Afaceri de la zero. Trei prieteni şi o dorinţă de a face un business care să le antreneze creativitatea au dat naştere unui business care transformă în experienţă orice eveniment

Autor: Alina-Elena Vasiliu 03.12.2022

Trei prieteni şi o dorinţă de a face un business care să le antreneze creativitatea. Acestea au fost primele ingrediente din reţeta Chardons, un atelier de aranjamente florale din Bucureşti, care transformă în experienţă orice eveniment pe care îl înnobilează cu serviciile sale.

În 2021, împreună cu partenerii mei, Ioana Matei – soţia mea, şi Cătălin Dinca, am analizat pasiunile noastre şi modurile prin care le putem valorifica, luând decizia să ne lansăm în antreprenoriat. Întrucât suntem persoane creative, cu un simţ artistic bine dezvoltat şi o pasiune pentru tot ce este frumos, decizia de a înfiinţa o companie în domeniul designului floral a fost cea mai potrivită, mai ales că atât eu, cât şi Cătălin, aveam deja experienţă în acest domeniu”, povesteşte Răzvan Matei. Nu aveau totuşi experienţă în universul antreprenorial, dar au înţeles că vor avea de învăţat şi fac asta în continuare. De folos le sunt atât succesele, cât şi greşelile. Răzvan a petrecut zece ani în industria modei, colaborând cu diverse magazine, iar Cătălin a derulat un parteneriat, tot pe durata unui deceniu, cu o companie de design floral.

„Din punct de vedere financiar, am pornit cu o investiţie iniţială de aproximativ 5.000 de euro, sumă care, în proporţie foarte mare, a fost alocată website-ului şi promovării. Pe parcurs, au existat investiţii punctuale, în funcţie de anvergura evenimentului.” Pentru viitor, şi-au desenat planuri ambiţioase. Cei trei antreprenori îşi doresc să închirieze un spaţiu mai mare în care să aibă atât showroom, cât şi depozit, vor o flotă proprie de maşini pentru livrare, vor să-şi mărească echipa şi să investească mai mult pe partea de marketing şi brand awareness. „Suntem totuşi realişti şi o luăm pas cu pas, încercând să avem o creştere sănătoasă şi susţinută.” Businessul Chardons Consulting a început să activeze în luna mai 2021, iar primele luni au fost dedicate dezvoltării website-ului şi promovării. Primele comenzi şi rezultate relevante au început să apară în decembrie, cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Chardons este, practic, furnizor de servicii de design floral, acoperind o paletă vastă de produse şi servicii.

Chardons este, practic, furnizor de servicii de design floral, acoperind o paletă vastă de produse şi servicii. „Încercăm să găsim o soluţie pentru orice idee sau buget, de la un bucheţel pentru colega de bancă (şi cei mici au nevoile lor!) şi aranjamente de sezon, până la evenimente de anvergură, oferind atât partea de consiliere, cât şi pe cea de implementare”, mai spune Răzvan Matei. Cei care ajung să apeleze la Chardons sunt, în general, organizatorii de nunţi, cuplurile care se căsătoresc, bebeluşii – deşi părinţii sunt cei responsabili cu plata –, companiile care organizează evenimente corporate, ballroomurile şi sălile de evenimente, precum şi persoanele care îşi doresc să schimbe vibe-ul din propria casă, în perioadele speciale din an. „Îi numim prieteni – şi nu clienţi – deoarece ne susţinem reciproc, contribuind fiecare la povestea celuilalt.”

Bugetul este creionat mereu împreună cu cei care vor fi beneficiarii finali ai serviciilor Chardons. Cei trei fondatori spun că, în paralel cu evenimentele pe care le au deja în lucru, se preocupă şi de colecţia de aranjamente pentru sărbătorile de iarnă. Ioana, soţia lui Răzvan, deja visează la coroniţele şi aranjamentele de Crăciun. „Ne dorim să fim parte din viaţa clienţilor noştri, mai ales când discutăm despre evenimente speciale (nunţi, botezuri) şi ne bucură faptul că ştim că, din acel moment, contribuim şi noi la magia poveştii lor. Acest lucru ne ambiţionează să ne lărgim portofoliul cu proiecte inovatoare.”   

Cei trei antreprenori îşi doresc să închirieze un spaţiu mai mare în care să aibă atât showroom, cât şi depozit, vor o flotă proprie de maşini pentru livrare, vor să-şi mărească echipa şi să investească mai mult pe partea de marketing şi brand awareness.



Cinci idei de afaceri de la zero

ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Nucim – mixuri de nuci şi fructe uscate (Bucureşti)

Fondatori: familia Chiriac

Investiţii: 30.000 de euro

Cifră de afaceri în primul an de activitate: 250.000 de lei (50.000 de euro)

Prezenţă: online şi în parcarea Metro Băneasa


N Tub Sinergia Simţurilor – ateliere pentru copii (jud. Ilfov)

Fondatoare: Mariana Drăghici

Investiţie iniţială: 40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 10.000 de euro

Prezenţă: Măgurele, jud. Ilfov


Şcoală de coaching (Bucureşti)

Fondatoare: Nina Paraschivescu

Prezenţă: Bucureşti


Jumping House – sală de activităţi sportive (Cluj-Napoca)

Fondatori: familia Neagomir

Investiţii: 200.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 200.000 de euro

Prezenţă: Cluj-Napoca


Activero – studio de pilates şi yoga (Bucureşti)

Fondatoare: Veronica Martinoiu

Cifră de afaceri în 2021: 68.000 de lei (13.600 de euro)

Prezenţă: cartierul Cotroceni din Bucureşti



Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.