Hollywood-ul priveşte cu groază spre 2023: Executivii şi analiştii sunt de părere că industria cinematografică va trece printr-un an mai greu decât 2022, când valoarea celor mai mari grupuri de divertisment din lume a scăzut cu peste jumătate de trilion de dolari

Autor: Andrei Şerbănescu 04.01.2023

Executivii de la Hollywood se pregătesc pentru un „an de turbulenţe" brutal, în timp ce industria de divertisment se confruntă cu ameninţarea combinată a unei recesiuni economice, a creşterii mai lente a streaming-ului, a unei industrii cinematografice aflate doar în stare de supravieţuire şi a unei potenţiale greve a scenariştilor, scrie Financial Times.

„Oamenii sunt îngrijoraţi pe toată linia", a declarat Steve Kram, director executiv al grupului de investiţii Content Partners, LLC, şi fost director de operaţiuni al agenţiei William Morris.

„Vedeţi reduceri de costuri în întreaga afacere de divertisment", a adăugat el. „Vedeţi presiuni din partea instituţiilor financiare pentru a reduce nivelul de îndatorare şi a nu oferi capital de împrumut suplimentar. Anul viitor va fi un an dificil".

Sectorul media a fost unul dintre cele mai afectate, deoarece investitorii au fost dezamăgiţi de grupurile de tehnologie, care odinioară erau de mare succes şi care nu au reuşit să obţină profituri semnificative.

În 2022, piaţa bursieră a şters peste jumătate de trilion de dolari din valoarea celor mai mari grupuri de divertisment, investitorii pierzându-şi răbdarea cu revoluţia streaming-ului care a propulsat Netflix în vârful Hollywood-ului.

Executivii şi analiştii spun că nu se aşteaptă la o uşurare a acestei băi de sânge în anul următor. „[2023] va fi rău", a declarat directorul general al unui important grup media. „Unele companii vor avea o perioadă foarte, foarte grea".

Analiştii de la Morgan Stanley anticipează că industria va adăuga anul viitor jumătate din numărul de abonaţi la streaming, faţă de 2021, în condiţiile în care streamingul „intră într-o nouă fază" de creştere mai lentă şi costuri mai mari.

Acest lucru vine după ce cele mai mari companii media din SUA - Disney, Warner Bros Discovery, Paramount şi NBCUniversal - au pierdut împreună peste 10 miliarde de dolari în venituri operaţionale în 2022 din cauza impulsionării lor în domeniul streamingului, estimează Benjamin Swinburne de la Morgan Stanley.

Warner Bros Discovery, proprietarul HBO, a concediat sute de angajaţi în ultimele luni, în condiţiile în care se confruntă cu o datorie netă de aproape 50 de miliarde de dolari. De asemenea, compania a eliminat zeci de emisiuni de pe serviciul său de streaming HBO Max pentru a reduce costurile.

Disney, celălalt gigant media tradiţional, şi-a înlocuit brusc directorul general în noiembrie, la scurt timp după ce compania a dezvăluit că pierde miliarde de dolari din streaming.

Marile lanţuri de cinematografe au şi ele de suferit, deoarece publicul nu a revenit la obiceiurile de dinainte de pandemie, iar studiourile de film au fost reticente în a lansa filme în cinematografe. Cineworld, al doilea cel mai mare proprietar de cinematografe, şi-a cerut falimentul în septembrie.