât şi offline (4% din total vânzări).

În primele şase luni ale anului 2022, ponderea cărţilor în total vânzări online a crescut la 50% (şase luni 2021: 39%), iar categoria parfumurilor a scăzut la 12% (şase luni 2021: 19%). Jucăriile au crescut la o pondere de 10% (şase luni 2021: 9%). Volumul comenzilor a scăzut cu 4%, iar valoarea medie a fost de 140 lei, cu 8% sub S1/2021.

Potrivit companiei, scăderea veniturilor a avut la bază ajustarea preferinţelor de achiziţie a clienţilor dinspre vânzările online spre offline ca urmare a eliminării restricţiilor cauzate de pandemie, precum şi diminuarea puterii de cumpărare ca urmare a efectelor cumulate de creşterii preţurilor la produsele de bază şi a conflictului din Ucraina.

Marja brută consolidată este de 20,8% (inclusiv serviciile de transport), faţă de 24,7% în S1/2021, ca urmare a creşterii preţurilor de achiziţie şi a concurenţei tot mai mari, se precizează în raportul financiar publicat la BVB. Costurile operaţionale s-au redus cu 2,2%, la 25,2 milioane de lei.

Elefant Online are în prezent două subsidiare, Mammoth Software SRL, creată în scopul externalizării/separării într-o entitate separată a activităţilor legate de Web development, şi Mall Online SRL Republica Moldova, subsidiară deţinută în proporţie de 100% de Elefant Online S.A., creată pentru operarea business-ului pe teritoriul Republicii Moldova.

În afară de Elefant Online, pe piaţa vânzărilor online de carte activează şi eMag, Libris.ro, Librarie.net, în timp ce Notino.ro şi Watchshop.ro sunt concurenţi pe zona de parfumuri şi ceasuri.

Elefant Online SA (fosta Universal Online Promotion SRL), controlată de compania Millennium Gold Resources Limited înregistrată în Cipru. Firma cipriotă deţine 60,7% din business, iar în spatele ei se află, potrivit datelor ZF, omul de afaceri Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova.

A doua cea mai mare participaţie, de 29,4%, este cea a vehiculului olandez de investiţii Olif. Un pachet minoritar, de 9,92%, este deţinut şi de fondul de investiţii Catalyst România, care a intrat în companie în 2014, potrivit datelor Confidas.ro.