Analiză ZF. România se conturează tot mai puternic ca un hub operaţional şi logistic pentru brandurile poloneze de modă

Autor: Cristina Roşca 11.11.2022

♦ Polonia, cea mai dezvoltată economie din Europa Centrală şi de Est, are peste zece branduri de modă – îmbrăcăminte şi încălţăminte care s-au extins în România în ultimul deceniu, acestea toate ajungând să adune împreună peste 700 de magazine pe plan local, conform estimărilor ZF ♦ Astfel, Polonia este, alături de state occidentale precum Germania, Spania, Italia sau Marea Britanie, una dintre ţările care au dat modei româneşti cele mai multe mărci de îmbrăcăminte, încălţăminte şi echipamente sportive.

România se conturează tot mai puternic ca un hub operaţional şi logistic pentru brandurile poloneze de modă, două dintre cele mai importante nume din retailul local de fashion – Pepco şi LPP – dezvoltând capacităţi de depozitare care să deservească operaţiunile autohtone, dar şi pe cele regionale.

Grupul LPP, activ în moda mass market cu cinci branduri printre care Sinsay şi Reserved, a închiriat 80.000 mp de suprafaţă logistică de la dezvoltatorul belgian WDP, urmând a finaliza aici un depozit ce va deservi operaţiunile offline, spun sursele ZF. Compania de modă are deja un centru de fulfillment local, însă acesta deserveşte comenzile online.

Un nou depozit pentru retailerul de modă cu cea mai rapidă creştere pe plan local demonstrează încă o dată că polonezii au planuri mari în România. De altfel, ZF a scris în vară că România era deja o piaţă importantă pentru LPP, găzduind nu doar magazine, ci şi un centru de distribuţie (fulfillment). Singurele ţări care mai au astfel de centre sunt Polonia şi Slovacia. A existat unul şi în Rusia, dar a fost închis din cauza războiului.

Şi retailerul de modă şi decoraţiuni Pepco, activ pe segmentul de discount al pieţei, a închiriat 50.000 mp de spaţii logistice în cadrul CTP Bucharest West, aflat la kilometrul 23 de pe autostrada A1, potrivit datelor ZF. Depozitul va fi operat de compania KuehneĂNagel România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de transport şi logistică, conform surselor din piaţă.

Polonezii de la Pepco au, potrivit site-ului propriu, un centru logistic în Poznan, unde se află şi biroul central. Nu există detalii dacă mai sunt şi altele însă.

Deschiderea unui depozit în România vine în contextul în care piaţa locală este a doua cea mai importantă după Polonia pentru brand. În acest an, discounterul polonez a depăşit pragul de 400 de magazine pe plan local, menţinând astfel ritmul expansiunii la circa 50 de unităţi noi anual. Oficialii Pepco sunt unii dintre cei mai discreţi din piaţă, astfel că ei nu comunică planurile pe România, însă în septembrie 2020 ei au marcat inaugurarea celui de-al 300-lea magazin local. De atunci au trecut doi ani şi au fost deschise alte 115.

Grupul, listat la Bursa de la Varşovia anul trecut, are prezenţă pe 17 pieţe din Europa, unde operează aproape 3.000 de magazine. Din total, 14% sunt în România, adică una din şapte unităţi. Ponderea a rămas relativ constantă în ultimul an deşi pe harta Pepco s-au adăugat două ţări noi în 2022 - Grecia şi Germania. Anual, gigantul îşi pune amprenta în noi teritorii, după ce a început în estul Europei, el continuă acum în sud şi vest.

Există o serie de motive pentru expansiunea locală accelerată. Pe de-o parte, piaţa locală este una importantă din punct de vedere al populaţiei. Pe de altă parte, conceptul de discount a prins foarte bine în România, atât pe segmentul alimentar, cât şi pe cel de modă, astfel că afacerile Pepco au „decolat“ rapid, compania ajungând liderul pieţei în pandemie, după ce a depăşit grupul spaniol Inditex. La nivel de brand era deja lider.

În 2021, Pepco şi-a majorat vânzările din România cu 36%, până la un pas de 1,9 mld. lei (400 mil. euro). Cifrele Inditex pe 2021 nu sunt publice.

Podiumul modei româneşti este completat de un alt grup polonez, LPP, activ în moda mass market. Acesta este jucătorul cu cea mai rapidă creştere a businessului de pe piaţa de profil din România în ultimii ani. Spre exemplu, anul trecut cifra de afaceri s-a oprit la 925 mil. lei după un avans de 80,7%. Acest ritm este ceva normal pentru companie deja din 2015, singura excepţie fiind primul an de pandemie, 2020, când vânzările retailerului au crescut cu „doar“ 23%, pe o piaţă în declin puternic.

