Start-up Pitch. Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies – sistem de transport terestru de mare viteză: În doi ani am ajuns la investiţii totale de peste 6 mil. euro. Acum avem în derulare o rundă de investiţii de 1,8 mil. euro, din care 0,5 mil. euro vrem să îi strângem prin intermediul Seedblink

Autor: Ioana Nita 06.12.2022

Runda actuală de finanţare vine în completarea unei runde de seed, în valoare de 1,1 milioane euro, desfăşurată anul acesta. În plus, start-up-ul a atras şi un grant de la guvernul elveţian Fondatorii au câştigat competiţia SpaceX Hyperloop Pod Competition de mai multe ori şi au discutat cu Elon Musk în vederea dezvoltării unei tehnologii de transport terestru de mare viteză.

Start-up-ul Swisspod Techno­logies, fondat în Elveţia de românul Denis Tudor, alături de Cyril Dénéréaz, care dezvoltă o tehnologie ce ar putea permite crearea unei soluţii de transport terestru de mare viteză - până la 1.200 km/h, a reuşit să atragă în decurs de doi ani investiţii în valoare totală de peste 6 milioane euro, guver­nul elveţian fiind unul dintre primii şi prin­cipalii investitori în pro­iect. În prezent, start-up-ul are în derulare o rundă de finanţare de 1,8 milioane euro, din care 0,5 mil. euro vrea să îi atragă prin intermediul platformei de equity crowdfunding Seedblink. Evaluarea proiectului Swisspod, înainte de începerea acestei runde, se ridică la peste 18 milioane euro. Banii din actuala rundă de finanţare vor merge aproape în totalitate în dezvoltarea produsului.

„Noi avem un contract în America pen­tru a construi o infrastructură de tes­tare la scară reală în Colorado şi toţi ba­nii pe care îi strângem în runda aceasta vor fi investiţi exclusiv în par­tea de dezvoltare a produsului în SUA, însă probabil că vor fi alocate şi sume mici pe partea de business develop­ment chiar dacă avem, cred eu, un mo­del destul de stabil pentru a putea crea un asemenea mod de transport. În mo­men­tul de faţă, capsulele pe care le creăm în Elveţia sunt mai mult de cer­ce­tare-dezvoltare, iar cea pe care o vom crea în America este mai mult de pro­dus, deci acel vehicul va fi ce vom putea noi să vindem sau să oferim ca ser­viciu către un furnizor de servicii lo­gis­tice“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Denis Tudor, co­fon­da­tor şi CEO al Swisspod Technologies.

El a pornit proiectul în 2019, alături de Cyril Dénéréaz, care ocupă funcţia de CTO, Swisspod fiind iniţiat după ce fondatorii au câştigat de mai multe ori competiţia SpaceX Hyperloop Pod.

„Proiectul Swisspod a venit ca o continuitate normală la ce s-a petrecut în trecut, fiindcă am participat la competiţia organizată de SpaceX şi Elon Musk pe care am câştigat-o de mai multe ori, iar apoi am luat doctoratul în domeniul de Hyperloop, deci Swisspod a devenit cumva ca un pas următor pentru mine. Am început Swisspod doar cu Cyril şi am reuşit să creăm o o echipă care inovează foarte mult pe partea de propulsii sustenabile, astfel încât am reuşit acum aproape să şi testăm tehnologia, mai avem câţiva paşi de făcut.”

La ce lucrează însă mai exact echipa Swisspod? „Creăm un nou mod de transport, noi îl numim al cincilea mod de transport, cu care vrem să transportăm pachete şi oameni la viteze foarte mari, înăuntru unor tuburi care sunt depresurizate. Se pot numi şi tuburi vidate, însă nu e un termen neapărat foarte exact - tuburile trebuie să aibă o presiune la 50% din presiunea normală care se găseşte pe Pământ”, a explicat Denis Tudor, adăugând că în Elveţia, la Lausanne, echipa a reuşit să construiască infrastructura de testare a acestei noi tehnologii, start-up-ul fiind susţinut de guvernul elveţian. Mai exact, Swisspod a primit până acum un grant de 4,5 milioane euro de la statul elveţian şi este posibil să mai obţină şi un al doilea grant.

„Propulsia a fost deja testată. Procesul de testare implică şi o testare statică, cum se întâmplă şi la rachete. Propulsia a funcţionat foarte bine la acest test static şi credem noi că undeva în ianuarie - februarie, depinde şi de vremea de afară, vom reuşi să testăm capsula în tubul depresurizat şi acest test va reprezenta primul test din Europa, cred că şi din lume pentru ceea ce noi numim <<one hour ride>>, adică lăsăm capsula să se învârtă în cerc pentru o oră şi vom testa propulsia timp de o oră, ceea ce este foarte dificil de testat, pentru că în general, propulsiile pot atinge viteze mari, dar este foarte dificil să menţii viteza respectivă pentru o perioadă mai lungă de timp, astfel încât testul acesta va fi puţin diferit de ce s-a întâmplat pe la competiţiile organizate de SpaceX”, a completat el.

Echipa Swisspod estimează că în maxim cinci ani va reuşi să aducă tehnologia pe piaţă, tehnologia urmând a putea fi utilizată ca o soluţie de transport intracontinental de mărfuri. Soluţia, denumită SWIPT, constă într-un mediu cu presiune ajustată dinamic, o infrastructură dedicată prin care vehiculele electrice transportă mărfuri paletizate.

„Cred că în următorii cred că vom putea fi gata cu tehnologia pentru partea de mărfuri. În următorii maxim cinci ani vom putea aduce acest produs în piaţă.”

Povestea completă în videoul de mai sus.