ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial. Bogdan Colceriu, Frisbo: Jocurile pe 2022 se vor face în ultimele trei luni. Anul acesta retailul tradiţional s-a „răzbunat“

Autor: Bogdan Alecu 06.10.2022

Retailul tradiţional a crescut mai bine decât e-commerce-ul în 2022 pe fondul ieşirii din pandemie şi eli­minării a restricţiilor, a explicat Bogdan Colceriu, fondator al compa­niei de fulfillment Frisbo, în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, realizată de ZF şi Element Industrial.

„Fashionul a fost afectat de pan­demie, iar home & deco a fost avan­tajat în acea perioadă. Acum lucruri­le stau invers - fashionul revine, iar de amenajat, oamenii au amenajat şi home & deco nu mai creşte atât de mult. E-commerce-ul va avea un recul în 2022, un recul postpan­demic. Nu se va măsura printr-o scădere, ci o creş­tere moderată. Anul viitor e-com­merce va reveni cu creştere mai mare. are momentan o rată mică din total comerţ, e sub 10% pe când în alte ţări este peste 20%. Şi în cele mai sum­bre scenarii vom vedea creş­teri. Anul acesta re­tailul tradiţional se «răz­bună». Aprilie 2022 a fost cea mai slabă lună pentru e-commerce şi cea mai bună pentru comerţul tra­diţio­nal. Oamenii au ieşit la cumpără­turi“, a spus Bogdan Colceriu.

Start-up-ul local Frisbo, spe­cia­lizat în furnizarea de servicii logistice pentru magazinele online, a încheiat anul 2021 cu o cifră de afa­ceri de aproape 2 mil. euro, în creş­tere cu 80% faţă de 2020, în condiţiile în care piaţa de e-commerce a con­tinuat să crească, iar compania şi-a extins prezenţa în mai multe ţări din regiune şi a atras noi clienţi.

„Acum operăm în 15 ţări - în Germania, Spania, UK plus în centre logistice în Benelux, Letonia, suntem în discuţii să deschidem în Turcia, Finlanda, plus vor urma Macedonia, Albania, Serbia. Acum operăm în peste 30 de hale şi un pipeline pentru 60 şi până la final de an vom ajunge în peste 20 de ţări. În 2022 avem o creştere de 70% faţă de anul trecut, la un business de circa 3,4 mil. euro. Jocul se face în ultimul trimestru“, a subliniat Bogdan Colceriu.

El a subliniat că în 2022 compania a continuat să se extindă pe multe pieţe şi chiar să colaboreze cu firme din Ucraina. 

„Noi colaborăm acum şi cu firme din Ucraina care vor să vândă marfa în România sau Europa pe marketplaceuri sau siteuri proprii. Acolo este o piaţă mare care s-a micşorat dintr-o dată şi unii au rămas în off-said şi încearcă să se relocheze pe alte pieţe. Clienţii noştri aplică acum aceleaşi strategii ca şi până acum pentru Black Friday. Mizează pe un parcurs normal al pieţei. 

Multă marfă a fost rerutată spre Constanţa, avem clienţi care au rerutat spre Atena dinspre China. transporturile se normalizează, la fel şi tarifele, nu mai avem acele creşteri de cinci ori“, a explicat fondatorul Frisbo. 

El consideră 2022 un an ciudat din multe puncte. Există acum blocaje logistice care anul trecut nu existau. 

„Există şi alte costuri cu care marfa soseşte şi s-au modificat obiceiurile de consum. Acum multe dintre restricţii au fost eliminate, retailul offline îşi revine şi avem un context economic diferit, influenţat şi de războiul din Ucraina. Este greu de prevăzut dacă vom avea o lună noiembrie foarte bună sau slabă, dacă obiceiurile de consum se vor schimba în noiembrie sau decembrie. Ne pregătim de creştere, pariind că lumea îşi va păstra obiceiurile de consum. Acum avem inflaţia, avem un timp mare de transport şi comercianţii online calculează mult mai atent cât de multă marfă aduc, ce aduc, cât vor vinde. Războiul din Ucraina influenţează economia, iar economia influenţează obiceiurile de consum, doar că nu ştim cât de mult“.