ZF IT Generation. Paul Harfaş, cofondator al Octavic - sistem de digitalizare pentru fabrici: Avem o creştere a veniturilor de 80% faţă de anul trecut. Ne uităm la noi pieţe acum din nordul Europei, America Latină şi Orientul Mijlociu

Autor: Ioana Nita 19.10.2022

Start-up-ul se află în discuţii pentru o primă finanţare. Până în prezent, Octavic a obţinut circa 1.350.000 euro din granturi de cercetare şi premii Octavic şi-a crescut numărul de clienţi cu 50% anul acesta şi a încheiat un parteneriat cu UiPath.

Start-up-ul Octavic din Oradea, care a dezvoltat un sistem complex pentru digitalizarea unităţilor de pro­duc­ţie, se află acum într-o etapă de ex­tin­dere la nivel internaţional, pie­ţele noi vizate fiind din nordul Europei, America de Sud şi Orientul Mijlociu, iar pentru a susţine o scalare rapidă a businessului se află deja în di­s­cuţii cu un fond de investiţii impor­tant din România pentru a atrage prima finanţare. Pornit în urmă cu peste şapte ani, proiectul Octavic a fost dezvoltat din resursele proprii ale fon­datorilor, start-up-ul reuşind să obţină până acum o serie de granturi de cercetare şi premii în valoare totală de circa 1.350.000 euro. În prezent, por­to­foliul Octavic numără apro­xi­ma­tiv 20 de clienţi din diferite industrii precum farma, FMCG – producători de tutun, uleiuri alimentare, chipsuri şi snacksuri – şi materiale de construcţii.

„Pot să zic că ne-a ajutat mult pandemia şi faptul că în cultura colectivă se vorbeşte tot mai mult de digitalizare. Ne-a dat aripi, în sensul că vedem clienţi în piaţă care chiar caută activ, vedem tot mai des pe la poten­ţiali clienţi rolul de manager de digita­li­zare şi asta chiar ne bucură. În prin­ci­piu noi ne uităm la noi pieţe - avem un feedback foarte bun şi câţiva potenţiali clienţi şi chiar avem clienţi cu care am semnat deja din zona ţărilor nordice, care activează în in­dustria lemnului, în zona de America de Sud şi Orientul Mijlociu. Cred că avem 5-6 oportunităţi deschise acum în pieţele respective, chiar în America de Sud avem un partener local de vânzare şi instalare“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Paul Harfaş, cofondator al Octavic.

El a adăugat că anul acesta numărul de clienţi a crescut cu 50% faţă de 2021, ceea ce în veniturile estimate pentru finalul lui 2022 înseamnă aproximativ 300.000 euro, în cazul în care nu se mai semnează noi contracte în următoarele două luni.

Ce face însă mai exact sistemul dezvoltat de Octavic? „Colectăm un anumit set de date în mod automat.de la echipamentele de producţie, fie că sunt linii de îmbuteliat sucuri sau bere sau linii de ambalat medicamente sau maşini de prelucrat metale sau de injecţie în masă plastică. Avem nişte tablete pentru personalul din hala de producţie - pentru operatori, mentenanţă, calitate, supervizorii de schimb, iar pe aceste tablete ei vin şi adaugă context uman asupra datelor colectate în mod automat de la echipamente“, a explicat el, adăugând că sistemul are trei nivele.

„Primul ar fi partea de timp real. Asta înseamnă vizibilitate prin boards de visual management sau prin notificări pe mobil, pe email, pe SMS, asupra a ceea ce se întâmplă în fabrică. Asta ajută la reducerea timpilor de reacţie la probleme sau atunci când se generează o pierdere în producţie - poate fi pierdere de timp, de materie primă, planificare suboptimă şi aşa mai departe. Totodată digitalizăm tot ce înseamnă raportare de producţie. Acesta este un beneficiu care vine la pachet cu monitorizarea asta în timp real. Asta înseamnă că oamenii nu mai pierd timp să scrie foi de hârtie sau să completeze excel-uri manual cu raportările de producţie.“

Al doilea nivel al sistemului Octavic intră în acţiune după o lună, o lună şi jumătate după momentul în care soluţia a fost instalată. „În momentul în care avem date colectate pe perioada asta de timp putem să intrăm în partea de analize şi aici oferim în principiu cam pentru fiecare departament din fabrică, nu doar cele care operează direct în hala de producţie, o serie de analize, tendinţe, indicatori care să ajute în principiu la optimizarea proceselor de business din departamentele respective - pentru mentenanţă un set de indicatori, pentru calitate alţii, pentru financial controlling altceva, pentru HR altceva. Nivelul trei se referă la modulul nostru de planificare de producţie care pe baza tuturor acestor informaţii oferă o planificare de producţie cât mai conformă cu realitatea, plus nişte elemente de predicţie înglobate în planificare. Mă refer aici de exemplu la mentenanţă predictivă, nişte elemente de predicţie de profil de consum energetic”, a punctat Paul Harfaş.

În prezent, Octavic are clienţi din România şi din restul regiunii – Europa Centrală şi de Est – şi a deschis şi un birou în Danemarca, analizând totodată şi Polonia şi Slovacia pentru un alt birou în regiune.

Totodată, start-up-ul a semnat anul acesta şi un parteneriat cu gigantul UiPath, oferind împreună cele două tehnologii proprietare.

„Avem un parteneriat puternic cu UiPath - în principiu noi suntem prima componentă de RPA pentru zona de producţie industrială de pe marketplace-ul UiPath şi avem o strategie de <<go to market>> comună cu ei. Putem să zicem că avem împreună o soluţie de RPA pentru producţia industrială, îmbinând cele două tehnologii, cele două soluţii. Şi pentru noi şi pentru clienţii noştri înseamnă că practic putem declanşa automatizări de procese de business pornind din monitorizarea noastră în hala de producţie şi la echipamente şi toate datele legate de producţie pe care le avem. Putem declanşa automatizări pe procese de business pe tot flow-ul de date şi pe tot workflow-ul dintr-o fabrică. Momentan avem implementări în trei unităţi de producţie care erau şi clienţii Octavic şi clienţii UiPath, dar nu era făcută puntea asta între cele două tehnologii.”