De ce un anuar pentru şi despre agricultură şi industria alimentară?

Autor: Mădălina Dediu Panaete 03.11.2022
Agricultura şi industria alimentară sunt ramuri ale economiei naţionale care generează împreună anual afaceri de mai bine de 110 miliarde de lei, ceea ce înseamnă peste 5% din cifra de afaceri totală de aproape 2.000 de miliarde de lei a tuturor companiilor din România. La aceasta se adaugă alte 8 miliarde de lei - cifra de afaceri din industria băuturilor alcoolice, unde companiile folosesc cereale şi struguri care vin şi din producţia locală. Astfel, pentru a aduce în lumină importanţa acestor sectoare pentru economia României, Ziarul Fimanciar a realizat prima ediţie a anuarului „Agricultură şi industria alimentară”. Acesta este un demers jurnalistic care îşi propune să aducă în faţă companii mari din agrobusiness, tendinţe în consum, evoluţia producţiei din sectoarele care pun practic pe masă alimentele pe care le consumă zi de zi românii, dar şi evoluţia exporturilor, o temă tot mai dezbătută în contextul globalizării şi al securităţii alimentare, subiecte care sunt astăzi pe buzele tuturor.

De la cultivarea cerealelor şi până la producţia pâinii, de la creşterea porcinelor şi până la fabricarea mezelurilor, de la culesul strugurilor şi până la producţia de vinuri – toate sectoarele din agrobusiness au reuşit să treacă peste toate perioadele dificile, deşi în fiecare criză sunt antreprenori care pun lacăt pe fabrici sau pe ferme sau care vând businessurile. Este cazul şi al acestei crize, care se vede cu precădere în evoluţia numărului de companii şi a numărului de angajaţi.

„N-aş fi sinceră dacă aş spune că nu (m-am gândit să renunţ la afacere- n.-red.). Dar într-adevăr nu ne-am gândit niciodată foarte serios. (...) Dacă mă uit la fermierii noştri din ce segment de vârstă fac parte, deja sunt relativ în vârstă. Tinerii nu vin din urmă să preia creşterea animalelor”, spunea o antreprenoare din Botoşani care deţine un mic producător de lactate. Iar anuarul Agricultură şi industria alimentară pune în lumina reflectoarelor toţi actorii principali din piaţă, de la fermieri care cresc vaci de lapte sau de carne până la marii procesatori care pun pe rafturile magazinelor mezeluri, iaurturi, uleiuri sau pâine. Proiectul Ziarului Financiar dezbate atât dificultăţile de pe piaţă, cât şi tranzacţiile, investiţiile şi planurile companiilor din sectoarele importante din industria alimentară şi din agricultură. Iar antreprenorii nu au pus proiecte pe hold în această perioadă, ba din contră, doar prin Planul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) în perioada 2014 – 2020 fermele şi fabricile locale au primit finanţări de 1,88 miliarde de lei din fonduri europene.

Dar adevărata putere stă în mâinile celor care reuşesc să facă conexiunea între resursele de care România nu duce lipsă şi capacitatea de a valorifica intern aceste resurse la adevăratul lor potenţial. Anuarul arată că România dispune de aceste resurse, chiar şi în anii cu secetă cum este anul 2022, dar rafturile sunt pline de produse din afara ţării. Avem pe rafturile magazinelor din România dulciuri, lactate, carne, roşii, ardei sau mere din ţările care au reuşi să creeze o conexiune puternică între resurse şi producţie.

Poate România să asigure tot necesarul de alimente? Poate! Iar prin anuarul Agricultura şi industria alimentară încercă să vedem şi pe ce domenii poate să parieze România într-o lume care vorbeşte tot mai des de o criză a alimentelor.

Mădălina Panaete este redactor Ziarul Financiar