Marcel Florea, acţionar la Florea Grup, cu afaceri în construcţii, turism şi energie, despre anul 2021

Ziarul Financiar 23.11.2022

Fiecare an ca o poveste. Este cu siguranţă un titlu de carte. Iar astăzi am ales să vorbesc despre anul 2020. Compania noastră avea atunci 24 de ani. La această vârstă, o persoană îşi finalizează studiile, este suficient de matură pentru a se rupe de oraşul natal şi cu tot bagajul de cunoştinţe pleacă în lume să îşi împlinească visul. Metafora e foarte potrivită şi pentru compania noastră. A fost anul în care ne-am extins la nivel naţional, inaugurând fabrica de prefabricate din beton de la Ploieşti. Am marcat momentul şi cu rebrandingul acestei divizii de business: Florea Pavaje a devenit Petra Pavaje, tocmai pentru a contura o companie care a depăşit graniţele unei afaceri locale de familie. Dar, la fel ca în viaţă, drumul nu este mereu drept. Planul pe care l-am avut la începutul anului 2020 a fost pus la grea încercare de pandemie. Furnizorii noştri internaţionali aveau dificultăţi în a livra marfa, piesele nu ajungeau conform graficului de montare, iar pe deasupra totul se întâmpla în umbra incertitudinii şi a panicii generate de condiţiile pandemice. Fiecare zi de întârziere se traducea în pierderi. Marfa produsă la fabrica de la Alba Iulia deservea şi zona de sud a ţării, pentru că trebuia să onorăm contractele semnate aici. Ne-am asumat că va fi unul dintre cei mai grei ani, investind în această dezvoltare ambiţioasă, dar nu ne aşteptam să fie chiar atât de provocator.

„Previziunile fiecărei linii de business s-au schimbat peste noapte. Pentru cele două hoteluri pe care le deţinem, 2020 se preconiza anul cu cel mai mare grad de ocupare. În mai puţin de o săptămână însă, majoritatea rezervărilor au fost anulate, iar câteva zile mai târziu hotelul a fost închis pentru două luni. Staţiile de carburanţi şi transportul de persoane, alte două domenii în care compania activează, au avut de asemenea de suferit. În domeniul materialelor de construcţii, situaţia a fost opusă. Oamenii petreceau mult timp acasă şi investeau tot mai mult în confortul lor. A fost o efervescenţă de proiecte, iar cererea a depăşit cu mult oferta.”

Comunicarea noului brand şi a inaugurării fabricii a fost de asemenea o provocare. Toată lumea era cu ochii pe raportarea numărului de cazuri Covid-19 şi pe condiţiile din spitale. În mass-media nu mai era loc de veşti bune. Şi chiar dacă era, publicul era obosit psihic de atâtea ştiri negative. Chiar şi intern, uzura morală a echipei s-a făcut simţită. Totul s-a schimbat: de la procedurile de lucru, la bugete, la modul în care organizam şedinţele şi evenimentele. La finalul lui 2020 s-a desfăşurat Cupa Florea Grup la Tenis de Câmp, o competiţie pe care o organizăm an de an. La această ediţie, toţi câştigătorii au purtat măşti pe faţă atunci când şi-au ridicat trofeele. O imagine pe care nu o vom uita prea curând.

Dar între toate greutăţile anului, nu putem să nu ne felicităm pentru realizările lui. Cele tangibile, ca fabrica de pavaje, dar şi cele intangibile: faptul că am reuşit să ne reorganizăm activitatea astfel încât nu a fost nevoie să desfacem contracte de muncă. Iar în aceste vremuri se câştigă cu adevărat loialitatea angajaţilor pentru companie, şi viceversa. Povestea anului 2020 nu are happy end. De fapt, poveştile de business au happy end atunci când... nu au un „end”: când afacerea continuă să crească. Anii care au urmat sunt în continuare plini de incertitudini. Dar parcă această anormalitate a devenit normală. Fiecare an este o poveste din care învăţăm ceva. Iar anul 2020 a fost cu siguranţă plin de astfel de învăţături!