Conferinţa ZF ROREG-Alba Iulia. „Căutaţi acele fonduri europene în linie cu strategia companiei, care să vă ajute să puneţi în practică planul de dezvoltare. Este important să ai şi sursele de finanţare pentru cheltuielile neeligibile, să poţi susţine proiectul!“

Autor: Mirabela Tiron 19.01.2023

O companie trebuie să aibă definite strategia pe termen lung, planul de dezvoltare, iar apoi să se uite către fondurile europene şi resursele de care are nevoie ca să operaţionalizeze planul ♦ Mai mult, informaţiile trebuie să vină din surse clare. Grilele de punctaj pot părea accesibile şi uşor de aplicat, dar în profunzime sunt multe aspecte ce trebuie luate în considerare. Viitorul pe hârtie arată foarte bine,  însă sunt importante parteneriatele între mediul privat şi cel public ♦ Programul Regional Regiunea Centru 2021-2027 va aduce în regiune 1,4 miliarde de euro, din care o sumă semnificativă merge către antreprenoriat.

Fondurile europene trebuie să vină ca o componentă a unei strategii, a unui plan de dezvoltare pe mai mulţi ani. Este foarte important să ai definită strategia, planul de dezvoltare şi apoi să te uiţi la fondurile de care ai nevoie ca să operaţionalizezi planul, sunt concluziile specialiştilor prezenţi la conferinţa ZF ROREG-Alba Iulia „De la idee la business inteligent, cu finanţări europene“, organizată de ZF în parteneriat cu ROREG, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru şi BCR.

Programul Regional Regiunea Centru 2021-2027 aduce în regiune 1,4 miliarde de euro, din care o sumă semnificativă merge către antreprenoriat, potrivit lui Ioan Leviţchi, şef Serviciu Specializare Inteligentă ADR Centru.

„Pe partea de susţinerea competitivităţii, această prioritate 1, vorbim de aproape 97 milioane de euro către zona de cercetare, inovare, dezvoltare, peste 164 de mil. euro pentru impulsionarea creşterii IMM-urilor şi 9,5 milioane de euro pentru dezvoltarea competenţelor pentru antreprenoriat, specializarea inteligentă, tranziţie industrială.

Pe digitalizare avem 81 milioane de euro pentru IMM-uri dar şi administraţie publică cu accentul pus pe relaţia cu cetăţenii şi mediul de afaceri“, a spus  el în cadrul conferinţei.

Judeţul Alba s-a dezvoltat „miraculos“, acum a ajuns un judeţ de top, dar în general toată regiunea noastră a avut o  evoluţie foarte bună, suntem între primele regiuni la foarte mulţi indicatori, a adăugat Simion Creţu, director general ADR Centru.

„La nivelul regiunii gestionăm un pro­gram de dezvoltare, o strategie de spe­cializare inteligentă, facem strategii sectoriale, analize, prognoze astfel încât să avem un barometru al vietii economice şi sociale din regiune. În parteneriat, există o serie de comitete, comisii, grupuri de lucruri care spre surprinderea mea funcţionează, am ajuns la etapa la care aceste documente sunt monitorizate, se fac rapoarte, se aprobă, din punctul acesta de vedere se lucrează corect. Este important să numeri să vezi ce ai realizat“, a adăugat el.

Viitorul pe hârtie arată foarte bine, sunt  fonduri prin PNRR , pe programele aferente Politicii de Coeziune (2021-2017), Fondul de Modernizare şi altele, însă sunt importante parteneriatele între mediul privat şi cel public, ţine de noi să transformăm aceste oportunităţi care sunt acum doar pe hârtie, potrivit Oanei Bâra, coordonator programe de finanţare la BCR.

„Îndemnul este de a avea o strategie şi să căutaţi acele granturi în linie cu strategia, fondurile trebuie să ajute strategia de business. Un alt sfat este informarea: este important să vă căutaţi informaţiile în surse de încredere“, a declarat ea în cadrul conferinţei. Ea a mai adăugat că la fel de important este că o companie să se asigure că are la dispoziţie toate resursele necesare pentru implementarea proiectului.

