Alina Timofti, NNDKP: Deşi nu mă aştept la creşteri tradiţionale de taxe, ne putem aştepta în continuare la restrângerea facilităţilor care încă mai există

Autor: Răzvan Botea 12.10.2022

Alina Timofti, partener şi coordonator NNDKP Consultanţă Fiscală, a spus, la cea de-a şaptea ediţie a conferinţei Legal & Tax, că se aşteaptă ca statul să continue să închidă nişele fiscale.

„Deşi nu mă aştept la creşteri tradiţionale de taxe, ne putem aştepta în continuare la restrângerea facilităţilor care încă mai există: IT, micşorarea plafonului pentru microîntreprinderi, facilităţi din construcţii etc. Acesta mă aştept să fie trendul anului 2023. Aş încadra acest trend la categoria de certitudini”, a spus Alina Timofti.

ZF şi casa de avocatură NNDKP organizează astăzi, 12 octombrie, conferinţa Legal & Tax, Ediţia A 7-A: Anul 2022, un an (şi) mai complicat. Impactul modificărilor fiscale şi din domeniul energiei asupra companiilor.

Ce a mai spus Alina Timofti:

Avem modificări deja anunţate în ceea ce priveşte regimul microîntreprinderilor. După părerea mea, acesta este un aspect care a fost mai amplu discutat. Toate modificările sunt în direcţia restrângerii utilizării regimului microîntreprinderilor.

Au existat în spaţiul public o discuţie amplă despre modificarea sistemului de taxe locale. Ce ave acum în Monitorul Oficial este o schimbare a valorilor la care se raportează aplicarea procentelor de taxe locale.

 În România taxele locale reprezintă 2% din PIB, în timp ce media europeană este undeva la 4% din PIB. Prin urmare, fără teamă că vom greşi prea mult, ne aşteptăm la o creştere a taxelor locale din 2023.

Se pune întrebarea dacă nu cumva ne găsim în pragul unei reforme fiscale. O reformă care nu a  fost anunţată oficial şi formal ca atare, dar la capătul căreia să ne trezim într-un sistem de legislaţie fiscală fără facilităţi şi cu creşterea sarcinii fiscale obţinută prin alte metode decât creşterile clasice de taxe.

Cel mai important obiectiv fiscal din PNRR este creşterea colectării cu 3 puncte procentuale din PIB. Această creştere este raportată la 2019. Un procent de 2,5% pe seama reformei ANAF şi 0,5% din modificarea legislaţiei fiscale.