Mircea Stan, fondator şi CEO, Postis – platformă pentru optimizarea livrărilor: Ne dublăm numărul de clienţi până la final de an şi ajungem la venituri recurente de 2 milioane euro

Autor: Ioana Nita 05.10.2022

Start-up-ul a atras recent o investiţie de tip bridge de circa 500.000 euro până când va reuşi să finalizeze runda de finanţare de serie A pe care o vizează.

Start-up-ul local Postis, care a lansat în urmă cu cinci ani o platformă pentru optimizarea livrărilor pe care a dezvoltat-o şi îmbunătăţit-o constant de atunci, se află în prezent în plină expan­siune în Europa, numărul clienţilor din străinătate crescând într-un ritm mult mai alert decât numărul clienţilor din Româ­nia. Start-up-ul are deja un birou local în Polonia, deschis în oraşul Wrocław în primăvară, iar până la finalul acestui an vrea să deschidă şi un birou în Germania. Odată cu extinderea în afara României, numărul clienţilor Postis a crescut, rata de creştere fiind mult mai mare decât în cazul clienţilor locali.

„Noi acum avem undeva la peste 200 de clienţi în platformă şi cumva am men­ţinut rata de creştere din ultimii doi ani în sensul că s-a dublat la fiecare an. Probabil că şi anul acesta vom finaliza în acelaşi trend - ne vom dubla numărul de clienţi. Anul acesta rata de creştere a clienţilor in­ter­naţionali este de 3-4 ori mai mare decât cea a clien­ţilor locali. La finalul anului tre­cut noi am avut aproape un milion în ve­ni­turi recu­rente, iar anul acesta sperăm să ter­minăm cu o dublare a numărului de cli­enţi, dar şi în valoarea veniturilor re­curente“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mircea Stan, fondator şi CEO al Postis. El a adăugat că în prezent, 20% din­tre clienţii din porto­foliu Postis sunt din străi­­nătate. 

„Practic, traficul şi veniturile vin din internaţional, adică din afara României şi accelerarea aceasta pe zona de clienţi internaţionali pe care am avut-o anul a­ces­ta se datorează în primul rând stra­tegiei pe care am avut-o cu deschiderea biroului local în Polonia. Evident că sunt clienţi mari internaţionali, de tipul corporaţii, care nu au niciun fel de problemă să lucreze cu companii internaţionale care au birourile în alte ţări, dar sunt şi companii mai mici, medii din Polonia care la rândul lor au nişte dificultăţi în a lucra cu o companie externă şi preferă să lucreze cu companii locale să zicem din motive fiscale, din motive chiar de limbă şi de modul în care faci contractul. Acesta a fost iar un motiv pentru care noi am deschis biroul din Polonia. Toate acestea cumulate ne-au făcut, aşa cum am zis, să avem o creştere accelerată pe clienţii internaţionali. Sunt câţiva clienţi de genul Ikea cu care lucrăm în peste cinci ţări din Europa. Am început în România, dar acum lucrăm în mai multe ţări din sud-estul Europei care validează strategia pe care am avut-o vizavi de ne duce în mai multe zone pentru a acoperi mai bine Europa Centrală şi de Est, urmând ca ulterior să avem şi clienţi din zona asta de Vest prin biroul din Polonia, dar şi printr-un nou birou în Germania.“

De ce a ales Postis să extindă primul său birou din străinătate în Polonia? „Dacă comparăm economia Poloniei cu economia României, aceasta este undeva de trei-patru ori mai mare decât a noastră.“

„Iar vizavi de maturitatea ecosistemului de comerţ şi logistică probabil că Polonia este cu un ordin de mărime mai mare. Deci este un potenţial mult mai mare, companiile sunt mult mai atractive, iar biroul l-am deschis undeva mai aproape de graniţa cu Germania, în Wroclaw, într-o zonă cu potenţial foarte mare logistic nu numai pentru Polonia, dar şi pentru vestul Europei“, a explicat Mircea Stan, menţionând faptul că Germania este de asemenea o piaţă strategică pentru start-up din care va accesa tot spaţiul DACH – Germania, Austria şi Elveţia.

Extinderea pe piaţa din străinătate a fost facilitată de încheierea de parteneriate strategice, atât cu clienţi locali şi internaţionali precum Auchan, Carrefour, Cărtureşti, Intersport, Cora Hypermarche, Elefant, Flanco, IKEA, Mathaus, Nala Cosmetics, Noriel, Romstal, Secom, Vivre etc., cât şi cu parteneri de business şi tehnologie, printre care se numără Axes Software, BaseLinker, ContentSpeed, DSV, Gebruder Weiss, Innobyte, Pluriva, Point Logistix, Teamshare, VTEX şi Wizrom. De asemenea, recent, start-up-ul a câştigat o competiţie organizată de Amazon care a deschis şi oportunitatea unui parteneriat cu filiala locală a gigantului american.

