Black Sea ClimAccelerator Demo Day 2022. Ecosistemul local de start-up-uri green s-a dublat în ultimii doi ani. „2023 este un punct de cotitură, avem bani, mai avem nevoie de reglementări, idei de business sustenabile şi de curaj“

Autor: Alexandra Cepăreanu 09.12.2022

Raluca Nicolescu, Raiffeisen Bank: „În 2023 vom vedea o şi mai mare explozie a start-up-urilor verzi pentru că avem inovaţia şi tehnologiile, avem idei şi am demonstrat că avem potenţial“ ♦ Magdalena Caramilea, Autonom Group: „Bani sunt în piaţă, trebuie să aveţi curaj, să aveţi o idee şi un plan de business“ ♦ Sergiu Pop, Microsoft: „Vedem clienţi care caută soluţii inovatoare, prietenoase cu mediul“ ♦ Ilinca Păun, Bravva Angels: „Există un interes uriaş în rândul investitorilor cu privire la start-up-urile şi produsele verzi“.

Start-up-urile verzi, care dez­voltă produse şi soluţii sus­tenabile pentru pro­ble­mele provocate de schim­bările climatice, trebuie să prindă curaj, să-şi pună pe hârtie planurile de business şi să se lanseze pe piaţă pentru că vor avea acces la in­vestiţiile şi banii de care au nevoie pentru a-şi pune ideile în practică, au susţinut antreprenori, mentori, investitori şi reprezentanţi ai ecosis­temul verde local şi internaţional, în ca­drul evenimentului Black Sea ClimAccelerator Demo Day 2022. Evenimentul a fost organizat cu sprijinul EIT Climate-KIC de Impact Hub Bucharest, Raiffeisen Bank România şi OMV Petrom, Microsoft, GRFĂ şi Ziarul Financiar, alături de Innovation Starter în Bulgaria.

„Începând cu anul viitor şi până în 2030, aproximativ 50 de miliarde de euro sunt pregătite de Uniunea Europeană pentru România, pentru a accelera sustenabilitatea şi inovaţia în zona «de produse şi soluţii verzi». Astfel, aş putea spune că avem banii, mai avem nevoie de reglementări, de idei bune de business şi de curaj din partea antreprenorilor. Anul 2023 este un punct de cotitură pentru start-up-uri, pentru antreprenorii români şi cred că acesta este momentul potrivit să-şi pună în practică ideile, să înceapă să folosească cloudul şi noile tehnologii“, a spus Sergiu Pop, enterprise channel sales, Microsoft.

Pe de altă parte, Ilinca Păun, fondatoare a Bravva Angeles, o comunitate de investitori de tip business angel din România dedicată susţinerii start-up-urilor cu cel puţin o femeie fondator, a men­ţionat că fondurile puse la dispo­ziţia antreprenorilor români de Uniunea Europeană nu aduc doar „bucurii“.

„Am observat că nu tot ce este finan­ţat de Uniunea Europeană este finan­ţat apoi şi de investitori privaţi, VC-uri, angel investor. Este o mare dife­renţă între cele două tipuri de finanţare. În primul rând, investitorii privaţi vor flexibilitate din partea an­tre­prenorului, iar antreprenorul trebuie să poată să modifice planurile de business sau chiar soluţia sau pro­dusul pentru ca acesta să răspundă exct la nevoile clientului.“

„Avem nevoie de bani europeni şi e foarte bine că vin în număr mare, dar uneori, acest tip de finanţare te induce în eroare ca antreprenor. Atunci când ridici bani prin UE aceia sunt doar bani, nu vin la pachet cu îndrumare şi mentori. În plus, când ridici finanţare europeană trebuie să urmezi nişte reguli şi nu te poţi abate de la planul de business, nu poţi fi flexibil, agil“, a explicat Ilinca Păun în cadrul evenimentului.

Despre anul 2023, Ilinca Păun a spus că noul an vine cu multe oportunităţi pentru antreprenorii români care vor să intre în ecosistemul local de start-up-uri verzi, mai ales în contextul în care investitorii sunt din ce în ce mai interesaţi să finanţeze start-up-urile şi produsele sustenabile.

