ZF 15 minute cu un antreprenor. Radu Savopol, 5 to Go: Am încheiat anul trecut cu venituri de 30 mil. euro, cu 20% peste aşteptările de la începutul lui 2022

Autor: Miruna Diaconu 17.01.2023

♦ Până la sfârşitul acestui an compania vrea să ajungă la 600 de cafenele ♦ „Sperăm să păstrăm ritmul din 2022 şi să deschidem 150 de localuri“.

Radu Savopol, cofondatorul lanţului de cafenele 5 to Go, spune că anul 2022 a fost unul bun pentru business, cu toate că izbucnirea războiului din Ucraina a încetinit sau chiar stopat vânzările pentru o perioadă limitată de timp. Chiar şi în aceste condiţii, reţeaua a înregistrat venituri de 30 mil. euro pe întreg anul, faţă de 25 mil. euro cât arătau estimările iniţiale. Spre comparaţie, afacerile grupului au fost de circa 13 mil. euro în 2021, conform datelor comunicate anterior de companie.

Creşterea rapidă a businessului a venit şi în contextul unei expansiuni accelerate care va continua şi în 2023. Savopol estimează un număr total de 600 de cafenele până la sfârşitul acestui an. În 2022, 5 to Go a deschis 150 de cafenele noi, ajungând la un număr total de 450 de localuri operate.

„Am vrut ca anul trecut să fie cel mai agresiv din punctul de vedere al expansiunii, dar colegii mi-au spus că au puterea de a duce mai departe acelaşi ritm şi în 2023. Cred că vom ajunge la 600 de locaţii la finalul anului“, a spus Radu Savopol în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Foarte multe dintre cafenelele 5 to Go, lanţ apărut pe piaţă în 2015, sunt operate de parteneri francizaţi, dintre care unii au ajuns să administreze mai multe spaţii. Pe viitor, Radu Savopol nu îşi doreşte să crească foarte mult reţeaua de parteneri, astăzi fiind circa 220.

„Îmi doresc foarte mult să mă extind cu cei care sunt deja în business, să cresc împreună cu ei. Ar fi foarte greu să ajungem la 1.000 de cafenele şi să lucrăm cu 600-700 de francizaţi. Aş prefera să am 400 de parteneri, dar mult mai consolidaţi“, spune el.

5 to Go a reuşit să acopere atât urbele mari, cât şi cele medii şi mici. În micile oraşe ale ţării, reţeaua îşi concentrează atenţia pe dezvoltarea prin aceiaşi parteneri.

„În oraşele de până în 30.000 locuitori, pot fi cel mult trei cafenele 5 to go. Nu ai cum să pui mai multe. E mai bine ca cele trei să fie operate de acelaşi om.“

Astfel de parteneri se pot dezvolta, spune Savopol, şi prin extinderea ulterioară către oraşele satelit.

Antreprenorul adaugă că zilnic primeşte între 10 şi 15 solicitări de francize, iar jumătate dintre aceste sunt pentru Bucureşti. În Capitală mai există loc de dezvoltare, chiar dacă în ultimii ani un număr semnificativ de cafenele au fost deschise. Problema cea mai mare ţine de spaţiile potrivite. Bucureştiul reprezintă circa 60% din totalul reţelei 5 to Go.

„Sunt multe zone în care ne putem dezvolta în Bucureşti, dar nu prea există spaţii sau, dacă există, sunt ocupate de mulţi ani de acelaşi business. Dacă ai răbdare, poate pica ceva pe zona respectivă. Trebuie să ai răbdare, noi am luat spaţii şi după 4-5 ani“, precizează el.

Una dintre ambiţiile antreprenorului în acest an este de a opera propriile cafenele în afara ţării.

„Îmi doresc să operez direct în altă ţară, nu prin master franciză. Am testat Ungaria cu un partener, iar lucrurile sunt la jumătate de drum. Încercăm Bulgaria la fel, dar am dorinţa să operăm noi în altă ţară. Probabil că în 2023 se va întâmpla.“

În ceea ce priveşte tendinţele de consum, Radu Savopol menţionează că românii în continuare preferă cafeaua cu lapte, însă piaţa este mereu în schimbare în materie de produse. Proprietarii de cafenele trebuie să fie atenţi la ce se întâplă în materie de tendinţe pentru a putea ţine pasul. În vara anului trecut, bubble tea-ul, băutură pe bază de perle de tapioca, a fost unul dintre cele mai căutate produse, inclusiv la 5 to Go.