ZF/iBanFirst Regional Business Summit „Cum se pot extinde internaţional companiile din estul Europei“. Antreprenorii din estul Europei sunt mai motivaţi şi mai rezistenţi. Dacă au un business bun şi o poveste bună, investitorii sunt gata să finanţeze expansiunea internaţională

Autor: Răzvan Botea 05.10.2022

„Chiar şi cu un produs bun, dacă nu ai un vis măreţ, nu ajungi nicăieri. Modul de gândire este foarte important. E nevoie de antreprenori care cred în ei.“

Regiunea Europei de Est este bună pentru business, în ciuda provocărilor, iar antreprenorii sunt motivaţi şi rezistenţi.  Extinderea la nivel internaţionali pentru companiile est-europene este susţinută de investitori, cât timp businessul este solid şi povestea este bună, au fost principalele concluzii ale conferinţei ZF/iBanFirst Regional Business Summit „Cum se pot extinde internaţional companiile din estul Europei“.

„Am văzut că antreprenorii sunt mândri să fie români, să fie maghiari sau bulgari. Este important felul în care vă creşteţi companiile, cu ce cultură. Am învăţat că est-europenii sunt mai motivaţi“, a spus, în cadrul conferinţei, Johan Gabriels, director regional pentru Europa de Sud-Est la iBanFirst.

Este nevoie de un ecosistem de antreprenori, care se va crea şi în România, este de părere Pierre Antoine Dusoulier, fondator şi CEO iBanFirst: „Am văzut în Europa, în Franţa, acum 10 ani, că nu era un ecosistem de antreprenori. Am început să investim, să creăm acest ecosistem. Este nevoie de acest ecosistem, pentru că poate aduce creştere exponenţială. Foarte probabil, aici în regiune se va întâmpla ce s-a întâmplat în Silicon Valley şi este foarte bine să fii aici acum.“

Ziarul Financiar şi fintechul iBanFirst au organizat marţi, 4 octombrie, conferinţa Regional Business Summit „Cum se pot extinde internaţional companiile din estul Europei“. În cadrul evenimentului, investitorii şi antreprenorii regionali care s-au extins la nivel internaţional au dezbătut provocările şi avantajele extinderii peste graniţe.

Prezent la conferinţă, Iulian Stanciu, fondatorul şi preşedintele executiv al eMag, una dintre companiile româneşti cu cele mai de succes poveşti de extindere internaţională, a vorbit despre experienţa extinderii eMag peste graniţele României.

„Potenţialul din regiune este uriaş. Am fost pionieri la ieşirea pe alte pieţe. Am putut să studiem puţin piaţa, competiţia. Cred că acum ai toate datele dacă vrei să mergi pe alte pieţe, legislaţia este mai clară şi poţi construi un plan pe 10 ani, cu investiţii şi capital de risc“, a spus Iulian Stanciu.

 

 

Johan Gabriels, director pentru regiunea de sud-est a Europei, iBanFirst

Astăzi vorbim despre Europa de Sud-Est, despre oamenii de afaceri, despre antreprenori, despre cei care au succes, dar şi despre cei care visează să construiască unicornii, multinaţionalele viitorului.

De ce am organizat acest summit? Sunt şi motive de business, dar pentru mine, personal, este vorba de ceva emoţional. Am o legătură specială cu această regiune, în special cu România.

iBanFirst este un fintech. Acum ajutăm businessurile să crească, să iasă pe pieţele externe, prin a le lua de pe umeri povara plăţilor internaţionale, prin ceea ce numim soluţii de managementul riscului.

Suntem foarte tehnologizaţi, dar este mai mult de atât. Este vorba şi de aspectul uman. Despre noi,  nu vorbesc despre un fintech că un serviciu, ci cu un serviciu. Avem credibilitate şi de la 3 ţări înainte de pandemie am ajuns acum la 10 ţări.

Ştim că nu este uşor să terci graniţa ca business. Am învăţat multe lucruri, pe care le împărtăşim bucuroşi.

