ZF Logistica Businessului. Marian Bălan, IPP: Magazinele de proximitate şi cele de tip discount cresc cel mai mult, dar tot hipermarketul rămâne magazinul preferat al brandurilor

Autor: Bogdan Alecu 01.12.2022

Marian Bălan, CEO al Instore Power Provider (IPP) a explicat în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un program ZF & Element Industrial, că în continuare, când vine vorba de retail, formatul de proximitate a crescut cel mai bine, cu magazine sub 400 mp, urmate la distanţă mică, de canalul discount.

„Ei sunt top performeri care şi au o expansiune orizontală şi verticală. Hipermarketul este în continuare partenerul preferat pentru toate brandurile. Acolo ai posibilitatea de a implementa materiale şi campanii care să comunice eficient şi să ofere o vizibilitate crescută.“

„Singurii care mai deschid pe formatul hipermarket acum sunt cei de la Kaufland, cel mai mare jucător din piaţă“, a spus Marian Bălan.

Instore Power Provider (IPP) este liderul pieţei de retail marketing din România, cu o experienţă de 15 ani. A început cu o echipă de opt oameni, iar acum are o cifră de afaceri de 160 mil. lei şi peste 2.500 de angajaţi la nivel naţional.

„Avem cinci business unituri în România „ sales support, outsourcing, insights, in-store media şi tehnologie. IPP este o companie care oferă partenerilor din FMCG şi alte domenii cele mai inovative soluţii, bazându-ne pe oameni talentaţi şi tehnologie inovativă. Am progresat mult în cei 15 ani şi suntem printre pionierii care au adus şi integrat tehnologia în businessul de zi cu zi. Businessul la noi e automatizat, am eliminat hârtia şi totul este coordonat printr-o platformă in-house“, a spus Marian Bălan.

IPP lucrează cu parteneri precum Heineken, PepsiCo, Coca-Cola, Lactalis, Macromex şi alţii, inclusiv telecom „ Vodafone, Enel, OMV, Samsung. Specialiştii de la IPP plănuiesc cum ajung la consumator şi fac partea de planificare, logistică promoţională, campanii in-store, raportare-monitorizare şi retragere. Tot ce se întâmplă în magazin implică o întreagă echipă.

„În ciuda provocărilor şi a schimbărilor „ am început într-o perioadă de restricţii în 2022, ne-am pregătit forţa umană şi cei 2.500 de angajaţi sunt prioritari. Cuvintele-cheie au fost agilitate şi adaptabilitate. Nu puteai să planifici cu mult timp înainte ce voiai să faci pentru că apăreau elemente noi. Spre exemplu, a început în februarie războiul şi automat s-au schimbat lucrurile. Martie a fost singura lună când tot retailul a scăzut, pe toate canalele. Dar pe FMCG a existat o creştere la fiecare trimestru şi avem un avans de 14,6% la nivelul pieţei pe primele 9 luni ale anului, o performanţă extraordinară, având în vedere că toate canalele au crescut. Singura lună când nu au crescut şi volumele a fost septembrie, când creşterea a fost generată doar de inflaţie. Altfel, performanţa financiară rămâne una de două cifre. Zona de food a crescut accelerat“, a spus CEO-ul IPP.

El a subliniat că domeniul de retail a fost caracterizat în 2022 de incertitudine.

„Au fost multe schimbări şi provocări de la începutul anului în businessul românesc, în general, dar şi în retail, în mod particular. Am trecut rapid de la COVID şi restricţii la o inflaţie galopantă care s-a reflectat în creşterea accelerată a costurilor pentru retaileri şi producători. Inflaţia galopantă a scăzut predictibilitatea costurilor pe termen scurt şi ne-a forţat pe toţi să ne adaptăm din mers pentru a face faţă provocărilor legate de costuri (energie, combustibil, costuri de finanţare). În acelaşi timp, 2022 a adus o creştere a cifrei de afaceri pe majoritatea categoriilor pentru toate canalele de vânzare. Astfel, nu este o surpriză că formatele de supermarket au crescut cu 23,6% în primele 9 luni şi cele de discounter au avansat cu 17,9%, conform Nielsen Retail Audit“, a explicat executivul.

Când vine vorba de motive de îngrijorare în 2022, principala provocare a fost să menţină ritmul de creştere accelerată în contextul actual cu piaţa forţei de muncă, costurile de finanţare care au crescut de patru ori şi inflaţia galopantă.

„În contextul în care, la nivelul domeniilor de retail şi de marketing, salariile nu au ţinut pasul cu inflaţia, este o provocare să găsim cele mai bune modalităţi pentru a consolida echipa şi pentru a deveni un angajator preferat în piaţa de retail marketing. Creşterea satisfacţiei clienţilor este o prioritate pentru noi şi din acest motiv am continuat să investim în tehnologie inovativă şi să atragem oameni talentaţi în echipă. Cifra de afaceri a continuat să crească în linie cu estimările noastre de la începutul anului, dar profitabilitatea este pusă constant sub presiune de costurile care au crescut mult peste estimări“.