ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Mircea Turdean, Farmec: Vrem să devenim un business regional. Vom accesa ajutoare de stat pentru a ne susţine investiţiile menite să dubleze capacitatea de producţie

Autor: Miruna Diaconu 19.01.2023

Farmec a avut în 2022 o cifră de afaceri de peste 300 mil. lei, în creştere cu 6% faţă de veniturile înregistrate în 2021, conform calculelor ZF pe baza datelor transmise de companie.

Mircea Turdean, acţionarul şi directorul general al Farmec, cel mai mare producător local de cosmetice, afirmă că are în plan să dezvolte compania şi să o transforme într-un actor regional. Acest lucru va fi posibil prin accesarea unor ajutoare de stat, care vor contribui iniţial la dublarea capacităţii de producţie, iar apoi la majorarea vânzărilor într-un ritm similar.

„Avem un proiect foarte mare prin care vrem să construim un nou Farmec, unul regional, este un proiect pe următorii 3-5 ani. Am identificat o schemă de ajutoare de stat prin care să ne susţinem această investiţie. De la o companie naţională, vrem să devenim un jucător regional, plănuim să dublăm producţia şi vânzările în următorii 4-5 ani. Urmează să aplicăm pentru aceste ajutoare de stat, termenul de depunere este în primăvară, lucrăm la dosar. Sperăm să pornim proiectul în vara acestui an“, spune Mircea Turdan, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul vrea să realizeze investiţia prin schema instituită prin Hotărârea de Guvern 959/2022, care prevede ajutoare de stat din bugetul naţional pentru companii mici şi mijlocii. Investiţia minimă pe care o companie trebuie să o facă este de 3 milioane euro, iar beneficiarul trebuie să asigure 25% din sumă. Schema de ajutoare de stat are un buget total de 300 mil. euro.

Farmec a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 300 mil. lei (60 mil. euro), în creştere cu 6% faţă de veniturile înregistrate cu un an în urmă, conform calculelor ZF pe baza datelor transmise de companie. Inflaţia a fost însă în această perioadă de peste 16%, ceea ce înseamnă că avansul a fost susţinut doar de scumpiri. La rezultatele finale ale Farmec în 2022 au contribuit semnificativ ultimele două luni din an, dar şi lansarea de noi produse. Mircea Turdean spune că anual, compania din Cluj lansează circa 100 de produse noi. Anul trecut, producătorul a lansat, printre altele, o gamă dedicată segmentului de vârstă 18-28 de ani, mai puţin acoperit până acum de Farmec.

Antreprenorul spune că anul 2022 nu a fost lipsit de provocări, cele mai mare dintre acestea fiind creşterea preţurilor la materiile prime şi majorarea costurilor cu electricitatea.

„Am suferit o scădere semnificativă a profitului faţă de anul anterior, dar asta nu a însemnat că am fost pe minus. Când o firmă privată nu face profit, supravieţuieşte doar cu linii de credit. Nu e în regulă pentru sănătatea companiei“, precizează el. În 2021, profitul net al Farmec a fost de 11,7 mil. lei.

Pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la un avans al businessului asemănător cu cel din 2022.

„Îmi doresc ca în acest an să nu mai existe o creştere atât de mare a preţurilor la materiile prime şi la ambalaje, scumpire care în 2022 ne-a îngreunat foarte mult activitatea. Am fost obligaţi să vindem produse cu rentabilitate foarte scăzută, nu toate articolele ajungeau la o rentabilitate acceptată de noi, de un plus 10%“, explică el.

Mircea Turdean adaugă că anul trecut producătorul din Cluj a fost nevoit să majoreze preţurile produselor pentru a putea face faţă costurilor în creştere. Fără să precizeze cât a fost această creştere, el spune că scumpirile au fost făcute astfel încât produsele Farmec să rămână la un nivel competitiv. La începutul acestui an, preţurile vor mai suferi o creştere.

Antreprenorul mai precizează că anul acesta îşi va concentra atenţia mai mult şi pe zona de export, segment pe care vrea să îl ducă la circa 6-10% din total business. Farmec exportă produse în circa 40 de ţări, iar de un an, compania şi-a listat produsele şi pe platforma internaţională Amazon.