Ce face statul cu Blue Air? Cu preluarea a 75% din acţiunile companiei, statul adaugă în portofoliu încă o companie în pragul falimentului. Blue Air ar putea avea aceeaşi soartă ca Tarom, care nu a mai avut profit de peste 15 ani, iar datoriile se ridică la peste 1 mld. lei

Autor: Miruna Diaconu 18.11.2022

♦ Statul preia un operator aerian fără flotă, fără curse, fără echipaje, dar cu datorii de peste 1 mld. lei.

Statul, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statu­lui, va prelua 75% din acţiunile Blue Air, executându-se astfel garanţia pe care a pus-o în joc compania pentru a putea primi ajutorul în valoare de 300 mil. lei în anul 2020. Cu o companie care nu mai zboară din 6 sep­tembrie, fără avioane şi echipaje de bord, cu datorii care se ridică la peste 1 mld. lei, Blue Air reprezintă doar o altă gaură nea­gră pentru stat. Majoritatea companiilor de stat acumulează de la an la an tot mai multe datorii, iar profitul e doar un miraj. Blue Air nu este singura companie din industria aviatică pe care o va controla statul, Tarom fiind prima companie de stat din sectorul aviaţiei civile.

Tarom are una dintre cele mai inefi­ciente structuri de costuri dintre companiile aeriene, angajaţi mulţi, salarii mari şi o flotă formată din mai multe tipuri de avioane, cu cât sunt mai diverse tipurile de aeronave, cu atât costurile cresc, mai ales că pentru fie­care tip de avion există câte o echipă sepa­ra­tă de specialişti care asigură mentenţa şi repararea acestora. De 15 ani, Tarom nu a mai înregistrat profit, iar datoriile compa­niei erau de peste 1,2 mld. lei în 2021.