Mai mult decât atât, avansul galopant este estimat să continue şi în 2022, când polonezii şi-au bugetat pentru România afaceri de peste 1,7 miliarde de lei, rezultat ce îi apropie de liderul Pepco, un discounter din aceeaşi ţară, Polonia. După rezultatele de anul trecut, LPP a urcat pe podiumul modei locale, depăşind H&M.

Întreg businessul LPP este operat pe aceeaşi entitate juridică, LPP România Fashion.

La 31 iulie 2022, compania de modă avea în România, sub toate cele cinci branduri – Reserved, Cropp, Mohito, House şi Sinsay –, 118 magazine offline, plus câte unul online aferent fiecărei mărci. La finalul anului trecut (anul financiar, deci cu şase luni în urmă), erau 101 unităţi. Astfel, polonezii continuă expansiunea pe plan local într-un ritm accelerat. Reţeaua aproape s-a dublat în perioada 2019-2021. Anul trecut, compania a deschis 25 de unităţi, 24 sub brandul Sinsay şi una sub Cropp. Motorul expansiunii şi al dezvoltării îl reprezintă Sinsay, un brand cu preţuri mici.

Grupul a intrat în România în 2007 şi şi-a adus treptat toate cele cinci mărci. Începând cu 2015, compania a lansat şi operaţiuni online pentru fiecare brand.

România este după rezultatele din 2021 a patra cea mai importantă piaţă pentru grup, după Polonia, Rusia şi Ucraina. Ţinând cont de situaţia geopolitică, datele pe 2022 ar putea arăta diferit. Din cauza războiului din Ucraina, iniţiat de Rusia, LPP s-a retras din ţara agresoare şi şi-a redus mult operaţiunile în piaţa agresată.

În total, Polonia, cea mai dezvoltată economie din Europa Centrală şi de Est, are peste zece branduri de modă - îmbrăcăminte şi încălţăminte care s-au extins în România în ultimul deceniu, acestea toate ajungând să adune împreună peste 700 de magazine pe plan local, conform estimărilor ZF.

Unii dintre aceşti jucători se extind în continuare puternic, cu zeci de unităţi an de an, iar asta se vede şi în cifra de afaceri a acestor retaileri printre care se numără Pepco - liderul pieţei locale de modă, LPP - grup ce are în România cinci branduri - şi 50 Style - o companie care a intrat mai recent în ţară, dar care creşte accelerat. Alte companii mari din Polonia care îşi pun umărul la dezvoltarea pieţei locale de modă sunt CCC (încălţăminte), Cocodrillo şi Smyk (articole pentru copii), Sizeer şi 4F (echipamente sportive), alături de answear.ro în online.

Astfel, Polonia este, împreună cu state occidentale precum Germania, Spania, Italia sau Marea Britanie, una dintre ţările care au dat modei româneşti cele mai multe branduri de îmbrăcăminte, încălţăminte şi echipamente sportive.

 

Aceleaşi nume, într-o altă formă

Cele mai importante grupuri poloneze de modă sunt deja active în România, însă există în continuare mutări pe care acestea le pot face pentru a se dezvolta. Spre exemplu, unii dintre marii retaileri pur online fac paşi către offline în căutarea clienţilor care încă merg în magazinele fizice. Totodată, unele nume îşi dezvoltă portofoliul local cu branduri noi.

► ZF a scris acum aproape un an că grupul polonez CCC va aduce în România brandul HalfPrice, care va activa pe segmentul de outlet de modă, citând sursele din piaţă. Oficialii companiei nu au confirmat informaţia.

► CCC este deja prezent local atât cu brandul de încălţăminte cu acelaşi nume - al doilea cel mai mare retailer de profil din România -, cât şi cu magazinele online epantofi şi Modivo. Anul acesta, tot CCC a mers cu acestea din urmă din mediul virtual în cel fizic, deschizând în centrul comercial Mega Mall un magazin offline pentru brandurile sale pur online epantofi.ro şi Modivo. Şi retailerul online Answear, originar tot din Polonia, se uită către segmentul offline, în 2023 urmând să deschidă primele magazine fizice. Cele două exemple sunt doar cele mai recente, un model omnichannel fiind implementat şi de alte nume mari, locale (eMAG) sau internaţionale (Amazon, prin diverse divizii) în ultimii ani. De regulă, lucrurile merg în sens invers, dinspre magazine fizice spre virtuale.