În ultimii aproape doi ani, respectiv în 2021 şi 2022, numărul de start-up-uri verzi s-a dublat, la nivelul României, ceea ce demonstrează interesul tot mai mare al antreprenorilor pentru a dezvolta produse şi soluţii prietenoase cu mediul înconjurător.

„În ultimii doi ani, ecosistemul de start-up-uri verzi din România a evoluat mult. Avem investiori, start-up-uri, tehnologii, avem un ecosistem construit pe cooperare şi care se dezvoltă în continuare. Potrivit statisticilor, numărul de start-up-uri verzi este dublu acum faţă de anul 2020, ceea ce înseamnă că un mare numărul de antreprenori fac paşi spre sustenabilitate“, a spus Raluca Nicolescu, director divizia IMM în cadrul Raiffeisen Bank.

Ea consideră că în 2023 va fi o „explozie“ şi mai mare a numărului de start-up-uri verzi care vor apărea pe piaţa naţională.

„Avem inovaţia şi tehnologiile, avem idei şi am demonstrat că avem potenţial. Protecţia mediului este responsabilitatea noastră şi trebuie să acem eforturi să devenim o economie bazată pe principiile dezvoltării durabile.“

Şi Magdalena Caramilea, manager de sustenabilitate în cadrul Autonom Group, consideră că piaţa locală oferă antreprenorilor multe opotunităţi în zona de sustenabilitate.

„Sunt multe lucruri pe care le putem schimba prin inovaţie. Există mult potenţial pe piaţa din România. O veste bună este reprezentată de faptul că sunt mulţi bani pe piaţă care pot fi ridicaţi de start-up-uri din ecosistemul verde românesc. Consider că este un moment important şi bun pentru cei care au idei în zona asta. Pentru 2023, vedem multe oportunităţi prin care putem să mai reducem din decalajele pe care le avem faţă de alte ţări în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi produsele sau soluţiile verzi“, a spus Magdalena Caramilea.

Evenimentul Black Sea ClimAccelerator Demo Day 2022 a închis ediţia a doua a celui mai complex accelerator din România şi Bulgaria dedicat start-up-urilor verzi.

De asemenea, în cadrul Black Sea ClimAccelerator Demo Day 2022, 15 start-up-uri verzi şi-au prezentat produsele, soluţiile şi planurile de business. Cele 15 start-up-uri au făcut parte din două categorii, astfel, primele şase au reprezentat segmentul de MVP - cele care au un prototip validat de piaţă, iar restul de nouă start-up-uri au făcut parte din categoria Growth - cele cu soluţii scalabile.

 

Daniel Matei, business development manager, Impact Hub Bucharest

S-ar putea să nu sune foarte optimist, dar este adevărat că ecosistemul românesc de start-up-uri verzi nu este nici pe departe cel mai dezvoltat din Europa, se află la kilometri distanţă de alte ecosisteme mai dezvoltate, dar partea bună este că există instrumente, inovaţie şi există antreprenori şi „visători“ care vin cu idei şi cu planuri de business.

► Avem o mulţime de oameni - mentori, antreprenori, couch, consultanţi, formatori -, care, pe tot parcursul anului, au lucrat direct cu antreprenorii, ajutându-i să-şi accelereze ideile de business, să obţină rezultate şi să scaleze.

 

Ilinca Păun, fondatoare, Bravva Angels

► Am observat că nu tot ce este finanţat de Uniunea Europeană este finanţat şi de investitori privaţi, VC-uri, angel investor. Este o mare diferenţă între cele două tipuri de finanţare. Investitorii privaţi vor flexibilitate din partea antreprenorului.

► Avem nevoie de bani europeni şi e foarte bine că vin în număr mare, dar uneori, acest tip de finanţare te induce în eroare ca antreprenor. Atunci când ridici bani prin UE aceia sunt doar bani, nu vin la pachet cu îndrumare şi mentori.