Am văzut că antreprenorii sunt mândri să fie români, să fie maghiari sau bulgari. Este important felul în care vă creşteţi companiile, cu ce cultură. Am învăţat că est-europenii sunt mai motivaţi.

 

 

Pierre Antoine Dusoulier, fondator şi CEO iBanFirst

Ne-am gândit cum putem deveni la fel de puternici ca Revolut în România, dar pentru companii. Am vrut să ajutăm IMM-urile să facă plăţi mai rapide, mai ieftine şi într-un mod mai transparent. Suntem foarte fericiţi că suntem aici, este o piaţă grozavă. România este o piaţă mare.

Dacă vă uitaţi la rata de creştere economică, este mare în regiune, populaţia este tânără, sunt multe oportunităţi. Este un moment bun să investeşti aici.  În cinci sau zece ani, regiunea va fi mult mai puternică. Este o regiune foarte agilă.

Am văzut în Europa, în Franţa, acum 10 ani, că nu era un ecosistem de antreprenori. Am început să investim, să creăm acest ecosistem. Este nevoie de acest ecosistem, pentru că poate aduce creştere exponenţială. Foarte probabil, aici în regiune se va întâmpla ce s-a întâmplat în Silicon Valley şi este foarte bine să fii aici acum. 

Chiar şi cu un produs bun, dacă nu ai un vis măreţ, nu ajungi nicăieri. Modul de gândire este foarte important. E nevoie de antreprenori care cred în ei. Oamenii trebuie să le spună că pot crede în ei. Storytellingul şi modul de gândire sunt foarte importante.

Este mult cash în piaţă, iar investitorii se uită la proiecte pe care să le finanţeze. Se uită peste tot, dacă îi suni să le spui că ai un proiect bun şi datele arată bine, dacă ai un profil bun, poţi găsi finanţarea de peste tot.

Cred că succesul pentru o companie depinde de oamenii pe care îi ai. Chiar dacă suntem o companie de tehnologie, depindem de oameni. Este foarte important să ai oameni pentru extindere.

Cibersecurity cred că este o industrie foarte importantă pentru viitor.

Regiunea Europei de Sud-Est cred că este puternică. Dacă vine criza, cred că businessurile de aici vor suferi mai puţin decât companiile europene clasice sau decât cele americane.

Ca antreprenor trebuie să fii foarte rezilient în tot ceea ce faci şi să nu renunţi niciodată. Dacă ai dificultăţi, continuă, nu te opri. Dacă nu te opreşti, la un moment dat, businessul funcţionează. Antreprenorii buni sunt rezistenţi.

 

Iulian Stanciu, preşedinte executiv eMag

Potenţialul din regiune este uriaş. Sunt când mă uit la potenţialul din România şi din regiune. Am fost pionieri la ieşirea pe alte pieţe. Am putut să studiem puţin piaţa, competiţia. Cred că acum ai toate datele dacă vrei să mergi pe alte pieţe, legislaţia este mai clară şi poţi construi un plan pe 10 ani, cu investiţii şi capital de risc.

Băncile nu îţi dau bani că să cheltuieşti pe branding, propritetate intelectuală etc. Cred că predictibilitatea este foarte importantă şi faptul că facem parte din NATO şi UE este un lucru important. Peste toate, poţi construi un plan solid de 10 ani, peste care poţi investi.

Oportunitatea este mare, mai bună decât în pieţele vestice. Suntem orientaţi spre veştile proaste, dar sunt şi foarte multe veşti bune. Cred că ar trebui să vedem lucrurile pozitiv.

Orice investitor te întreabă despre cum arată piaţa pentru businessul tău, despre cum faci banii, care sunt costurile şi dacă ai încredere în echipa ta.

 

Adela Jansen, board member, CCIFER

Văd un guvern care încearcă să facă mai multe, pentru că sunt multe lucruri de făcut. Vin de asemenea din organizaţiile de business, care discuta cu autorităţile, pentru a moderniza relaţiile dintre stat şi sectorul privat. Se întâmplă lucruri, chiar dacă mai încet.

