Giampaolo Manzonetto, CEO Grup Lactalis România (Albalact, Covalact, Dorna Lactate & Parmalat), despre 2003

Ziarul Financiar 17.11.2022

La mulţi ani, Ziarul Financiar, şi la cât mai multe ediţii obiective şi valoroase informaţional!

De când am venit în România, trăiesc zilnic cu ZF, cu ediţii tipărite la început şi cu versiunea online în ultimii ani, nu a lipsit nicio zi din lecturile mele obligatorii.

...şi am venit de mult în România, iar anul 2003, când mi-am început cariera pe pământ românesc, e un an de referinţă pentru mine.

În curând se fac 20 de ani de-atunci, dar încă îmi amintesc perfect primele impresii despre România: o ţară primitoare, o atmosferă ca în Italia şi oameni înalt calificaţi, cu dorinţa de a face performanţă. A fost un an greu, în care, şi cu ajutorul ZF, am învăţat economia românească, m-am familiarizat cu obiceiurile şi tradiţiile românilor şi am început să vizitez această ţară frumoasă şi diversă. România era în efervescenţa marilor schimbări. Retailul local mi-a făcut o primă impresie puternică, fiind destul de slab dezvoltat la acel moment. Primele reţele internaţionale de magazine abia îşi făceau intrarea în ţară. Însă, având experienţa Italiei, am anticipat faptul că piaţa se va dezvolta rapid datorită investiţiilor acestor jucători care propuneau formate noi, de dimensiuni mari. Interesant este faptul că, la câţiva ani distanţă de acel moment, în Italia a apărut un trend de întoarcere la origini, magazinele mici de proximitate au luat avânt, fenomen pe care au vrut să-l reproducă în România reţelele Mic.Ro şi Mac.Ro în 2010-2011, însă fără succes. Trendul acesta îl vedem, în schimb, din nou astăzi în piaţa locală, susţinut puternic de alţi doi mari retaileri şi de magazinele specializate.

Veneam din Rusia, dar m-am simţit ca acasă în România. Am empatizat imediat cu echipa locală, am fost primit cu deschidere şi împreună am apăsat tare pe acelerator: proiecte noi, produse noi, planuri de investiţii şi creştere de business la aprope 40%. Pentru mine a fost o experienţă unică de team leadership care m-a marcat profund şi care, dacă mă uit acum în urmă, mi-a fost de mare ajutor în cariera mea, în special în procesul de integrare a celorlalte echipe extraordinare de la Dorna Lactate, Albalact şi Covalact, care s-au alăturat Grupului Lactalis. Ca manager, este o provocare uriaşă să aliniezi patru culturi organizaţionale diferite la cea a unui grup global mare cum este Lactalis.

Azi, după 20 de ani, parcă nu s-a schimbat nimic de-atunci: tot o echipă minunată am, tot în consolidare şi creştere de business suntem şi... tot în România mă aflu.