Proiect ZF/First Bank. Lecţii de Business. Florin Cucu, CEO, Sofiaman: Ţine-ţi afacerea astfel încât să fie gata de vânzare şi mâine. Asta înseamnă să fii sănătos financiar. Vrem să rămânem în familie, dar, never say never

Autor: Roxana Petrescu 02.12.2022

♦ Lansat în urmă cu 25 de ani, Sofiaman este azi cel mai mare producător local de haine de casă şi somn, având ca plan de diverisficare a portotoliului de produse pe zona de textile de casă, cum sunt aşternuturile sau prosoapele, concomitent cu atingerea unui număr de 50 de magazine la nivel naţional în termen de 3 ani ♦ Totul a început însă cu 6 persoane, 4 maşini de cusut şi o Dacia 1300.

Sofiaman este azi un business cu 19 magazine, 190 de angajaţi, o afacere de 5 milioane de euro şi unul dintre puţinii jucători din industria textilă care au un brand propriu. „Sofiaman este o companie de familie, un business în care suntem toţi implicaţi şi care azi este cel mai mare producător de vestimentaţie de interior din România. Este un business prezent la nivel naţional printr-o reţea de magazine şi de parteneri cu care lucrăm de mulţi ani“, spune Florin Cucu, CEO al Sofiaman.

Sofiaman este o afa­cere de familie începută de Teodora şi Mihai Mihăiliasa şi dezvoltată ulterior de către Mihaela şi Florin Cucu. Povestea pri­mului brand de pijamale din România a început să prindă contur în anul 1996, în satul Şoimăneşti din judeţul Neamţ, unde a fost deschis primul atelier de croitorie. Saltul major a fost însă investiţia într-o unitate de producţie în Târgu Neamţ.

„Ulterior au mai apărut câteva cola­borări care ne-au permis o dezvoltare expo­nenţială care ne-a împins la o nouă inves­tiţie într-o capaciate de producţie.“

Florin Cucu spune că particularitatea afacerii Sofiaman este faptul că producţia se realizează sub brand propriu, lucru destul de rar în peisajul industriei textile locale în care lohnul este rege. Oraşele în care brandul este prezent prin magazine pro­prii sunt Bucureşti, Cluj, Bacău, Baia Mare, Braşov, Iaşi, Piatra Neamţ, Sibiu, Suceava, Târgu-Mureş, Târgu Neamţ şi Timişoara. În capitală, Sofiaman deţine 5 magazine, în Mega Mall, Park Lake, Sun Plaza, Fashion House Militari şi Fashion House Pallady.

CEO-ul Sofiaman spune că succesul într-o afacere în industria textilă nu este o­bligatoriu legat de deţinerea unor capacităţi proprii de producţie, dar că de la bun înce­put trebuie să există o claritate a con­cep­tului, a felului în care va fi utilizat produsul. „Nu ţine de o industrie anume, acestea sunt lucruri care trebuie stabilite de la început în orice afacere. Când le ai bine în minte atunci apare claritatea în business şi atunci poţi să ai un plan.“

Provocarea majoră pentru oricine îşi propune un business în industria textilă este forţa de muncă, dar şi accesul la materiile prime, unde costurile au crescut foarte mult. „Ce avem acum sunt probleme tem­porare, dar dacă începi să lucrezi la percepţia viitoare a produsului, ai de pierdut mai mult în timp. Încrederea se câştigă foarte greu“, atrage însă atenţia CEO-ul Sofiaman, care speră într-o creştere a afacerilor de 10% anul acesta.

Pe termen mediu, planul este de a creş­te prezenţa naţională, de a extinde partea de comenzi online care acum generează 18% din venituri, dar şi de a diversifica gama de produse.

„Ne dorim să ajungem la cel puţin o unitate în fiecare oraş reşedinţă de judeţ. Plănuim să ajungem la peste 50 de locaţii în ţară. Suntem foarte atenţi şi dornici de a dez­volta activitatea online, inclusiv internaţio­nal, şi aici avem câteva idei. Pe de altă parte, urmărim o dezvoltare a gamei de produse.“

 Nu vrem să ne limităm doar la produse vestimentare, ci vrem să mergem pe zona textilelor de casă. Aici avem în plan să dezvoltăm articole de baie şi lenjerii de pat, articole complementare care pot să genereze acea stare de odihnă şi de confort.“

Şi deşi business-ul Sofiaman a rămas în familie de 25 de ani, Florin Cucu nu exclude pe viitor atragerea unui partener extern în afacere.

„Vrem să facem acest business astfel încât să poată fi pregătit de vânzare oricând. Asta înseamnă că lucrăm după anumite reguli, îl ţinem sănătos din punct de vedere financiar. Vrem să rămână în familie, dar never say never.“

 

5 Lecţii de Business de la Florin Cucu,

 Lecţia 1: Stabileşte bine ce vrei să faci. Abia apoi urmează claritatea în business.

 Lecţia 2: Cea mai mare provocare în industria textilă rămâne forţa de muncă.

 Lecţia 3: Încrederea se câştigă greu. Nu face nimic care să afecteze percepţia viitoare asupra produsului.

 Lecţia 4: Condu-ţi afacererea ca şi cum ai vrea să o vinzi mâine.

 Lecţia 5: Diversifică portofoliul de produse, dar pe direcţii complementare businessului de bază.

 

Lecţii de business este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul First Bank.