Agroserv Măriuţa (Lăptăria cu Caimac) a raportat o pierdere de 1 mil. lei la nouă luni din 2022, de la un profit de 3,4 mil. lei anul trecut. Rezultatul, pe fondul majorării preţurilor la energie, combustibil şi materii prime

Autor: Eduard Ivanovici 25.11.2022

Producătorul de lactate Agroserv Măriuţa (simbol bursier MILK), companie care deţine brandul Lăptăria cu Caimac, a încheiat primele nouă luni ale anului cu o pierdere de circa 960.000 de lei, după ce a înregistrat un profit net de 3,4 milioane de lei în ianuarie-septembrie 2021.

Rezultatul a venit în contextul „majorării preţurilor la energie, combustibil, dar şi al inflaţiei, care a condus la majorarea costurilor cu materiile prime şi consumabile, peste rata de creştere a veniturilor din exploatare”, reiese din raportul trimestrial al Agroserv, unde compania a estimat o pierdere netă de 1,6 milioane de lei pentru 2022.

Veniturile din exploatare s-au ridicat la 81,4 milioane de lei, un avans de 6% prin comparaţie cu primele nouă luni de anul trecut. Pe de altă parte, cheltuielile de exploatare au urcat într-un ritm mai rapid, fiind mai mari cu 12% faţă de perioada similară din 2021, ajungând la 78,6 milioane de lei. Principala contribuţie a fost adusă de materiile prime şi materiale consumabile, plus 23% la 46,3 milioane de lei.

Rezultatul operaţional al companiei a scăzut cu 57%, până la 3 milioane de lei, pe fondul creşterii rapide a costurilor, determinată de inflaţie şi imposibilitatea transpunerii tuturor costurilor către clientul final în perioada analizată.

Conducerea Agroserv argumentează că, pentru a transpune costurile în preţul de vânzare, compania are mai multe constrângeri: acceptarea acestuia de către clienţii IKA (Mega Image, Auchan, Cora, , Carrefour, Profi, Selgros, Metro Cash & Carry – n.r.) în cazul lactatelor (negocierea dintr-o poziţie inferioară faţă de aceştia datorită dimensiunii companiei) şi a faptului că pe piaţa de cereale există cotaţii internaţionale.

„Declanşarea războiului a condus într-o manieră extrem de rapidă către un lanţ de evenimente nefericite care şi-au pus şi îşi pun încă amprenta asupra multor afaceri din România, inclusiv a noastră. Astfel, în loc să ne axăm doar pe aspectele de dezvoltare ale afacerii, a trebuit să avem în vedere doar cum să atenuăm cât mai multe dintre provocările pe care le-am avut şi le avem de înfruntat, precum majorarea preţurilor la energie, combustibil”, conform documentului prezent la Bursă.

Compania a fost nevoită să revizuiască bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor din aprilie, prin scăderea cifre de afaceri de la 94,4 la 91,1 milioane de lei, „în special pentru activităţile de zootehnie şi fabrică şi prin creşterea cheltuielilor, în principal la nivel de producţie şi dobânzi”.

„Afacerea noastră a fost puternic lovită şi de secetă, în special în primăvară, lucru care a condus la scăderea producţiei agricole per total. Având în vedere cele menţionate mai sus, rezultatele pentru primele nouă luni din 2022 nu aveau cum să fie pozitive.”

În continuare, Agroserv va continua să aplice un management strict al costurilor, ceea ce va duce la scăderea cheltuielilor de transport şi administrative, acestea din urmă fiind avute în vedere să fie reduse cu 18% faţă de bugetul aprobat în AGA din aprilie.

Acţiunile MILK au pierdut 43% anul acesta, pe un rulaj de 10 milioane de lei. Cu o capitalizare de 66,3 milioane de lei, grupul este controlat de Mădălina Oana Cocan, care deţine o participaţie de 67,5%. Evergent Investments (EVER) are un pachet de 11,4%, potrivit BVB.