Băncile lansează un serviciu care previne frauda online prin verificarea identităţii beneficiarului real al plăţii, în colaborare cu Transfond

Autor: Roxana Rosu 24.11.2022

Băncile din România oferă clienţilor o nouă facilitate de verificare a identităţii beneficiarului real al plăţii prin Serviciul Afişare Nume Beneficiar (SANB), care are ca obiectiv prevenirea fraudelor în rândul clienţilor care efectuează plăţi electronice şi reducerea  tranzacţiilor eronate generate de introducerea greşită a beneficiarului (a contului IBAN).

În faza pilot, Serviciul Afişare Nume Beneficiar este disponibil la CEC Bank, ING Bank şi Libra Internet Bank, urmând ca, începând cu anul 2023 şi alte bănci să ofere această facilitate.

Serviciul este pus la dispoziţia băncilor conectate la Casa de Compensare a plăţilor interbancare de către TRANSFOND, pe bază de aderare. Serviciul Afişare Nume Beneficiar este administrat de Asociaţia Română a Băncilor, ca serviciu adiţional opţional la Schemele de transfer credit SEPA RON, în baza Convenţiei privind Schemele naţionale de plăţi şi a mandatului dat de Banca Naţională a României.

SANB asigură furnizarea şi afişarea automată în ordinul de plată electronică a prenumelui şi iniţialei numelui beneficiarului plăţii, în momentul introducerii de către plătitor a contului IBAN al beneficiarului. În cazul unei plăţi către o persoană juridică se va afişa plătitorului, pentru validare, o parte din denumirea firmei. Serviciul Afişare Nume Beneficiar este disponibil 24/7 în rândul băncilor participante la SANB.

Aproximativ 46% dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăţi prin Internet/ Mobile banking, în creştere cu 70% comparativ cu ponderea românilor care realizau plăţile de această manieră în decembrie 2020, de 27%, arată datele cuprinse în cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor: creditarea şi incluziunea financiară a românilor" realizată în luna iulie 2022 de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi comandată de Asociaţia Română a Băncilor.