ZF Investiţi în România! Daniel Cautiş, Dunwell: Intrarea în Schengen va face România şi mai atractivă pentru investiţii în logistică şi industrial

Autor: Bogdan Alecu 19.10.2022

Intrarea României în Spaţiul Schengen şi libera circulaţie spre Ungaria şi Europa Cen­trală şi de Vest dar şi spre Grecia prin Bul­garia va atrage noi depozite şi unităţi de pro­ducţie, a explicat Daniel Cautiş, mana­ging partner Dunwell în cadrul emisiunii ZF In­ves­tiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

„Noi fiind în capătul de est al UE şi când va urma al Spaţiului Schengen, suntem tot mai atractivi pentru dezvoltare industrială şi producţie. Cererea acum s-a stabilizat, există cerere pentru spaţii industriale şi cerere pen­tru retail şi pot creşte eficienţa printr-un de­po­zit central aici. Retailerii principali de aici au planuri de extindere şi spre oraşe secun­dare şi terţiare, nu mai vizează doar oraşe mari, de peste 400.000 de locuitori, ci merg şi spre cele de 100.000 mp, deservite cel mai bine dintr-un depozit regional central şi de acolo să nu mai aibă timpi de aşteptare, cum ar fi aşteptat la graniţă“, a spus Daniel Cautiş.

În T3 s-au tranzacţionat jumătate dintre suprafeţele de depozitare ale întregului an, conform Dunwell Industrial Brokerage Aproape 50% dintre suprafeţele de de­pozi­tare pentru care s-au semnat contracte de închiriere în 2022 au fost tranzacţionate între iulie şi septembrie anul acesta.

Potrivit lui Daniel Cautiş, managing part­ner Dunwell, creşterea din trimestrul III a spaţiilor industriale tranzacţionate în acest an este considerabilă: 312.285 mp în doar 3 luni, faţă de 315.552 mp primele 6 luni ale acestui an.

„Din cei 600.000 mp de spaţii logistice tran­zacţionate în acest an, jumătate s-au tran­zacţionat în trimestrul al treilea al acestui an. Cererea a venit din partea retailerilor ca­re au deschis depozite noi în ţară. O tranzac­ţie în mod normal durează nouă luni, de la cerere la semnare, majoritatea au început la final de 2021 sau început de 2022. Retailerii care au mizat pe un centru de distribuţie iniţial au testat piaţa din România prin livrări din CEE, au văzut că funcţionează bine şi au decis să deschidă aici un depozit central din care să facă distribuţia pentru România şi ţările vecine. Au mutat dinspre vest şi centru, spre România“, a spus consultantul.

În total au fost tranzacţionaţi 627.837 de metri pătraţi de spaţii de depozitare, peste o treime (36%) dintre aceştia fiind ocupaţi de companii cu business în domeniul retail.

Următoarele domenii cu nevoie de extindere au fost logistica şi e-commerce-ul, cu 11%, respectiv 9%.

Bucureştiul continuă să ocupe primul loc, cu un procent semnificativ de 61% din total suprafeţelor tranzacţionate, urmat de Ploieşti, cu 25%. Următoarele oraşe vin la o distanţă destul de mare, respectiv Arad, cu 3% şi Timişoara cu 2%.

În continuare, închirierile pentru producţie acoperă doar 8% dintre spaţii, 76% fiind pentru depozitare, diferenţa fiind alocată pentru activităţi încă nespecificate.

„Este foarte reconfortantă această creştere consolidată din trimestrul 3. Companiile pare că au trecut peste indecizia cauzată de contextul politic actual şi şi-au continuat expansiunea. Cu atât mai mult ne bucură să observăm că majoritatea contractelor semnate (53%) sunt pentru spaţii noi, atât din partea operatorilor existenţi, cât şi a retailerilor nou sosiţi la noi în ţară, care-şi construiesc un hub stabil în România pentru o distribuţie centrală. Optimist este şi faptul că 17% dintre tranzacţii sunt pre-închirieri pentru spaţii noi, ce urmează a fi construite.“, afirmă Daniel Cautiş, din partea Dunwell Industrial Brokerage.

Retailul este sectorul principal care a susţinut în primele 3 trimestre din anul 2022 economia românească.