Supliment ZF Austria. Interviu. Ana-Maria Cojocaru, Porr România: Piaţa construcţiilor de infrastructură va creşte în 2023

Autor: Răzvan Botea 26.10.2022

♦ Fondurile europene sunt cheia creşterii infrastructurii în România, atât din PNRR, cât şi din fondurile europene clasice.

Piaţa construcţiilor a crescut solid în 2022, iar acest lucru vine în cea mai mare parte datorită disponibilităţii de fonduri europene pentru programele de dezvoltare a infrastructurii. Pentru 2023, perspectivele sunt de creştere, este de părere Ana-Maria Cojocaru, CFO la Porr România, unul dintre cei mai mari constructori din România.

„Piaţa construcţiilor a cunoscut o dezvoltare stabilă în 2022, iar acest lucru se datorează, în principal, volumului semnificativ de fonduri europene disponibile pentru proiectele de infrastructură locală, regională şi nu numai. Având în vedere că majoritatea planurilor de dezvoltare finanţate cu fonduri europene se extind până în 2026 -2027, ne putem aştepta la o evoluţie similară şi în anul următor“, spune ea.

Datele publice arată că lucrările de infra­structură publică, cât şi cheltuielile gu­vernului cu investiţiile au crescut pu­ter­nic mai ales din vară. Spre exemplu, în august 2022 construcţiile inginereşti (in­fra­struc­tura) au crescut ca volum cu 21% faţă de august 2021. În aceeaşi vreme, la opt luni din an, cheltuielile cu investiţiile pu­blice, atât din bugetul de stat, cât şi din fon­duri europene, au crescut cu 10% în primele opt luni din 2022, arată cele mai recente date publice. În total, investiţiile publice au fost de 33 mld. lei în perioada amintită, dintre care 19 mld. au fost fonduri europene.

„Cele mai dinamice segmente, din pers­pectiva noastră, au fost cele de infra­struc­tură naţională, regională (autostrăzi, dru­muri, căi ferate), precum şi cele de re­ţe­le de apă şi canalizare. Acestea vor urma, din punc­tul nostru de vedere, trendul indus­triei“, mai spune Ana-Maria Cojocaru.

Porr Construct are în acest moment 1.131 de angajaţi, potrivit oficialilor com­pa­niei, cifră în creştere faţă de 2021. Afacerile din 2021 au fost de 736 mil. lei. Cele mai mari proiecte ale com­paniei vizează lucrările de infra­struc­tură, cum ar fi segmente din autostrada Bucureşti-Piteşti sau podul peste râul Argeş de la Grădiştea. De asemenea, con­structorul a derulat şi construcţii de bi­rouri (Orhideea Towers de la Grozăveşti). Porr are în România şi două fabrici de asfalt, în Arad şi Buftea (lângă Bucureşti).

„Motto-ul nostru este să fim cei mai buni, nu cei mai mari. Contractăm proiecte pentru care deţinem expertiza necesară şi oferim plusvaloare clienţilor noştri. Pe termen mediu, obiectivul nostru este să ne întărim poziţia de piaţă în ariile geografice unde suntem deja prezenţi. Mai mult decât atât, ne dorim să realizăm în continuare proiecte mari de infrastructură cu echipele noastre specializate pe acest tip de lucrări.

Nu toate lucrurile sunt roz în piaţa construcţiilor însă. Creşterea preţurilor este o problemă, dar mai ales faptul că nimeni nu ştie unde se va opri creşterea, pentru a putea face un plan pe o perioadă mai lungă sau pentru a negocia contractele. De asemenea, mai spune Ana-Maria Cojocaru, şi modificările legislative implementate repede şi fără a consulta piaţa reprezintă probleme pentru constructori.

„Cele mai mari provocări sunt reprezentate de creşterea preţurilor şi impredictibilitatea evoluţiei acestora, precum şi de impredictibilitatea eco­nomică şi logistică generată de conflictul militar din Ucraina. Din păcate, o altă provocare semnificativă cu care ne confruntăm şi în 2022 este reprezentată de modificările legislative publicate şi implementate «pe repede înainte».“