ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Dan Lupu, directorul general al producătorului şi retailerului de modă Mizar: Anul acesta a fost cel mai bun din istoria companiei, vom încheia 2022 cu un plus de 30%

Ziarul Financiar 24.11.2022

♦ Firma Mizar a fost fondată în 1996 în Bacău de către soţii Dan şi Victoriţa Violeta Lupu, iar astăzi brandul de haine operează o reţea de 17 magazine fizice şi unul online.

Dan Lupu, directorul general şi confondator al producătorului şi retailerului de modă Mizar, spune că 2022 a fost cel mai bun an din istoria companiei, astfel că cifra de afaceri va înregistra o creştere de 30% faţă de 2021, ajungând la peste 26 milioane lei.

Avansul businessului vine atât din reorientarea consumatorilor români către branduri autohtone, cât şi din diversificarea gamei de produse.

„Românii au început în ultimii ani să caute mărci locale. Un alt aspect care a contribuit la rezultatele brandului Mizar a fost adaptarea în permanenţă la ceea ce îşi doresc clienţii. Am diversificat foarte mult gama de produse şi am lansat constant colecţii noi, astfel că, în prezent, abordăm patru stiluri diferite de modă“, spune Dan Lupu, în  cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Compania care administrează reţeaua de magazine Mizar a fost înfiinţată în 1996, în Bacău, de către soţii Dan şi Victoriţa Violeta Lupu.

Povestea businessului a început după terminarea facultăţii de către cei doi.

„Cred că moda ne-a ales pe noi, pentru că mama soţiei mele a activat în acest domeniu, era confecţioner la comandă şi ne-a putut ghida primii paşi pe care i-am făcut.“

Mizar numără astăzi 17 magazine fizice, unul online şi o unitate de producţie, cu un număr total de 220 de angajaţi.

Magazinele Mizar purtau la început numele Vicmod, aşa cum se numeşte şi compania care administrează reţeaua, însă antreprenorii şi-au dorit un brand care să nu amintească de originile româneşti. Multă vreme, consumatorii au căutat mărci internaţionale, considerându-le mai valoroase, şi asta nu doar în modă, ci în toate ramurile comerţului.

„La început, când am intrat pe piaţă, magazinele se numeau Vicmod, aşa cum este numele companiei. Ulterior, ne-am dorit să facem un rebranding şi să adoptăm un nume de brand care să nu mai poată fi localizat. La vremea respectivă, clienţii îşi doreau să aibă produse din afara ţării şi am preferat ca brandul să nu sune româneşte“, explică el.

Businessul Mizar acoperă astăzi doar 14 localităţi din România, cele mai importante urbe, însă potenţialul este mult mai mare, Dan Lupu vorbind de triplarea reţelei. Antreprenorul îşi doreşte ca pe viitor să deschidă câte un magazin propriu în fiecare oraş important al ţării, însă planurile pe termen scurt includ extinderea reţelei cu încă trei spaţii comerciale.

„Pentru anul viitor, ne propunem extinderea reţelei proprii de magazine la nivel naţional, astfel încât să ajungem la 20 de unităţi. Avem în plan şi remodelarea câtorva magazine deja existente, care nu sunt conforme ultimului design pe care l-am adoptat“, adaugă el.

Strategia de dezvoltare a businessului visează extinderea în centrele comerciale, astfel că doar trei dintre actualele spaţii de vânzare Mizar sunt în spaţii stradale.

Cel mai bun magazin din reţea este chiar primul deschis, acesta fiind amplasat în Bacău, acolo unde a şi început povestea companiei. Spaţiul este în continuare funcţional după mai bine de 25 de ani. Unităţile din Bucureşti ocupă următoarele locuri ca încasări.

Pentru anul viitor, antreprenorul estimează o creştere de 40% a cifrei de afaceri.

„Ne-am bugetat o creştere cu 40% a cifrei de afaceri având în vedere măsurile pe care le luăm, având în vedere deschiderea de noi unităţi şi consolidarea din ultimii ani a locaţiilor deja existente, dar şi diversificarea colecţiilor pe care am adoptat-o în ultima perioadă“, spune Dan Lupu.

În cei 26 de ani de existenţă pe piaţa locală, antreprenorul spune că cel mai dificil moment pentru business a fost perioada pandemiei, când magazinele fizice au fost închise, iar viitorul companiei era incert.

„Atunci am avut câteva zile în care ne-am gândit că vom fi nevoiţi să închidem compania. Am reuşit să mergem mai departe pentru că ne-am adaptat, câteva luni a trebuit să producem materiale de protecţie ca să ne putem achita datoriile curente. Ulterior, am revenit la ceea ce făceam în mod tradiţional şi am depăşit acel moment dificil“, îşi aminteşte Dan Lupu.