ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Rareş Florea, CEO Domeniile Avereşti: România este o ţară demnă de luat în considerare la producţia de vin, dar nu avem un brand de ţară

Autor: Miruna Diaconu 06.10.2022

♦Exporturile reprezintă circa 5% din businessul total al producătorului de vin Domeniile Avereşti

♦Vinul produs la Huşi ajunge în circa 15 ţări.

Rareş Florea, CEO al produ­că­torului de vin Domeniile Avereşti, e de părere că România poate con­cura cu marii jucători de la nivel mon­dial, cu ţări precum Franţa sau Italia, însă problema ţine de crearea unei strategii de promovare la nivel internaţional. Mai mult, producătorii români ar trebui să dea dovadă de consecvenţă pentru a reuşi să iasă cu vinurile în afara ţării.

„România este demnă de luat în considerare când vine vorba de pro­ducţia de vin, dar la export nu am avut niciodată un brand de ţară con­sacrat. Nu este vorba doar de inves­tiţii aici, cât e de consecvenţă. E im­portant să livrezi un vin care an de an e bun, iar promisiunea faţă de clienţi trebuie să o respecţi tot timpul“, a spus Rareş Florea, în cadrul emisiunii ZF 15 mi­nute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţio­neze în conti­nua­re?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. 

Circa 5% din businessul total al producătorului de vin din Huşi, jude­ţul Vaslui, reprezintă ex­por­turi­le. Domeniile Avereşti trimite pro­duse în 15 ţări, atât din Uniunea Euro­peană, cât şi din Asia sau Am­erica (SUA, Canada). 

În România, vinurile sunt vându­te atât către marii retaileri, dar şi că­tre segmentul de HoReCa şi online. 

Rareş Florea adau­gă că grupul s-a extins treptat, primele vinuri fiind ex­portate în 2019. Produ­că­torul mi­zează peste hotare pe soiu­rile locale, pe vinurile Busuioacă de Bohotin şi Zghihara de Avereşti. 

Ex­tinderea în afara graniţelor reprezintă un proces îndelungat, iar înainte de vânzarea efectivă, produ­că­torul trebu­ie să îşi promoveze vinurile la diferite târguri şi concur­suri internaţionale.

„Mergem la târguri internaţionale, mergem la diferite concursuri, una o atrage pe alta. Dacă ai un vin bun, concursul internaţional reprezintă o validare a produsului tău. Oamenii aud de tine, te văd la un concurs anul acesta, anul viitor, îţi degustă vinurile“, explică el.

Statul nu are o strategie pentru promovarea vinului românesc, astfel că acest lucru ar trebui realizat de mediul privat. Este nevoie de o asociere a producătorilor de vin şi de o organizare mai bună a industriei, precizează executivul.

„Ca să exporţi, trebuie să parcurgi anumiţi paşi. Noi, românii, nu prea suntem consecvenţi la treaba aceasta. Oricine poate să exporte, dar practic foarte puţine crame au departament de export sau strategie în sensul acesta. Şi dacă ajungi faţă în faţă cu clientul, şi spune că vrea un anumit vin, de acolo şi până să ajungă produsul la el trebuie parcurse mai multe etape“, explică el.

Compania Vinicola Avereşti SA, care operează businessul Domeniile Avereşti, a avut o cifră de afaceri de 23,7 milioane de lei în 2020, în creştere cu 61% faţă de anul anterior, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Primul an al pandemiei a reprezentat cel mai bun an din istoria companiei. În 2021 însă, compania a înregistrat venituri de 22,5 mil. lei, în scădere cu 5% faţă de anul anterior.

Rareş Florea spune că pentru anul acesta este estimată o creştere de 15%, dacă sfârşitul anului nu va veni cu alte provocări faţă de cele de până acum.

Producătorul de vin are în exploatare circa 650 de hectare de viţă-de-vie, care au produs anul trecut circa 4 milioane de litri de vin. Într-un an normal, în care culturile nu sunt afectate de secetă sau alte fenomene meteorologice, producţia ajunge chiar şi la 6 milioane de litri de vin. 

Constantin Duluţe, proprietarul Domeniile Avereşti, a investit anul trecut circa 9 milioane euro într-o nouă cramă, care ajută la creşterea capacităţii de stocare, până la 8 milioane de litri de vin. Acest proiect creşte şi capacitatea de producţie.

Duluţe, unul dintre cei mai puternici antreprenori din agricultura românească, a început să investească în acest business încă din 2010, ca hobby, când a preluat o parte din viţa-de-vie a fostei IAS Huşi. Apoi, la începutul lui 2020, el a semnat contractul de cumpărare a fostului combinat de vinificaţie de la Huşi pentru 2 mil. euro.

Antreprenorul este cunoscut pentru că a vândut în 2018, pentru circa 200 mil. euro, Agricost, cea mai mare fermă de cereale şi oleaginoase din România după suprafaţa cultivată. Cumpărătorul a fost grupul arab Al Dahra.