Vânzările de haine, încălţăminte şi combustibili duc în spate consumul privat, principala ramură economică. Creşterea vânzărilor de carburanţi cu 16% în octombrie a condus creşterea totală a vânzărilor cu amănuntul de 4,5%, faţă de octombrie 2021

Autor: Răzvan Botea 08.12.2022

♦ Celelalte produse nealimentare şi alimentare au crescut, în medie, cu sub 1,5%.

Vânzările cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, au crescut cu 4,5% în octombrie 2022, prin comparaţie cu aceeaşi lună din 2021. Avansul este deflatat, deci creşterea este reală, după ce s-a scăzut inflaţia. Creşterea vine mai ales din vânzările de carburanţi (+16%), în vreme ce vânzările de alimente şi alte produse nealimentare au consemnat creşteri mult mai modeste, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Vânzările de haine, textile sau încălţăminte au crescut cu 22%, mai arată sursa citată.

„Împrumuturile noi de consum, un factor important pentru redresarea postpandemie a vânzărilor nealimentare, au scăzut în octombrie, sub presiunea creşterii ratelor dobânzilor. Adăugaţi la aceasta creşterea negativă a salariului real din ultimele patru luni, care este probabil să persiste în următoarele trei-patru trimestre, iar perspectivele pentru vânzările cu amănuntul devin destul de sumbre, pe măsură ce gospodăriile intră din ce în ce mai mult în economiile generate de pandemie”, observă economiştii BCR, a doua cea mai mare bancă din România.