TeraPlast anunţă afaceri de 563 mil. lei la nouă luni din 2022, plus 25%. Profitul net s-a diminuat cu 62%, la 16,4 mil. lei. „Rezultatele poartă amprenta contextului volatil pe care îl traversăm şi care prezintă incertitudini pentru perioada următoare”

Autor: Cristina Bellu 26.10.2022

Producătorul de materiale de construcţii TeraPlast Bistriţa, listat la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP, a raportat afaceri de 563,6 milioane de lei în primele nouă luni din 2022, echivalentul unei creşteri de 25% faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut, potrivit raportului financiar publicat de companie la BVB.

În paralel, profitul net înregistrat în perioada ianuarie-septembrie a fost de aproape 16,4 milioane lei, în scădere cu 62% faţă de rezultatul excepţional înregistrat anul trecut (43,2 mil. lei), peste aşteptările momentului.

EBITDA aferentă celor trei trimestre s-a situat la 48,5 milioane de lei, în scădere cu 25% comparativ cu rezultatele din primele nouă luni din 2021, în timp ce marja EBITDA înregistrată, de 8,6%, este în uşoară scădere faţă de prima jumătate a anului, ca urmare a contextului macroeconomic foarte provocator din 2022, care a dus la scăderea numărului de proiecte de construcţii de infrastructură şi la amânarea contractării unora noi pentru finalul anului sau prima parte a anului 2023, arată datele transmise de oficialii companiei.

„Rezultatele poartă în continuare amprenta contextului volatil pe care îl traversăm şi care prezintă incertitudini pentru perioada următoare. Chiar şi într-un astfel de climat, am reuşit să menţinem performanţele Grupului la un nivel satisfăcător. Creşterile record pe care le-am înregistrat în anii anteriori s-au temperat, dar printr-un management eficace şi răspuns prompt la dificultăţi, păstrăm rezilienţa Grupului pentru a livra performanţe în concordanţă cu marile provocări economice existente”, spune Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Volumul exporturilor a crescut cu 51% în primele nouă luni faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, iar ponderea în totalul cifrei de afaceri a urcat la 16%, de la 13%, nivelul atins în intervalul ianuarie-septembrie 2021.

“Extinderea prezenţei pe pieţele europene este în continuare o direcţie strategică pentru Grup, pentru a creşte dimensiunea, competitivitatea şi rezilienţa business-urilor din portofoliu”.

Pe segmente de business, linia Instalaţii, nava amiral a Grupului, a avut o cifră de afaceri de 384 mil. lei, în creştere cu 28% faţă de primele 9 luni din 2021, în timp ce EBITDA a înregistrat o creştere cu 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în ciuda condiţiilor economice foarte provocatoare.

Segmentul Granule, care include şi granulele reciclate, a înregistrat volume mai mici şi a cunoscut o presiune pe preţurile de vânzare, aspect reflectat în evoluţia marjei EBITDA (minus 43%).

TeraGlass a cunoscut în trimestrul trei o îmbunătăţire a performanţelor operaţionale. În intervalul iulie-septembrie, EBITDA s-a situat la 0,76 milioane lei, ceea ce a dus rezultatul la nouă luni în teritoriu pozitiv. Cifră de afaceri a consemnat o creştere cu 39%, la 43,6 milioane de lei.

Segmentul Ambalaje Flexibile, nouă în cadrul Grupului, cunoaşte o creştere a vânzărilor, dar încă insuficientă pentru a contracara pierderile operaţionale date de încărcarea redusă a capacităţilor de producţie şi cheltuielile de omologare a produselor de către potenţiali clienţi.

”Provocările rămân constante şi chiar dacă unele cunosc o ameliorare, cum ar fi lanţurile de aprovizionare sau preţurile materiilor prime, apar noi tensiuni, date de criza energetică sau politicile monetare restrictive”, adaugă Ioana Birta.

Ea precizează că în continuare compania se va concentra  pe consolidarea cotei de piaţă şi pe oportunităţile care apar în această perioadă.

”Vedem atât o creştere a dinamicii în zona de M&A, cât şi un interes crescut din partea pieţelor externe pentru produsele noastre. Nu renunţăm la niciun plan semnificativ de investiţii pentru că dorim ca, atunci când apele vor fi aşezate, să fim în poziţia de a profita la maximum de următorul val de creştere a activităţii economice.”

TeraPlast are o valoare de piaţă de 1,19 miliarde de lei, conform datelor BVB. După o creştere de 181% în 2021, acţiunile TRP au scăzut cu 44% anul acesta, pe tranzacţii de 200 de milioane de lei.

Din acţionariatul companiei fac parte antreprenorul Dorel Goia (46,8%) şi Fondul de Pensii Administrat Privat NN/NN Pensii (12%), restul revenind altor acţionari.