„Sfatul este legat de durabilitatea proiectului, pentru acea investiţie pe care o facem cu bani proprii sau atraşi trebuie să ne asigurăm că firma va funcţiona încă 3-5 ani după. (…) Relaţia cu banca ar trebui să existe încă de la început, în cazul unui proiect aprobat sunt acele nevoi de care discutam, să asiguri un cash flow al proiectului, este important să ştii că ai sursele de finanţare şi pentru cheltuieli neeligibile, este nevoie să ştii că poţi susţine proiectul“, a  mai spus  ea.

Din 1 februarie se pot depune proiecte pentru digitalizarea IMM-urilor, există un ghid final al solicitantului. Se pot face achiziţii hardware, software, tehnologii înalte,  discutăm de granturi de până la 100.000 de uro, contribuţia fiind de cel puţin 10%, potrivit ei.

Relaţia antreprenorului cu consultantul pe fonduri europene este importantă, consultantul este cel care transpune viziunea antreprenorului.

„Am trecut criza din 2008, în 2010 am fost desemnat campion în business, în fiecare an am dublat cifra de afaceri a  companiei în criză. (...) Am implementat 3 proiecte în timp record, în 6 luni cu bani încasaţi.  Consultantul meu a zis că îmi fac proiectul pe 5 ani, pe un business plan de cinci ani, nu mai faceţi din scurt. Aceste fonduri trebuie să va ajute în direcţia în care vreţi să ajungeţi. Consultantul transpune viziunea antreprenorului“, a declarat Adrian Kreiner, Manager, MATEC CNC TECHNIK

Un alt antreprenor,  Simone Albani Rochetti, manager Albani Group, spune că a obţinut fonduri europene pe 3 proiecte dar nicio etapă nu a fost uşoară. „Este clar că ne gândim la fonduri europene pentru parte de sustenabilitate. Am crescut de la 1 la 230 de oameni, nicio etapă nu a fost uşoară. Pentru plus valoare trebuie mers pe producţie, noi avem nevoie să producem, să rămânem cu plus valoare“, potrivit lui.

 

Oana Bâra, coordonator programe de finanţare BCR

Viitorul pe hârtie arată foarte bine, de asta sunt importante parteneriatele între mediul privat şi cel public, ţine de noi să transformăm aceste oportunităţi care sunt acum doar pe hârtie.

► Din 1 februarie se pot depune proiecte pentru digitalizarea IMM-urilor, există un ghid final al solicitantului, până pe 31 martie veţi putea să depuneţi şi proiecte. Se pot face achiziţii hardware, software, tehnologii înalte,  discutăm de granturi de până la 100.000 de uro, contribuţia fiind de cel puţin 10%. Strict acest apel este destinat IMM-urilor care nu au activitate de IT, sunt 8  coduri CAEN excluse, de exemplu o spălătorie auto poate să aplice la acest apel şi să implementeze  soluţii pentru digitalizarea afacerii, bugetul disponibil la nivel naţional va permite finanţarea a peste 5.500 de companii.

► Am pregătit un ghid practic care este disponibil online pe site-ul nostru, am sintetizat acolo sutele de pagini din ghidul oficial al solicitantului astfel încât fiecare să îşi dea seama dacă este oportun să aplice pentru acest apel.

► Am schiţat o serie de sfaturi în accesarea şi implementarea proiectelor din fonduri UE. Îndemnul este de a avea o strategie şi să căutaţi acele granturi în linie cu strategia, să vă ajute să puneţi în practică strategia, fondurile trebuie să ajute strategia de business. Un alt sfat este informarea: este important să vă căutaţi informaţiile în surse de încredere.

► Relaţia cu banca ar trebui să existe încă de la început, în cazul unui proiect aprobat sunt acele nevoi de care discutăm, să asiguri un cash flow fluid al proiectului, este important să ştii că ai sursele de finanţare şi pentru cheltuieli neeligibile, este nevoie să ştii că poţi susţine proiectul.

 

Ioan Leviţchi, şef Serviciu Specializare Inteligentă ADR Centru

► Programul Regional Regiunea Centru 2021-2027 aduce în regiune 1,4 miliarde de euro, din care o sumă semnificativă merge către antreprenoriat. O mare parte din trăsăturile pe care le-am creionat pe aceste instrumente au fost şi vor fi rezultatul unui dialog permanent, constant şi consistent cu toţi actorii regionali care au un interes în această direcţie.