Investiţia în cercetarea de piaţă este foarte importantă. Când te extinzi în alte ţări, orice ajutor este bun: camerele de comerţ, ataşaţii comerciali ai ambasadelor, orice este nevoie pentru a obţine informaţia relevantă.

Un exemplu de succes de  finanţare pentru tehnologie este Druid, care a pornit acum câţiva ani că un start-up mic, a atras atenţia şi a ridicat 20 milioane de euro în investiţii şi acum sunt prezenţi pe patru continente cu o strategie de expansiune bazată pe parteneriate. Este potenţial şi companiile româneşti pot creşte în afară.

 

 

Domonkos Tikk, CEO Gravity Research and Development Kft

Am început acum mai mult de 10 ani ca o companie cu adevărat mică, dar cu o idee bună. Am avut prima investiţie în timpul crizei, în 2009, pentru că am arătat imediat că putem trece graniţele şi am avut primi clienţi în SUA. Acum suntem mai mult de 20 ţări şi pe toate continentele. Poţi trece graniţa, dar depinde şi ce business ai. Noi suntem un business axat pe software, deci este mai uşor ca produsul nostru să se preteze mai multor businessuri.

Ceea ce am mai văzut la competitorii noştri din alte ţări, în special din SUA, este că au de 20-30 de ori mai multe mai multe investiţii decât am avut noi. Trebuie să concurezi cu acei giganţi.

Am fost abordaţi de investitori din SUA sau Marea Britanie. Mereu întreabă de veniturile recurente, acestea sunt foarte importante. În termeni de achiziţii aş spune că trebuie să ajungi la un anumit nivel ca să fii în poziţia de a cumpăra alte companii. 

 

 

Adela Clara Wiener, CEO Aurachain

Am plecat din România acum 15 ani, pentru că nu m-am văzut reuşind aici. Acum este cu totul altă situaţie. Întrebarea este dacă avem destulă viziune pentru business. Este o teorie că, din cauza erei comuniste, proporţia de idei creative din această regiune este mai mare decât în alte regiuni şi acest lucru se întâmplă şi la noua generaţie, care a moştenit modul părinţilor de a gândi, care erau nevoiţi să fie foarte creativi.

Cred că este un potenţial mare pentru idei si business. Peisajul local încurajează businessul. Avem poveşti de succes, cu antreprenori români din tehnologie care s-au extins la nivel global, dar sunt şi provocări. Nu cred că este destul capital instituţional şi nu cred că autorităţile fac destul pentru inovaţie.

Un produs bun poate fi de succes oriunde, dar dacă faci un produs pentru  piaţă emergenţa, este posibil să nu fie de succes într-o piaţă mare.

Cred că este mult potenţial în regiune. Văd  de asemenea foarte multă pasiune, mai ales pentru tehnologie şi aici este un potenţial uriaş.

 

 

Carmen Sebe, CEO SeedBlink

Piaţa banilor este puţin mai grea decât ieri, dar să primeşti bani nu este niciodată uşor. Nu este neapărat cu mult mai grea, pentru că dacă eşti o companie bună, dacă ai cifre bune, vei primi bani.

Sunt bani în piaţă. Ce se poate spune este că evaluările sunt mai mici, dar banii sunt acolo şi cu un plan bun, îi vei primi.

Este important de unde îţi iei banii. Trebuie să îţi găseşti partenerul potrivit. În termeni de consolidare a încrederii, trebuie să recunosc că România încă are probleme în felul în care suntem văzuţi în ţările vestice şi trebuie să mergem să construim încrederea.

Este mai uşor să accesezi bani de la un fond local dacă vrei să treci graniţele. Avem fonduri foarte bune în România, care ajută companiile să crească, au conexiuni peste graniţe.

