Război în Ucraina. România a bătut palma cu Norvegia pentru achiziţionarea a 32 de avioane de luptă americane F-16

Autor: Iulian Anghel 07.11.2022

România va plăti Norvegiei 388 milioane de euro pentru achiziţionarea a 32 de avioane de luptă F-16, avioane la mâna a doua, dar care sunt „la cheie” şi gata oricând de luptă ♦ Doar să aibă cine să le piloteze ♦ Desigur că ele necesită unele îmbunătăţiri iar pentru Aerostar Bacău, unde se face mentenanţa F-16, aceasta este o veste excelentă.

Discuţiile despre acest contract sunt de dinainte de războiul din Ucraina. Dar războiul de la graniţă arată cât de repede lumea se răstoarnă cu susul în jos şi cât de fragilă este o pace pe care majoritatea a crezut-o pentru totdeauna.

Guvernul Norvegiei a anunţat, la finalul săptămânii trecute, că a aprobat tranzacţia. Norvegia (PIB 482 mld. dolari) îşi modernizează flota militară aeriană şi cumpără avionul de luptă american F–35, cel mai performant din lume, un avion care nu poate fi detectat de radare şi pentru proiectarea şi perfecţionarea căruia Departamenul american al Apărării a cheltuit până acum 400 de miliarde de dolari. Şi Polonia (PIB 674 mld. dolari) are intenţia să cumpere cel puţin 30 de astfel de avioane de luptă. România, cu un PIB de 284 mld. dolari, nu-şi permite nici măcar un F-16 nou, a cărui preţ pleacă de la 65-70 de milioane de dolari bucata. Iar un F-35, în funcţie de dotări, ajunge şi la 130 de milioane de dolari bucata.

„Nu ne permitem F-35“ a spus Vasile Dîncu, fost ministru al apărării, cu câteva zile înainde de a demisiona.

Aşa că achiziţia celor 32 de avioane de luptă, din Norvegia, cu 388 de milioane de euro (10,5 mi­lioane de euro bucata), pare o afacere bună într-o ţară în care, oricum, maşinile la mâna a doua înseamnă mult peste jumătate din parcul auto, iar magazinele de haine la mâna a doua sunt mai înghesuite decât orice magazin de haine unde preţurile sunt rezonabile.

Potrivit publicaţiei presamil.ro (care aparţine MApN) România vrea să ajungă la trei escadrile de avioane F-16. O escadrilă de avioane, în funcţie de ţară, are între 12 şi 16 şi chiar 18  a­pa­­rate de luptă. România are două es­cadrile de Mig – 21 LanceR, care ar ur­ma să fie înlocuite până în 2025 cu F-16.

România are azi o escadrilă F-16, avioane cumpărate din Portugalia, din „surplusul” acestei ţări. Portugalia are o populaţie la jumătate faţă de a României şi un teritoriu, de asemenea, la jumătate.

România a cumpărat, iniţial, (în 2016) 12 aparate pentru 628 de milioane de euro. Apoi încă cinci pentru 280 de milioane de euro. Aşadar, 17 aparate, în total. Cu cele 32 cumpărate din Norvegia, flota aerului ajunge la 49 de avioane de luptă F-16.  Mig-urile vor fi folosite apoi doar pentru antrenament.

Ministerul Apărării se gândeşte că ar putea achiziţiona F-35, dar după 2030.

Bugetul Mi­nisterului Apă­rării este, în acest an, de 25,9 mld. lei (5,1 mld. euro). Din aceşti bani, 4,6 mld. lei sunt pentru pensiile militarilor (929 mil. euro) şi 8,5 mld. lei (1,7 mld. euro) sunt cheltuieli de capital, restul sunt pentru intreţinere. Cheltuielile de capital (investiţii în achiziţie de tehnică de luptă, în cazul Ar­ma­tei) sunt aşadar de 33% din întregul buget, peste procentul de 20% recomandat de NATO.

În contextul războiului din Ucraina, oficialii spun că procentul din PIB alocat Apărării va creşte de la 2% acum, la 2,5%.

Livrarea avioanelor din Norvegia va începe în anul ce vine şi se va încheia în 2024 pentru ca înţelegerea e ca, înainte de livrare, ele să fie modernizate. Apoi va mai trece o vreme pentru că ele trebuie vopsite în culorile aviaţiei militare române, trebuie reconfigurate codurile de recunoaştere, apoi nu sunt mulţi piloţi care ştiu să piloteze F-16 şi nici mulţi ingineri care ştiu să le întreţină.

În vreme de pace, avioanele militare române sunt folosite pentru „poliţia aeriană”. O singură oră de zbor a unui avion militar costă în jur de 15.000 de euro. Potrivit Ministerului Apărării, armata regulată a României are 68.000 de angajaţi. 11.000 din aceştia aparţin forţelor aeriene.