ZF Logistica Businessului. Adelina Anghel, Gebrüder Weiss România: Retailerii au stocuri pe care n-au reuşit să le vândă nici măcar de Black Friday. Se pregătesc pentru o scădere a volumelor

Autor: Bogdan Alecu 29.11.2022

Black Friday nu a adus vânzări suficient de mari pentru toţi retailerii şi mulţi caută noi spaţii de depozitare pentru marfa care nu se vinde suficient de repede.

„Previziunile nu sunt cele mai optimiste. Cererile clienţilor sunt mai mici şi nu mai există cerere aşa mare pentru marfă, există cerere pentru depozite unde vor să ţină marfa pe termen scurt. Au stocuri pe care n-au reuşit să le vândă nici măcar de Black Friday şi nu se aşteaptă nici de Crăciun la volume mari. Cât timp există această marfă pe stoc, nici cerere pentru transport nu vom avea. Se pregătesc pentru o scădere a volumelor. Pe transprot maritim până la final de an capacitatea de transport se va reduce cu 40%. Nu este cerere şi vor compensa din pierderi şi vor scoate vasele, vor creşte termenele, vor omite din porturi iar cifra este foarte mare şi dată de mai mulţi armatori“, a spus Adelina Anghel, Area Manager East Gebrüder Weiss România, în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial.

Ea a explicat faptul că în mai-iunie costurile de transport pentru un container de 40 de picioare erau de 16.000 de dolari, iar în noiembrie au ajuns la 3.000 – 3.300 de dolari. În două luni au scăzut foarte mult şi în acest context renunţă la capacitate. Încă nu sunt la nivelul de dinainte de COVID, dar sunt similare.

Potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieţei locale de transport şi logistică, piaţa de profil era, în 2019, caracterizată de stabilitate, jucătorii din piaţă, cât şi clienţii, având bine structurate acţiunile, timpii de livrare, rutele şi volumul de marfă transportată. Odată cu declanşarea pandemiei de Covid-19, la începutul lui 2020, piaţa de profil a intrat într-un ritm extrem de alert şi instabil. Raportat la zona ţării noastre, perioada martie – aprilie 2020 a fost marcată de o scădere bruscă a volumelor transportate şi o volatilitate în ceea ce priveşte ţările de unde provenea marfa, rutele şi zonele de destinaţie a mărfurilor.

După câteva luni de scăderi ale volumelor, contextul pandemic a dus la o creştere accelerată a comerţului electronic şi, astfel, la o explozie a volumelor transportate.

Criza din Ucraina a dus la o presiune şi mai mare pe supply-chain şi pe industria transportatoare. De asemenea, tensiunile geopolitice au un efect în lanţ care afectează  companiile aeriene şi maritime de transport de marfă. Acestea au deja de suferit în urma majorării preţului la combustibili.

În al doilea rând, ţările din Europa, dar şi SUA şi Canada au interzis accesul pe teritoriile lor al companiilor aeriene ruseşti şi, la rândul său, Rusia a interzis avioanele europene şi canadiene în spaţiul său aerian. Practic rutele companiilor aeriene, deja afectate de pandemie, s-au restrâns, ducând la o nouă creştere a preţurilor pentru transportul bunurilor. Transportul feroviar de marfă este, de asemenea, afectat deoarece multor companii europene le este interzis să deruleze contracte cu căile ferate ruseşti. Acest lucru va perturba activitatea de transport de marfă între Asia şi Europa, care tranzitează prin Rusia.

În perioada pandemică s-a dezvoltat produsul feroviar dinspre China şi a funcţionat bine cât timp serviciile de transport maritim nu au avut o stabilitate şi o predictibilitate care să permită clienţilor să o folosească.

„Au fost momente când transportul maritim dura între 60 şi 70 de zile  din Shanghai la Constanţa, iar pe feroviar venea în 30 de zile – diferenţa era mare ca timp, dar similară din punctul de vedere al costurilor. Dar transportul feroviar a luat o pauză sau s-a oprit definitiv odată cu începerea războiului. Transportul feroviar merge în continuare, sunt două coridoare – acum funcţionează cel de nord, care nu mai trece prin Ucraina ci prin Belarus şi apoi în Polonia. Schimbări de cost nu au existat. Şocul iniţial a fost mare şi nu voiau să mai aibă de-a face cu Rusia şi au renunţat la transportul feroviar prin Rusia. Volumele au scăzut şi sunt şanse mici să revină prea curând“, a spus Adelina Anghel.

Pentru anul viitor, reprezentanţii companiei se aşteaptă ca situaţia economică instabilă, local şi internaţional, alături de incertitudinile geopolitice să ducă la o scădere a volumelor transportate.

Cu toate acestea, oportunităţile majore vin din zona nişelor de clienţi speciali care sunt nevoiţi tot mai mult să ia în calcul modele de transport inedite şi rute alternative celor tradiţionale.