Afaceri de la Zero. Răzvan Ştefănescu şi Dragoş Antonescu, de profesie arhitecţi, au dezvoltat Craftoonik, un brand sub care realizează mobilier de serie mică precum birouri, biblioteci şi bucătării

Autor: Alexandra Matei 01.12.2022

♦ Proiectul Craftoonik este o ramură a businessului CraftHouse, dezvoltat de Dragoş Antonescu în urmă cu cincisprezece ani, şi un proiect care îşi propune să satisfacă nevoile clienţilor prin produse accesibile ♦ Portofoliul de produse este împărţit în două categorii: premium şi „affordable but stylish“ ♦ Un birou poate costa 650 de euro, însă sunt şi proiecte mai ample, care pot ajunge la 13.000 de euro.

Răzvan Ştefănescu şi Dragoş Antonescu, doi arhitecţi din Bucureşti, au pus bazele Craftoonik, un brand sub care realizează obiecte de mobilier şi nu numai. Producţia lor este de serie mică şi se axează pe produse finite precum birouri, biblioteci şi chiar bucătării. Proiectul Craftoonik este o ramură a businessului CraftHouse, dezvoltat de Dragoş Antonescu în urmă cu cincisprezece ani, şi un proiect care îşi propune să satisfacă nevoile clienţilor prin produse accesibile din perspectiva preţului.

„Craftoonik a pornit în pandemie şi este o ramură nouă a unui business început acum 15 ani de partenerul meu Dragoş Antonescu. Businessul mare, CraftHouse, a pornit cu realizarea de proiecte într-o nişă de piaţă destul de mică în România, cea de design build sau, cum ne place nouă să îi spunem, tuning de case. După ce ani de zile am livrat proiecte către clienţi premium, am decis că a venit timpul să livrăm proiecte şi pentru cei care nu îşi permit să facă revoluţie în locuinţa lor, să cheltuiască bugete foarte mari în acest sens. Încercăm să răspundem oricăror nevoi pe care le are un om în locuirea de zi cu zi şi să construim obiecte utile, care aduc o mică pată de culoare. Cu o singură piesă poţi schimba întregul ambient al unei camere“, a spus Răzvan Ştefănescu, partener şi cofondator al Craftoonik.

Unul dintre cele mai importante proiecte dezvoltate de către cei doi arhitecţi este chiar sediul în care îşi desfăşoară activitatea businessul, o casă veche pe care au recondiţionat-o. Portofoliul de produse este împărţit în două categorii, precizează cofondatorul Craftoonik, astfel: produse premium, unde sunt incluse birouri, biblioteci, suporturi de telefoane sau căşti şi produse „affordable but stylish“.

Pe de altă parte, menţionează el, printr-o altă ramură a businessului CraftHouse, care se ocupă de echipamente audio, se dezvoltă o serie de produse finite de tipul plug and play, care răspund nevoilor audiofililor. Recent, mai adaugă Răzvan Ştefănescu, a fost trimis la export un prim produs din această categorie, mai exact, un rack audio. Portofoliul are în prezent peste 15 produse, însă în fiecare săptămână se adaugă noutăţi.

„Încercăm să îmbogăţim frecvent lista şi oferta de pe site. Suntem în lucru cu diferite tratamente acustice pe care le vom transforma în produse plug and play, cu care sperăm să ieşim şi pe piaţa internaţională.“

Palierul de preţuri este unul destul de variat. Spre exemplu, un birou poate costa 650 de euro, însă sunt şi proiecte care pot ajunge la 13.000 de euro, spune antreprenorul, cum s-a întâmplat în cazul unor bucătării. 

Atelierul în care are loc producţia obiectelor de mobilier a fost înfiinţat acum mai bine de un deceniu. Răzvan Ştefănescu spune că investiţiile în businessul CraftHouse, respectiv, Craftoonik au depăşit până în prezent 150.000 de euro.

„Ne place să construim, ne place meşteşugul. Ne place să vedem că proiectele, desenele şi ideile noastre devin ceva real, un obiect finit. Ne place ca lumea să se bucure de aceste obiecte născute din mintea noastră“, a mai adăugat acesta.

Cei mai mulţi oameni află despre produsele şi serviciile Craftoonik prin intermediul site-ului, prin reţelele sociale  Facebook şi Instagram  sau prin recomandări.

Deşi de-a lungul timpului businessul a activat în zona rezidenţială, spune antreprenorul, au venit şi provocări din alte domenii, cum ar fi cel comercial. Zona rezidenţială predomină, însă zona comercială vine din spate ca o completare, afirmă el.

Echipa Craftoonik este formată, în prezent, din cei doi arhitecţi, Răzvan Ştefănescu şi Dragoş Antonescu, şi trei tâmplari.

„Planul lor pentru Craftoonik este unul de creştere cu paşi mici, dar siguri. Încercăm să creştem încet, cu paşi mici. Îmbogăţim oferta noastră de produse finite. Credem că este foarte importantă şi partea aceasta de produse plug and play, o piaţă încă foarte puţin cunoscută, dar cu mult potenţial“, a mai adăugat Răzvan Ştefănescu.

A fi antreprenor în România, crede el, „nu este deloc o plimbare în parc“, ci este o adevărată o provocare, mai ales în contextul schimbărilor legislative, al inflaţiei şi al creşterilor de preţuri la energie. 

Acesta îi sfătuieşte pe cei care vor să pornească un business să se gândească foarte bine înainte să facă acest pas şi să fie pregătiţi pentru orice. Mai mult, consideră el, este foarte important pentru un antreprenor aflat la început de drum cât şi cum se împrumută.

 


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de

70-80 mld. euro.