15 minute cu un antreprenor. Diana Baicu, TopLine: Vrem să intrăm pe o piaţă nouă şi să ne extindem pe cele în care ne aflăm deja

Autor: Miruna Diaconu 08.12.2022

♦ Compania se ocupă cu importul şi distribuţia de produse cosmetice către clinici şi saloane de înfrumuseţare, având o prezenţă pe pieţele din România, Bulgaria, Republica Moldova şi Ungaria.

Diana Baicu, cofondatoare a companiei TopLine, care activează în piaţa de import şi distribuţie a produselor cosmetice către clinici şi saloane de înfrumuseţare, are în plan extinderea businessului pe o nouă piaţă, dar şi dezvoltarea activităţii în ţările în care grupul este deja prezent. Compania are operaţiuni astăzi pe pieţele din România, Bulgaria, Republica Moldova şi Ungaria. În ceea ce priveşte expansiunea, antreprenoarea nu a dat detalii despre ce ţară nouă este vizată.

„Avem în plan anul viitor să intrăm pe o piaţă nouă şi să ne extindem activitatea pe pieţele deja existente. Totodată, tot în ceea ce priveşte dezvoltarea, anul acesta am adus cinci branduri de beauty noi, dar am introdus şi o categorie suplimentară în portofoliul nostru - este vorba de suplimentele alimentare şi de produse legate de dietă“, spune Diana Baicu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

În România, TopLine distribuie produse către 5.000 de saloane şi clinici de înfrumuseţare, acesta fiind principalul segment de business. Cu toate acestea, Diana Baicu spune că strategia companiei se bazează pe o abordare omnichannel, firma distribuind articolele din portofoliu şi către farmacii, magazine cu produse profesionale şi magazine online.

„Considerăm că aceste puncte de interacţiune a consumatoului cu produsul sunt foarte importante. Cu cât ele sunt mai multe, cu atât este mai uşor ca cineva să găsească brandul preferat.“

Antreprenoarea are în plan şi extinderea reţelei de centre Guinot, brand adus pe piaţa locală de TopLine. Compania administrează un centru Guinot pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, însă vrea să ajungă la 30 de spaţii în cinci ani.

„Avem deja primul francizat, proiectul este aproape gata. Cel de-al doilea centru va fi în provincie. Pentru noi este foarte important să avem acoperire geografică cât mai mare. Pentru cea de-a treia franciză suntem în discuţii avansate, centrul va fi tot în afara Bucureştiului“, explică ea.

Grupul TopLine e prezent deja în patru ţări din regiune, iar Diana Baicu este de părere că piaţa locală este mult mai matură faţă de Ungaria sau Bulgaria, iar consumatorii sunt mult mai bine informaţi şi mai atenţi la produsele pe care le cumpără.

„Clientul din România este diferit de cel din Bulgaria sau Ungaria, este mai informat. Românii sunt cei care sunt mult mai atenţi la trenduri şi sunt mai informaţi în special în ceea ce priveşte frumuseţea care merge mână în mână cu sănătatea. Dacă vorbim de consumatorul român educat, sănătatea primează, ceea ce nu aş putea spune despre clientul din Bulgaria.“

Mai mult, consumatorii tineri pun mai mult preţ pe tot ceea ce înseamnă zona de clean beauty, un concept care promovează folosirea ingredientelor naturale. Tinerii aleg să investească în produse mai bune din punct de vedere al calităţii.

Istoria TopLine a început să se scrie în 1996, compania fiind înfiinţată de Panos Kesoudis, un antreprenor grec pasionat de domeniul frumuseţii, şi de Diana Baicu. Cei doi au deschis acest business, bazându-se pe faptul că la momentul respectiv nu existau în România tehnologii avansate în ceea ce priveşte înfrumuseţarea şi nici produse cosmetice profesionale.

Diana Baicu spune că 2022 a fost unul plin de provocări şi se aşteaptă ca problemele să persiste şi anul următor. Cu toate acestea, compania va înregistra până la finalul anului venituri mult peste nivelul din 2019. De altfel, ultimii doi ani au adus companiei o creştere accelerată a businessului, astfel că în 2021 TopLine a avut afaceri de 50 mil. lei, plus 11% faţă de 2020.