BMW nu mai aşteaptă aderarea la Schengen şi vrea să recruteze ingineri din România pentru investiţiile de 3 miliarde de euro din Debrecen, Ungaria. “Da, dorim să atragem angajaţi români care cunosc limba engleză şi/sau maghiară. Oferim salarii competitive.”

Autor: Bogdan Alecu 09.12.2022

 

 



BMW nu mai aşteaptă aderarea la Schengen şi vrea să recruteze ingineri din România pentru investiţiile de 3 mld. euro din Debrecen, Ungaria Croaţia, destinaţia preferată de vacanţă pentru germani şi austrieci, va adera la spaţiul Schengen în 2023, în timp ce România, furnizor de forţă de muncă şi destinaţie de investiţii în producţie pentru Bosch şi Continental, „mai stă o tură“.

BMW Group vrea să atragă şi forţă de muncă din România pentru uzina de la Debrecen, o investiţie de 3 miliarde de euro compusă atât dintr-o unitate de producţie pentru maşini electrice dar şi cu o fabrică de baterii pentru acestea. Este pentru prima dată când oficialii BMW afirmă cu subiect şi predicat faptul că sunt interesaţi de forţa de muncă din România.

„Da, dorim să atragem angajaţi români care cunosc limba engleză şi/sau maghiara. Avem în plan campanii ţintite de asemenea pentru categorii selectate de joburi în viitor“, a declarat în exclusivitate pentru ZF  dr. Áron Szekeres, BMW Manufacturing Hungary Kft, Head of HR Marketing and Recruitment.

Declaraţia vine la jumătate de an de când Hans-Peter Kemser, directorul uzinei BMW de la Debrecen, declara într-un comunicat oficial faptul că echipa va creşte de la 100 de angajaţi în iunie 2022 la peste 1.000. Alţi 500 vor fi recrutaţi pentru pro­ducţia de baterii. BMW comunica atunci că „ţinta este să recrutăm pentru poziţiile de management în toate tehnologiile cu specialişti unguri“ şi că se vor concentra pe recrutări din zona Debrecen şi partea de est a Ungariei, fără a menţiona România.  BMW a demarat o campanie de recrutare inclusiv în România pe reţelele sociale în care prezintă lista de posturi disponibile pre­cum specialist în mentenanţă, tehnician su­port în producţie sau specialist în auto­mati­zare. Mai mult, Debrecen este singura uzină BMW care recrutează în acest moment.

„Căutăm cu interes noi colegi cu puternice cunoştinţe tehnice şi experienţă în electrică, mecatronică, întreţinere robotică şi inginerie. De asemenea, deschidem mai multe poziţii în departamentul de calitate şi managementul lanţului de aprovizionare şi posturi de inginerie în noul modul energie. Experienţa în industria auto este una binevenită. Oferim salarii competitive şi beneficii pe care le vom comunica celor care vor intra în cadrul procesului de selecţie“, au explicat reprezentanţii BMW AG.

Astfel, recrutările din România vizează nu doar uzina auto propriu-zisă, ci şi fabrica de baterii anunţată în urmă cu câteva săptămâni.

Ieri România şi Bulgaria nu au primit votul de a intra în Spaţiul Schengen, ceea ce înseamnă că cel puţin în perioada următoare cei care s-ar angaja la Debrecen ar trebui să aştepte şi la vamă. România a atras importante investiţii germane în ultimii ani iar companii precum Continental, Bosch, Clariant, Hella sau Draexlmaier continuă planuri agresive de investiţii.

De partea cealaltă, Croaţia, destinaţie preferată pentru turiştii germani sau austrieci a intrat "din prima" în Schengen. Spre exemplu, dacă anul acesta peste 1,5 milioane de austrieci au mers în Croaţia, în România au venit doar 30.000 de austrieci în 2022, dar aproape 400.000 de români au vizitat Austria.

În momentul demarării construcţiei propriu-zise, BMW a anunţat că va oferi oportunităţi salariale atractive şi multe beneficii pentru a fi un angajator foarte atractiv, nu doar pentru Ungaria ci pentru orice altă ţară. Beneficiile anunţate includeau asigurare de accident, asigurare transport, catering şi servicii medicale cu asigurare. De asemenea, au anunţat şi planuri pentru îngrijire copii pentru familiile angajaţilor.

Spre comparaţie, în Ungaria salariul mediu net este de circa 830 de euro, similar cu cel din România, însă în Bihor salariile medii nete sunt de 650 de euro în timp ce în Debrecen sunt de circa 760 de euro conform datelor statistice din ţara vecină valabile pentru 2022.

România a pierdut în 2018 investiţia celor de la BMW, iar grupul german avea pe listă atunci şi oraşe din România precum Aradul.

Milan Nedeljkovic, membru al consiliului de administraţie al BMW AG, responsabil pentru producţie, în cadrul unei conferinţe de presă la o întrebare adresată de ZF în 1 iunie 2022 după evenimentul care a marcat punerea pietrei de temelie a viitoarei uzine de la Debrecen, a răspuns că "omânia poate însă atrage noi furnizori ai BMW, iar cei deja existenţi pot livra componente către viitoarea uzină a grupului german de la Debrecen. "Noua uzină reprezintă o investiţie pe termen lung şi va avea toate secţiile necesare. BMW are deja în Ungaria şi România o bază de furnizori, iar acum vom avea şi o reţea nouă. Va urma demararea procesului de recrutare a celor 1.000 de noi angajaţi. România este o sursă de angajaţi care să lucreze cu noi şi pentru noi, inclusiv când vine vorba de furnizori. Nu BMW decide unde va instala furnizorul capacitatea de producţie. Noi le cerem produsele, iar ei decid unde vor amplasa fabrica, iar la final ne dau cea mai bună ofertă. Infrastructura rutieră şi feroviară, reţeaua de furnizori deja prezentă, spaţiul Schengen, dar şi calitatea vieţii din Debrecen au fost motivele pentru care BMW a ales Ungaria şi nu România pentru investiţia de 1 mld. euro. România însă poate atrage noi furnizori şi trimite ingineri peste graniţă, după controlul vamal.