 

 

Simona Gemeneanu, fondatoare Morphosis

Morphosis capital este un fond de investiţii creat în 2019, un fond de 50 de milioane de euro care se concentrează pe IMM-uri din România. Avem deja cinci investiţii. Investim de asemenea în tehnologie şi industrie.

Nu investim în start-up-uri, ci în companii care au deja un istoric dovedit.

Devine din ce în ce mai greu să creşti nivelul evaluării. Cred că echipa şi cultura echipei este din ce în ce mai importantă.

Nu este un investitor mai bun decât altul, fie că vorbim de venture capitals sau crowd funding. Toate sunt bune, în funcţie de nivelul de dezvoltare a unei companii.

Cred că un investitor vrea să fie parte dintr-o poveste de succes a companiei în care investeşte. Toate celelalte sunt acţiuni sunt doar declanşatori pentru acest lucru.

 

 

Péter Parragh, associate at Oktogon Venturess

Suntem un fond de investiţii în companii aflate la început. Investim numai în start-up-uri tehnologice. Ce ne face unici în piaţa maghiară este că suntem 100% privat, deci statul nu este implicat, ceea ce e un lucru comun pentru fondurile din Europa.

Pe termen mediu, cred că investitorii sunt optimişti. Dacă vă uitaţi la zona de criptomonede, care se duce în jos acum, dar este această atmosferă în piaţă că va fi o corecţie în 1-2 ani şi va creşte la loc. În circumstanţele actuale, investitorii încearcă să diminueze riscurile.

În primele faze, pentru o companie, câteodată cifrele lipsesc. Este foarte comun ca în aceste stadii de început un venture capital să conducă runda de investiţii şi apoi mai mulţi angel investors să intre.

Să alegi un angel investor nu este uşor. Una dintre abordări este să ai o discuţie cu companiile din portofoliu şi să vezi cum interacţionează investitorul cu companiile din portofoliu.

 

 

Daniela Iliescu, director executiv, ROPEA

Aş vorbi despre piaţă la trei niveluri, pentru că pentru venture capitals şi private equity ne uităm la activitatea în ansamblu pe trei dimensiuni: activitatea de finanţare,  care a fost la niveluri mari în regiune. O altă dimensiune este activitatea de investiţii, care a fost sus în ultimii ani.  A treia dimensiunea este listarea la bursă sau vânzări către alte fonduri de private equity. Acesta merge uşor în jos.

Întrebarea care se pune este dacă o companie este gata să meargă către expansiune, care sunt avantajele sale competitive, dacă sunt dispuse să accepte un investitor din afară?

Ce înseamnă pentru o companie să fie gata să primească un investitor din afară? Să îşi cunoască avantajele competitive şi să fie producă valoare adăugată şi în final să devină profitabilă.

Pentru un investitor este important să vadă care este strategia companiei de creştere, de dezvoltare. Este şi despre cum fiecare antreprenor spune povestea, care poate fi despre companie, despre piaţă, despre oameni.

 

 

Momchil Vassilev, managing director Endeavor

Endeavor este probabil cea mai mare reţea de antreprenori din lume. Conectăm antreprenori şi accelerăm businessul.

Tecem printr-o perioadă cu provocări, dar acesta este mediul natural al antreprenorilor. Antreprenorii, prin definiţie, sunt obişnuiţi să fie rezilienţi. Este în natura lor. În acest sens, sunt optimist că businessurile vor găsi o cale să continue să crească. De fapt, este ceea ce vedem în companiile din portofoliul nostru: toate continuă creşterea şi nu au planuri să încetinească.

Expansiunea la nivel internaţional este o decizie strategică pentru antreprenor. Este nevoie de un anumit nivel de ambiţie.

Interesul antreprenorului şi al investitorului ar trebui să fie aliniate. Ideal, acesta rezultă într-o relaţie pe termen lung, pentru că aşa cum experienţa o dovedeşte, o relaţie bună dintre investitor şi antreprenor aduce şi alte runde de investiţii, mai de succes decât cele anterioare.