Supliment Top Employers. Beneficiile extrasalariale, un aliat în atragerea şi reţinerea talentelor

Autor: Ramona Cornea 25.11.2022

♦ „Când vorbim despre un mediu sănătos, ne referim în mod clar la activităţi de stare de bine pe care companiile le pot pune în aplicare pentru angajaţii lor“ ♦ „Beneficiile extrasalariale sunt un element important în ceea ce priveşte promisiunea pe care o face angajatorul talentelor din piaţă“ ♦ „Beneficiile extrasalariale sunt într-o continuă adaptare la realitatea socioeconomică pe care o traversăm, la nevoile tot mai diverse ale salariaţilor şi la tendinţele mereu în schimbare“.

Pandemia de COVID-19 şi trecerea la munca de acasă sau de la distanţă au transformat piaţa muncii şi cu ea şi beneficiile extrasalariale. Astăzi, companiile investesc în beneficii pentru a păstra şi a atrage forţă de muncă, într-o piaţă a muncii dominată de candidat.  După pandemie a fost clar că mediul de lucru al viitorului este hibrid, o schimbare care a modificat în mod clar nevoile şi beneficiile oferite angajaţilor. În plus, progresul tehnologiei în România după pandemie a sporit inovaţia în platformele de beneficii ale angajaţilor.

„Când vorbim despre un mediu de lucru sănătos, ne referim în mod clar la activităţi de stare de bine pe care companiile le pot pune în aplicare pentru angajaţii lor. În urma cercetărilor noastre, cele mai utilizate oferte de wellbeing pe care angajatorii de top din România le propun în interiorul organizaţiilor lor sunt: cursuri de mindfulness/meditaţie, iniţiative de dezvoltare personală şi programe de informaţii nutriţionale“, afirmă Massimo Begelle, regional manager al Top Employers Institute.

Manuel Fernandez Amezaga, CEO al companiei de beneficii extrasalariale Sodexo Benefits and Rewards Services pentru Romania şi Bulgaria, este de părere că piaţa beneficiilor extrasalariale reflectă dinamica pieţei muncii.

„În România, în anumite domenii şi industrii, piaţa muncii se confruntă cu un excedent de ofertă, ceea ce s-a transpus în sofisticarea beneficiilor pe care companiile aleg să le includă în pachetele extraasalariale. Este o certitudine ca relaţia angajat – angajator nu mai este definită astăzi de programul fix de lucru şi de salariul primit la finalul lunii“, a spus el pentru ZF.

 O altă tendinţă tot mai prezentă în piaţă este aceea a personalizării beneficiilor, susţinută şi de gradul mare de diversitate care există: de la cardurile de masă, munca remote, serviciile medicale şi până la planurile stock option, afirmă CEO-ul Sodexo.

„Relaţia angajat-angajator a căpătat noi valenţe, angajatul a câştigat teren, iar nevoile sale s-au diversificat, au devenit mai complexe şi mai sofisticate. Astfel, şi rolul beneficiilor s-a schimbat. Pe de-o parte, beneficiile extrasalariale sunt un element important în ceea ce priveşte promisiunea pe care o face angajatorul talentelor din piaţă şi, cu cât aceasta susţine mai mult motivaţia intrinsecă a angajaţilor, cu atât  angajatorul are şanse mai mari sa fie unul de top. Iar motivaţia intrinsecă ţine de autonomie, de sentimentul că eşti apreciat şi că ai un rol esenţial în tot ecosistemul organizaţiei şi, poate şi mai important, de faptul că dezvoltarea ta profesională şi personală urmăresc un trend ascendent“, subliniază el.

Cardul de masă rămâne beneficiul preferat, iar pe un trend ascendent sunt şi cardul de vacanţă, cardul cadou şi cel cultural.

„Zona de wellbeing este adresată prin beneficii extrasalariale care să arate grijă faţă de angajat şi să îi satisfacă nevoile emoţionale, de siguranţă, apartenenţă la o comunitate, nevoi aflate la un nivel superior pe piramida nevoilor“, spune Manuel Fernandez Amezaga

Codruţ Nicolau, director general al companiei de beneficii extrasalariale Edenred România şi Benefit Systems, este de părere că această piaţă este în creştere semnificativă.

„Beneficiile extrasalariale sunt într-o continuă adaptare la realitatea socio-economică pe care o traversăm, la nevoile tot mai diverse ale salariaţilor şi la tendinţele mereu în schimbare. Este important de înţeles că beneficiile extrasalariale rezolvă nevoi reale, concrete ale salariaţilor, indiferent dacă vorbim despre plata facturilor de utilităţi, despre servicii medicale, despre mâncare, vacanţă, transportul de zi cu zi, despre educaţia proprie sau a copiilor, despre petrecerea timpului liber sau despre economisirea într-un fond de pensii“, a spus el pentru ZF.

Cardul de masă rămâne şi anul acesta beneficiul preferat de angajaţi, cu o valoarea maxim fiind de circa 650 lei pe lună, pentru fiecare salariat, adică 30 de lei pentru fiecare zi lucrată.

„Potrivit Barometrului FOOD, un studiu realizat anual, 9 din 10 angajaţi români folosesc cardul de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-şi pregăti ei mâncarea, cumpără de la restaurant/cantină sau comandă online“, afirmă Codruţ Nicolau.

După cardul de masă, conform datelor pentru primul semestru al acestui an din studiul care urmăreşte evoluţia beneficiilor extrasalariale accesate prin platforma Benefit by Edenred, topul celor mai dorite beneficii flexibile include: cadourile oferite pentru ocazii speciale (27,7%), turismul intern - voucherele de vacanţă (25,7%, categorie care continuă să crească în rândul companiilor private), şi cadourile - beneficii în natură oferite de parteneri în platformă (25%).