ZF Live. Raluca Zamfir, managing partner, RAN Communication: Companiile îşi doresc să comunice, iar în 2023 vor fi bugete cel puţin la fel ca anul acesta. RAN Communication şi-a dublat cifra de afaceri în acest an şi va depăşi 1,5 mil. euro

Autor: Alexandra Matei 02.12.2022

♦ Printre clienţii companiei se numără CCC, grupul polonez de retail, activ pe piaţa de încălţăminte sau KIK, discounterul german de modă.

Anul acesta, deşi provocările gene­rate de războiul din Ucraina, creş­terile de preţ la energie şi inflaţie au fost la tot pasul, companiile din Ro­mâ­nia au avut bugete disponibile pentru publicitate, promovare şi comunicare.

Raluca Zamfir, managing partner în cadrul companiei de PR şi comunicare RAN Communication (foto), spune că în acest context dificil, în mod paradoxal, businessul şi-a dublat cifra de afaceri în 2022, depăşind la 1,5 mil. euro, iar anul ur­mător ea se aş­teap­tă să fie unul dinamic şi comparabil cu cel care urmează să se încheie. „Se dorea a fi un an al re­lansării economice, dar a devenit un an al incertitudinilor, cu suişuri, co­borâşuri, cu multe semne de întrebare şi puţine răspunsuri. A trebuit să fim inventivi. Războiul a fost ca o undă de şoc. Au fost doar două luni, februarie şi martie, în care ne-am bucurat după pandemie, după care am simţit că trebuie să ne punem centura de siguranţă.“

„S-au redus bugetele şi s-au ajustat planurile de comunicare de la lună la lună sau de la trimiestru la trimestru. Totuşi, anul acesta a fost cel mai bun an de până acum pentru noi - ne-am dublat cifra de afaceri şi vom depăşi 1,5 mil. euro. Companiile îşi doresc să comunice, iar în 2023 vor fi bugete cel puţin la fel ca anul acesta. Mă aştept să fie un an dinamic. Companiile vor face tot ce este posibil pentru a-şi îndeplini obiectivele. Vor fi incertitudini, turbulenţe, dar până la urmă ce an a fost relaxant?“, a spus aceasta în cadrul emisiunii online de business ZF Live.

Piaţa românească de PR şi comunicare, mai spune ea, este într-o continuă extindere. Există pe plan local jucători extrem de talentaţi şi inventivi, lucruri care, crede Raluca Zamfir, lipsesc în unele agenţii de peste graniţe.

Totodată, un atu pe care îl are piaţa din România este că are jucători foarte flexibili, care se pot plia pe orice buget.

Pe de altă parte, însă, agenţiile de PR şi comunicare din ţară lucrează pe bani mai puţini decât cele din străinătate. „E greu să mărim tarifele în România. Nu ne permitem să pierdem clienţi. Ideal este să găseşti formula potrivită pentru a continua colaborarea“, a explicat aceasta.

În acest moment, în România, tarifele pentru servicii de PR şi comunicare pot porni de la 1.500 de euro, în funcţie de agenţie, în timp ce în Polonia costurile sunt duble, iar în Occident ajung la peste 4.000 de euro.

Companiile multinaţionale, atunci când vine vorba despre colaborarea cu o agenţie de PR, afirmă ea, au temele făcute şi înţeleg că PR-ul este o activitate care nu ia pauze absolut deloc.

Provocările vin din zona antreprenorilor români, precizează ea, care trebuie să înţeleagă că pentru a deveni voci puternice trebuie să lucreze mai mult şi să îşi dezvolte brandul personal, pentru ca apoi să-şi dezvolte şi brandul de companie.

„Au nevoie de PR şi comunicare pentru a ieşi din anonimat. Pentru a fi vizibil, trebuie să ai în spate o echipă de comunicare. E important să fii prezent pe cât mai multe canale de comunicare.“

Odată cu tehnologia şi evoluţia din social media, apare şi nevoia companiilor de PR de a se transforma şi a livra conţinut adaptat publicului.

TikTok este platforma cea mai eficientă pentru tineri, spune Raluca Zamfir, iar oamenii de PR trebuie să dezvolte mesaje pentru platformele sociale care sunt 99% vizuale – foto/video şi cât mai puţin text – şi apoi să colaboreze şi cu platformele digitale.

„Tinerii nu mai au răbdare. S-au născut cu competenţele digitale. Nu îşi mai caută informaţia decât pe platformele sociale - Youtube, TikTok şi Instagram. GenZ caută activ informaţiile în această zonă şi noi trebuie să ne adaptăm“, a adăugat ea.

Toate companiile încearcă să se adapteze trendurilor şi vor puţin din fiecare, mai spune aceasta, însă nu toate sunt pregătite să îşi investească bugetele exact în canalele în care performează. Cei mai mulţi bani se duc în publicitate, pe media tradiţională, evenimente sau campanii de comunicare.

Meseria de PR, faţă de cum era acum 10 sau 20 de ani, consideră Raluca Zamfir, s-a schimbat dramatic. Astăzi, cel mai important este ca mesajul să fie autentic, relevant şi să fie adaptat şi ataşat cu un buget.

„Degeaba postezi şi comunici, dacă nu ai şi un buget de promovare. Prin acest buget, platforma te ridică. Trebuie să ai o strategie de ad-uri în spate atunci când porneşti o campanie“, a explicat ea.

Pentru a ajunge la un nivel similar de business cu cel pe care îl are RAN Communication în acest moment, spune aceasta, sunt necesari circa 10-12 clienţi pe an. Anul acesta, compania a avut printre clienţii săi nume precum CCC, grup polonez de retail, activ pe piaţa de încălţăminte sau KIK, discounter german de modă.

RAN Communication are o echipă formată din şase persoane, iar în portofoliu are şi clienţi pe care îi reprezintă de un deceniu.