ZF Investiţi în România! Furnizorul polonez de plăţi amânate PayPo vrea să intre în 2023 şi în comerţul offline din România

Autor: Alex Ciutacu 23.11.2022

♦ România este prima piaţă regională pe care o atacă PayPo, iar compania alocă 20 mil. euro pieţei locale în următorii trei ani.

Compania poloneză de plăţi alternative PayPo, care oferă soluţii de tipul buy now pay later (BNPL – cumperi acum, plăteşti mai târziu), vrea să lanseze în 2023 pe piaţa locală şi o aplicaţie mobilă, care va facilita aşa-numitele plăţi amânate şi în comerţul offline din România, a explicat Raul Durma, director general PayPo România, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Anul viitor vom avea disponibilă şi în România aplicaţia mobilă care oferă şi opţiunea de plată offline. Ea este folosită în Polonia, dar urmează să o localizăm şi în România. Lansarea va avea loc în prima jumătate a anului viitor, când va fi disponibilă şi pentru magazinele offline”.

PayPo este o companie înfiinţată în Polonia în 2016, iar în 2022 a început extinderea regională, prima piaţă fiind România. Compania a anunţat că va aloca în total un capital de circa 50 de milioane de euro pentru regiune în următorii trei ani, dintre care 40% va fi dedicat pieţei locale.

Trendul BNPL a prins avânt la nivel glo­bal, în special în rândul clienţilor care fac parte din generaţiile Z şi milenialilor, iar el se tra­du­ce prin faptul că poţi achiziţiona astăzi un pro­­dus pe care îl poţi plăti în următoarele 30 de zile, fără a resimţi în mod direct o dobândă sau un comision.

„Este o metodă alternativă care presu­pu­ne şi o componentă de finanţare, nu este chiar o fi­nan­ţare pentru că se plăteşte în final tot va­loa­rea produsului. Procesul este foarte simplu. La un prim contact cu noi el presupune trei paşi pentru un utilizator: mai întâi îşi exprimă a­cor­dul de utilizare a serviciului, scrie CNP-ul şi pri­meşte un SMS cu care validează aplicarea. Pri­meşte răspuns instant şi automat comanda este finalizată. De la a doua componentă pro­ce­­­sul este mult mai simplu pentru că dacă dis­po­­zitivul este salvat ca un dispozitiv de încre­dere doar apeşi să plăteşti cu PayPo şi este instant”.

Modelul de business este b2b2c, ceea ce înseamnă că PayPo trebuie să ajungă integrat printre modalităţile de plată pe care le regăseşti atunci când finalizezi comanda pe un magazin online.

Primii clienţi ai companiei pe plan local au fost magazinele online Modivo.ro şi epantofi.ro, branduri poloneze din grupul CCC.

„Avem şapte parteneri activi şi pentru acest an avem undeva la 20 care vor fi integraţi. Noi am început integrările abia în toamnă şi s-a suprapus cu Black Friday şi perioada de sărbători, dar pentru anul următor estimez peste 1.000 de clienţi. Sunt mulţi early adopters în România dincolo de comercianţii pe care îi avem la nivel regional, aceştia au testat soluţia noastră şi am primit de la ei solicitări de colaborare”.

Pentru ca un client final să plătească acelaşi preţ fie că plăteşti instant, fie că alege o metodă de plată amânată, un furnizor precum PayPo încasează comision de la comerciant, similar cu modelul de factoring.

„Avem un comision stabilit în funcţie de riscul verticalei, care ţinte cont şi de costurile de finanţare şi de alte lucruri care intră în compoziţia normală a unui comision. Este greu de zis o cifră pentru că variază, sunt şi verticale cu risc mare, unde posibilitatea de fraudă este mai ridicată şi riscul mai mare. (...) Un comision mediu ar fi undeva la 4-4,5%, dar diferă foarte mult în funcţie de dimensiunea comerciantului”.

În ceea ce priveşte clienţii finali, peste 10.000 de români au utilizat plăţile alternative furnizate de PayPo în decurs de o lună şi jumătate, iar Durma estimează o dublare a acestui număr în luna noiembrie.

Când un client aplică prima dată pentru a folosi soluţia PayPo, compania realizează o analiză similară cu cea realizată de o bancă, din care obţine un scor de risc, dar şi o analiză prin care identifică ce comportament are clientul.

„Se fac mai multe verificări care ţint atât de credibilitatea capacităţii de plată, avem integrare cu Biroul de Credite, ANAF, folosim surse la fel ca băncile, dar în acelaşi timp folosim şi multe alte informaţii pentru a stabili comportamentul, avem şi un scor de comportament”.

Dacă în cazul băncilor poţi fi refuzat sau poţi fi acceptat la costuri care variază în funcţie de profilul de risc, în cazul PayPo clienţii sunt fie acceptaţi, fie refuzaţi. De asemenea, produsul cu plată peste 30 de zile vine cu un plafon pentru fiecare client, plafon care evoluează în funcţie de istoric. Chiar şi în cele mai bune cazuri, acest plafon nu depăşeşte 1.000-1.500 de lei pentru acest produs.

„La o simplă interacţiune cu noi limita poate fi un 400 de lei, dar poate fi şi mai mare. În interiorul acestei limite pentru primul contract cu noi se face o singură tranzacţie, după ce este plătită automat limita creşte, iar în interiorul acestei noi limite sunt mai multe tranzacţii disponibile”.

Întrebat cum acoperă compania riscul, Durma a explicat că riscul este diminuat prin analiză şi modelul de scoring dezvoltat în Polonia – unde rata de default în rândul clienţilor PayPo este de sub 1%.

„Surprinzător, pentru România riscul este acum la aproape jumătate faţă de ceea ce aşteptam, dar riscul se acoperă printr-o analiză foarte bună, există acest scoring pe care l-au perfecţionat în Polonia timp de mai mulţi ani, în România pare că s-a ajustat foarte bine”.

Chiar şi aşa, reprezentantul companiei recunoaşte că în unele cazuri clienţii nu reuşesc să plătească în cele 30 de zile menţionate în contractul produsului.

„Urmează să avem un produs care vine în ajutorul acestor persoane, prin care extindem perioada, dar în acest moment avem un departament intern e colectare cre discută pentru fiecare caz şi stabilim modul în care se poate plăti”.

PayPo a obţinut şi licenţă de IFN (instituţie financiară nebancară) în 2022, iar în viitor va lansa şi un produs de plată în rate, care se va comporta ca un credit de consum.

„Pentru produsul în rate pe care îl avem acolo este un credit de consum. E un produs în rate care se acordă clienţilor care vor să cumpere bunuri de valoare mai mare, pentru că acum nici valorile pe care le punem la dispoziţie nu sunt foarte mari”.

Conform planului pe următorii trei ani, care vizează capitaluri de peste 20 de milioane de euro orientate către România, PayPo estimează că va ajunge la break-even pe piaţa locală în această perioadă de trei ani.

„Avem prezenţă cu birouri, avem 10 angajaţi şi urmează să avem undeva la 60-80 de angajaţi în această perioadă de trei ani”.