În plus, când ridici finanţare europeană trebuie să urmezi nişte reguli şi nu te poţi abate de la planul de business, nu poţi fi flexibil, agil.

 

Raluca Nicolescu, director divizia IMM, Raiffeisen Bank

► În ultimii doi ani, ecosistemul de start-up-uri verzi din România a evoluat mult. Avem investiori, start-up-uri, tehnologii, avem un ecosistem construit pe cooperare şi care se dezvoltă în continuare. Potrivit statisticilor, numărul de start-up-uri verzi este dublu acum faţă de anul 2020, ceea ce înseamnă că un mare numărul de antreprenori fac paşi spre sustenabilitate.

► În 2023 vom vedea o şi mai mare explozie a start-up-urilor verzi pentru că avem inovaţia şi tehnologiile, avem idei şi am demonstrat că avem potenţial.

Protecţia mediului este responsabilitatea noastră şi trebuie să acem eforturi să devenim o economie bazată pe principiile dezvoltării durabile.

 

Morten Sorensen, strategic programmes orchestrator, EIT-Climate KIC

► EIT-Climate KIC susţine acceleratorul Black Sea ClimAccelerator, iar la nivel european susţinem peste 250 de start-up-uri verzi care au dezvoltat produse inovatoare şi soluţii care pot avea impact pozitiv asupra schimbărilor climatice şi asupra crizei energetice cu care ne confruntăm în prezent. 

► În continuare, aştept cu nerăbdare să văd ce idei, produse şi soluţii mai pun pe piaţă antreprenorii. Mă aştept ca unele dintre aceste soluţii şi produse inovatoare verzi să îşi aducă aportul la rezolvarea unora dintre cele mai pregnante problemele pe care le avem în domeniul schimbărilor climatice atât în România, în Europa şi în întreaga lume.

 

Sergiu Pop, enterprise channel sales, Microsoft

► Începând cu anul 2023, până în 2030, aproximativ 50 de miliarde de euro sunt pregătite pentru România, de la Uniunea Europeană, pentru a accelera sustenabilitatea şi inovaţia. Astfel, aş putea spune că avem banii, mai avem nevoie de reglementări, de idei inovatoare şi sustenabile şi de curaj din partea antreprenorilor români.

► Consider că anul 2023 este un punct de cotitură pentru start-up-urile româneşti, pentru antreprenori şi cred că acesta este momentul potrivit să-şi pună în practică ideile, să înceapă să folosească cloudul şi noile tehnologii pentru a aduce produse inovatoare şi verzi pe piaţă.

 

Ionuţ-Cristian Ciubotaru, vice president business development, Gas & Power Division OMV Petrom

► Tranziţia energetică revoluţionează modul în care producem şi consumăm energie, dar aceste schimbări fundamentale se vor reflecta în toate ramurile industriale şi vor avea un impact asupra întregii societăţi. Consider că e un moment foarte stimulant şi oportun pentru antreprenorii români.

► Companiile mari îşi regândesc modelul de business pentru a se concentra pe sustenabilitate şi încep să facă investiţii foarte multe în această direcţie, iar antreprenorilor le revine rolul de a aduce la masa discuţiilor inovaţia, tehnologiile, creativitatea şi ideile care pot schimba paradigma şi pot îmbunătăţi anumite procese de business.

 

Magdalena Caramilea, sustainability director, Autonom Group

► Sunt foarte multe oportunităţi în piaţă, sunt multe lucruri pe care le putem schimba prin inovaţie. Există mult potenţial pe piaţa din România. O veste bună este reprezentată de faptul că sunt mulţi bani pe piaţă care pot fi ridicaţi de start-up-uri şi soluţii inovatoare din ecosistemul verde românesc. Consider că este un moment important şi bun pentru cei care au idei în zona asta.

► Pentru 2023, vedem multe oportunităţi prin care putem să mai reducem din decalajele pe care le avem faţă de alte ţări în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi produsele sau soluţiile verzi.

Trebuie doar să aveţi curaj, să aveţi o idee, un plan.