ZF 15 minute cu un antreprenor. Irina Wagner, cofondatoare a Wagner Arte: Din cauza problemelor de pe lanţurile de aprovizionare, ne-am orientat către furnizorii români de materii prime. Costurile sunt de două-trei ori mai mari decât din import

Autor: Miruna Diaconu 01.12.2022

♦ Wagner Arte este un business cu porţelan fondat de surorile Irina şi Ana Wagner în 2005, atunci când au luat decizia de a-şi deschide un atelier în centrul Bucureştiului.

Irina Wagner, cofondatoa­rea Wagner Arte, un brand de obiecte de design interior şi bijuterii din porţelan, spune că problemele apărute pe lan­ţu­rile de aprovizionare au deter­minat-o să se reorienteze către piaţa locală pentru materia primă, însă costurile sunt chiar şi de două-trei ori mai mari decât ceea ce aduceau din import. „Tot lanţul de aprovizionare este afectat pentru că folosim tot felul de materii prime, de la porţelan  până la pietre preţioase, mult import, care a fost încetinit.

Ne-am orientat către furnizorii locali, care au început să se adapteze şi să producă fix ca marile fabrici din afara României, ceea ce ne bucură, însă costurile sunt mult mai mari decât în import, de două-trei ori mai mari, încercăm să ne adaptăm“, spune Irina Wagner în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenoarea spune că, odată ce situaţia privind lanţurile de aprovizionare se va echilibra, va reîncepe colaborările cu furnizorii din afara ţării, însă incertitudinea va plana şi în perioada următoare, în contextul în care partenerii businessului sunt producători europeni, afectaţi şi ei de crizele din această perioadă.

„Resimt şi ei criza energetică foarte tare, preţurile au explodat, de multe ori, nejustificat, pentru că nu cred că acest procent al energiei face atât de mult în costul final, dar costurile au crescut de două-trei ori“, explică ea.

Preţurile produselor sub brandul Wagner au crescut cu circa 10-15%, astfel că mare parte din majorările de costuri au fost suportate de către micul business.

„Piaţa este în scădere, resimţim o inflaţie de cel puţin 30%, pentru a ne menţine clienţii, oricum am pierdut o mare parte din ei, am ţinut preţurile destul de jos. Au venit clienţi din pături de mai sus, iar asta ne-a susţinut businessul în continuare. Am pierdut persoane fizice, cei din mediul corporate au dispărut dintre clienţii noştri, dar am rămas cu clienţii produselor de lux“, spune Irina Wagner.

Antreprenoarea compară această perioadă cu criza anterioară, atunci când cei cu venituri mari şi foarte mari au fost cel mai puţin afectaţi de situaţia economică.

Wagner Arte este un business cu porţelan fondat de surorile Irina şi Ana Wagner în 2005, atunci când au luat decizia de a-şi deschide un atelier în centrul Bucureştiului. Cu trecerea timpului, businessul s-a orientat şi către zona de bijuterii şi obiecte de iluminat sau mic mobilier.

Irina Wagner este de părere că 2022 este un an mult mai dificil decât cei marcaţi de pandemie, pentru că în fiecare lună a anului a fost nevoie de o readaptare la condiţiile pieţei. Ea este de părere că, dacă nu ar fi început războiul, anul 2022 ar fi fost mult mai bun. Odată cu ridicarea tuturor restricţiilor, piaţa a dat semnale foarte bune, oamenii au început să iasă mai mult şi să consume mai mult, ceea ce s-a tradus într-o lună martie foarte bună.

„Apoi s-a aşternut liniştea şi am încercat să vedem cum ne adaptăm. Am accelerat eforturile de vânzare şi promovare, cât ne-am permis, pentru că, după doi ani, s-a trecut la o recuperare agresivă de către stat faţă de micii antreprenori, ne-am luptat cu mai multe lucruri în paralel“, spune ea.

Perioada sărbătorilor de iarnă reprezenta circa 70% din business, însă odată cu trecerea timpului acest procent a scăzut, odată cu creşterea notorietăţii brandului care a dispersat uniform vânzările din timpul anului.

„Cred că anul acesta, ultima parte a anului va fi circa 50% din business, pentru că a şi fost un an dificil“, adaugă ea.

Irina Wagner îşi doreşte să crească vânzările pe zona corporate, fiind un segment mult mai predictibil pentru business. Mai mult, pe viitor, se gândeşte să exporte produsele în SUA şi Orientul Mijlociu, fiind două pieţe mult mai stabile care ar aduce o predictibilitate businessului.

Anul acesta, vânzările Wagner Arte se vor situa la circa 50% din veniturile înregistrate în 2019. Businessul este operat prin două firme - Paxdorf Creativ şi Paxdorf Design ñ cu afaceri cumulate de circa 600.000 de lei în 2019, conform datelor platformei Confidas.ro.