„Am câştigat în premieră, nu numai pentru România, dar şi pentru zona Europei Centrale şi de Est o competiţie organizată de Amazon în zona lor de infrastructura AWS. A fost un concurs pe zona de inteligenţă artificială la care au participat peste 900 de start-up-uri din toată regiunea, iar noi am câştigat premiul de 100.000 de dolari. Ulterior am dezvoltat şi un parteneriat mai strâns cu Amazon şi cu filiala din România despre care o să mai avem veşti bune în perioada următoare“, a punctat Mircea Stan.

Ce face însă mai exact Postis? „Noi ajutăm comercianţii, atât pe cei care vin din zona de comerţ electronic, cât şi pe cei din zona de omnichannel, să simplifice în primul rând operaţiunile. Acest lucru este foarte important pentru ei, mai ales dacă au activitate pe mai multe pieţe sau volume foarte mari. Cum îşi pot simplifica operaţiunile? Noi avem deja preintegrat, pentru că funcţionăm într-un fel ca un marketplace, foarte multe soluţii de livrat, curierat, atât în România, cât şi în toată Europa, şi atunci este mult mai simplu pentru ei să lucreze cu un singur partener, nu cu zece. În al doilea rând, ei câştigă predictibilitate, vizibilitate şi transparenţă vizavi de operaţiuni - odată ce s-a simplificat modul de integrare, au un control mult mai bun şi o vizibilitate în timp real vizavi de ce se întâmplă cu fiecare comandă în parte. Şi nu în ultimul rând, îşi optimizează atât costurile, cât şi timpul pe care îl alocă pentru a-şi gestiona zona de logistică şi transport”, a explicat fondatorul şi CEO-ul Postis.

Până în prezent, proiectul Postis a atras în total investiţii de peste 2 mil. euro, iar cea mai recentă finanţare a fost de tip bridge şi s-a situat la circa 500.000 euro. Aceasta a fost doar o etapă până când start-up-ul va reuşi să finalizeze runda de finanţare de serie A pe care o vizează.

„Ţinand cont de modelul nostru de business, am avut nevoie în continuare de finanţare suplimentară. E puţin probabil într-un un model de business de tip SaaS, când eşti într-o zona de creştere accelerată, să poţi să te susţii din veniturile pe care le faci, pentru că modelul presupune că tu vei câştiga în viitor bani din investiţiile pe care le faci acum pe termen scurt sau în trecut. Am mai atras finanţări de aproximativ jumătate de milion de euro ca un fel de bridge între ce am avut până acum şi runda de finanţare pe care o pregătim pentru seria A. Este contextul în care ne aflăm şi se prelungeşte un pic finalizarea rundei, iar când va fi gata o să o anunţăm pe piaţă.”

Anul acesta, start-up-ul a intrat şi pe segmentul B2C (business to consumer), lansând o aplicaţie mobilă prin intermediul căreia utilizatorii care fac achiziţii online îşi pot urmări toate comenzile într-un singur loc.

„Pe la începutul anului am venit cu o aplicaţie mobilă pentru consumer în zona de e-commerce pentru urmărirea comenzilor. A fost prima aplicaţie mobilă care îţi permite să-ţi urmăreşti toate comenzile de la orice comerciant din România. Şi am mutat un pic focusul din zona asta de B2B, pentru că asta era menirea platformei noastre, în zona de B2C cu aplicaţia pentru zona de consumer.”

Aplicaţia mobilă Postis a fost primită bine în piaţă, având imediat după lansare câteva sute de descărcări pe zi.

„La început ne-am uitat la numărul de descărcări zilnice şi dacă îmi aduc bine aminte în prima lună am ajuns la un moment dat să avem undeva între 300 şi 500 de descărcări zilnice. După care ne-am uitat la care este frecvenţa cu care utilizează aplicaţia şi este o frecvenţa destul de bună. Adică avem tot timpul câteva mii de utilizatori care folosesc zilnic aplicaţia. După care ne-am uitat la numărul de utilizatori care menţin aplicaţia instalată şi activă uitându-ne pe o perioadă de timp, un pic mai lungă de câteva luni de zile, şi acolo avem zeci de mii de utilizatori. Şi nu în ultimul rând, ne-am uitat la proporţia dintre utilizatorii care fac cumpărături din magazine care lucrează cu Postis şi utilizatori care folosesc aplicaţia mobilă şi cumpără din alte magazine care nu sunt clienţi Postis, şi proporţia e destul de echilibrată spre surprinderea noastră. Am crezut că marea majoritate vor fi utilizatori ce cumpără de la magazine care lucrează deja cu Postis, numai că am constatat în timp că proporţia este destul de echilibrată - undeva în jur de 50%-50% cumpără şi folosesc aplicaţia pentru magazinele care lucrează cu Postis şi cealaltă jumătate care nu lucrează cu Postis.”