Supliment Top Employers. Egalitatea de gen în companii, un proces în curs de desfăşurare în România

Autor: Ramona Cornea 25.11.2022

♦ „În ultimii doi ani, angajatorii de top din România au avut evoluţii pozitive în ceea ce priveşte managementul egalităţii de gen“ ♦ „Ponderea femeilor cu funcţii de conducere în consilii de administraţie a crescut în România în ultimii ani, dar este clar că mai sunt necesare progrese pentru a ajunge la un echilibru“.

Angajatorii locali au început să lucreze la a ajunge la egalitatea de gen în companiile lor în ultimii ani, mai ales la nivel managerial, unii pentru a se alinia la standardele multi­naţionalelor din care fac parte, iar alţii pentru a ţine pasul cu tendinţele de la nivel mondial.

„Dacă ne uităm la ultimii doi ani, angajatorii de top din România au avut evoluţii pozitive în ceea ce priveşte managementul egalităţii de gen. De fapt, anul trecut 95% dintre ei obişnuiau să asigure egalitatea de gen în oferirea de oportunităţi de carieră, iar anul acesta 100% dintre ei sunt cu adevărat concentraţi pe această temă. În plus, jumătate dintre angajatorii de top (50%) adoptă pro­grame dedicate pentru împu­ternicirea femeilor, de exemplu: Programul de dezvoltare a leadershipului, pentru a-şi dezlănţui potenţialul de dezvoltare în cadrul organizaţiilor“, afirmă Massimo Begelle, regional manager în cadrul Top Employers Institute.

Astfel,  ponderea femeilor în funcţii de conducere a crescut în România în ultimii ani, numărul companiilor listate pe piaţa reglementată a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) care au cel puţin o femeie într-o funcţie de conducere ajungând la 62%, cu o creştere de aproape 20% faţă de 2015. 

Sorina Faier, executive manager al companiei de recrutare Elite Searchers, afirmă că, în timp ce procentul de femei în consiliu s-a îmbunătăţit de-a lungul anilor atât pe pieţele dezvoltate, cât şi pe cele emergente, acesta rămâne semnificativ mai mic din totalul forţei de muncă, ceea ce arată că femeile rămân subreprezentate în sala de consiliu.

„Procentul de femei în totalul forţei de muncă din pieţele dezvoltate şi emergente a rămas relativ stabil, în medie de aproximativ 35% în ultimii cinci ani. Cu toate acestea, proporţia femeilor scade pe măsură ce urcăm pe scara corporativă. Interesant este că pe pieţele dezvoltate procentul de femei din conducerea superioară este chiar mai mic decât procentul de femei din consiliu“, detaliază ea.

Creşterea numărului de femei în poziţii de conducere este importantă pentru diversitatea consiliului de administraţie deoarece lărgeşte plaja de talente pentru nominalizările consiliului de administraţie şi asigură că femeile numite au experienţa şi abilităţile necesare, care sunt esenţiale pentru a avea o influenţă semnificativă în procesul decizional, crede Sorina Faier.

. „Ponderea femeilor cu funcţii de conducere în consilii de administraţie a crescut în România în ultimii ani. Vedem un trend ascendent în sensul acesta, dar este clar că mai sunt necesare progrese pentru a ajunge la un echilibru. În ceea ce priveşte sectoarele, dacă ne uităm la datele din rapoarte de specialitate, cele mai mari creşteri s-au înregistrat în ultimii ani în sectorul imobiliar, construcţii şi servicii financiare“, concluzionează reprezentanta Elite Searchers.

În ultimii 10 ani, numărul femeilor în managementul companiilor din România a crescut cu circa 36%, de la 60.400 de persoane în al treilea trimestru din 2013 la aproape 82.000 de persoane în acelaşi trimestru din 2022.

Oana Botolan Datki, country manager al CTeam, companie de consultanţă în domeniul resurselor umane, spune că ,deşi în România majoritatea multinaţionalelor au programe aliniate global pentru egalitatea de gen în ceea ce priveşte componenţa angajaţilor şi nivelul salarial, există discrepanţe în ambele privinţe.

„Astfel, numărul femeilor în funcţii de management este unul chiar mai mare decât al bărbaţilor în funcţiile de mid-management, iar din punct de vedere al nivelului salarial apar diferenţe absolut minore pentru aceste posturi. În ceea ce priveşte funcţiile de top management, şi în Romania bărbaţii predomină, astfel că ne aliniem la realitatea globală. Dacă ne uităm la totalul posturilor de management, procentul femeilor este unul de aproximativ 37% şi suntem depăşiţi de state precum Bulgaria sau Polonia. Creşterea numărului de femei în posturi de management este una constantă, dar modestă în procente de la un an la altul, iar femeile în posturi de management îşi schimbă jobul mai mult decât colegii lor bărbaţi în ultimii ani“, afirmă ea.

Raluca Pârvu, business manager al BPI România, companie de consultanţă în management şi resurse umane, este de părere că egalitatea de gen este doar parţial sau deloc o preocupare în cele mai multe companii din România.

„Nici opinia publică nu pare neapărat preocupată de acest aspect. Totuşi, în corporaţii, şi pe fondul unor dezbateri declinate de la nivel internaţional către local, există uneori şi planuri concrete pentru a susţine egalitatea de gen, mai ales la nivelurile manageriale. Se fac adesea demersuri pentru a cultiva o cultură organizaţională bazată pe diversitate, se fac cursuri şi campanii interne de conştientizare. Dar de aici şi până la stabilirea unor criterii de discriminare pozitivă, mai sunt câţiva paşi de parcurs“, explică reprezentanta BPI.