Parada de 1 Decembrie ridică o întrebare: cum se vede în economia României dublarea bugetului apărării în cinci ani? Bugetul MApN va creşte în 2023 de la 3,1 mld. euro la 7,8 mld. euro, iar întrebarea este cum se regăsesc comenzile suplimentare de 4,7 mld. euro în economia locală?

Autor: Răzvan Botea 02.12.2022

În aceeaşi perioadă, companiile cu CAEN 2540, producţia de armament şi muniţii – au avut o scădere a cifrei de afaceri de la 160 mil. euro la 120 mil. euro.

Armata Română a defilat sub Arcul de Triumf cu autoca­mioanele unei firme abia ieşite din insolvenţă, cu afaceri de sub 1 mil. euro anual, care vinde câteva zeci de camioane pe an: Roman din Braşov. Probabil că sub Arcul de Triumf au defilat toate camioanele produse de braşoveni în ultimii ani.

Bugetul apărării se va dubla în 2023, până la 7,8 mld. euro, faţă de nivelul din 2017, când era de 3,1 mld. euro. După creşteri an de an, întrebarea este cât a beneficiat industria locală de apărare de pe urma acestor majorări?

Cifrele arată că majorarea bugetului apărării nu s-a reflectat în producţia locală de armament, deşi era de aşteptat ca aceste comenzi să se îndrepte şi către producătorii locali, care, istoric, au avut o poziţie bună pe piaţa internaţională a armamentului. Astfel,  cifra de afaceri din producţia de armament şi muniţii (cod CAEN 2540) a fost de 120 mil. euro în 2021, ultimele date disponibile, faţă de 160 mil. euro, în scădere cu 25%. În aceeaşi perioadă însă, alocările pentru Armată de la buget au crescut cu peste 50%.