► Am avut multe întâlniri şi discuţii care s-au derulat pe parcursul mai multor luni. Pe partea de susţinere a competitivităţii, această prioritate 1, vorbim de aproape 97 milioane de euro către zona de cercetare, inovare, dezvoltare, peste 164 de mil. euro pentru impulsionarea creşterii IMM-urilor şi 9,5 mil. euro pentru dezvoltarea competenţelor pentru antreprenoriat, specializarea inteligentă, tranziţie industrială.

► Pe digitalizare avem 81 mil. euro pentru IMM-uri dar şi administraţie publică cu accentul pus pe relaţia cu cetăţenii şi mediul de afaceri.

► Vom încerca să accelerăm cât se poate de mult lucrurile, interesul nostru ca autoritate de management şi ADR este în direcţia ducerii banilor către beneficiar, printre indicatorii de performanţă fiind şi absorbţia şi cheltuirea fondurilor.

Foarte multe start-upuri inovative părăsesc regiunea în căutare de finanţare, cumva majoritatea se duc spre Bucureşti care atrage iniţiative de acest gen dar şi spre Cluj-Napoca.

 

Adrian Kreiner, manager, MATEC CNC TECHNIK

► O companie trebuie să progreseze, degeaba ţi se dau banii în 3 ani, nu am timp  să aştept banii de la fonduri europene, piaţa nu mă iartă, nu îmi dă aceeaşi şansă, costurile cu energia sunt şi de 5 ori mai mari, noi trebuie să ne descurcăm, avem nevoie de o implicare mai  mare şi susţinere mai mare. Trebuie să începem să muncim, nu contează de unde vin banii, că este Bucureşti, că e centru.

► Consultantul meu a zis că îmi fac proiectul pe 5 ani, pe un business plan de cinci ani, nu mai faceţi din scurt. Aceste fonduri trebuie să va ajute în direcţia în care vreţi să ajungeţi. Consultantul transpune viziunea antreprenorului.

► Am implementat 3 proiecte în timp record, în 6 luni cu bani încasaţi. Până în 2020 am avut 216 angajaţi, apoi am avut un program robotizare. Astăzi avem 140 de angajaţi.

 

Ioana Chira, EU Funding, Digital Transformation & Innovation Consulting Consulting Practice Lead, Business Saga

► Inovarea poate fi făcută cu fonduri europene, însă fondurile europene trebuie să vină ca o componentă complementară a unei strategii, a unui plan de dezvoltare pe mai mulţi ani.  Nu orice linie de finanţare este potrivită pentru o companie. Este important cum îţi faci planul, inclusiv pentru acest program de digitalizare.

► Informaţiile trebuie să vină din surse clare dar atenţie cum construiţi proiectele, grilele de punctaj pot părea accesibile şi uşor de aplicat dar în profunzime comportă aspecte pe care trebuie să le avem în considerare.

► Este nevoie de o analiză de unde eşti acum şi unde vrei să ajungi, suportul de finanţare vine să definească ce vrei să digitalizezi, să te ajute să obţii acele servicii sau ce vrei să digitalizezi. Este nevoie de un raport al maturităţii, care poate fi accesat gratuit de la ADR Centru gratuit, dar mai apoi este nevoie de un raport care să meargă în profunzime pentru digitalizarea pe aceste 12 criterii.

► Este foarte important să ai definite strategia, scopul şi planul de dezvoltare, apoi să te uiţi care sunt resursele de care ai nevoie ca să operaţionalizezi planul, la resurse ne uităm şi din perspectivă financiară nu doar umană.

 

Simion Creţu, director general ADR Centru

► În regiunea noastră  IMM-urile sunt principalul nostru interlocutor ca număr. Lucrurile evoluează în regiunea noastră. Eu vorbesc la nivel regional de când sunt la ADR, dar Alba s-a dezvoltat miraculos, acum a ajuns un judeţ de top, dar în general toată regiunea noastră a avut o  evoluţie foarte bună. Suntem între primele regiuni la foarte mulţi indicatori, de departe este Bucureşti/Ilfov, Capitala are multe sedii de firme.

► La exporturi suntem în top, la PIB pe cap de locuitor suntem a treia regiune, ne depăşeşte un pic vestul, exporturile au crescut foarte mult datorită investiţiilor.

► Am împlinit acum la 1 ianuarie 16 ani de când am fost primiţi în  UE, România a fost finanţată cu 79,98 miliarde de euro iar noi ca şi contribuitor am contribuit cu 26,45 miliarde de euro, rezultatul net este un plus de 53,5 de miliarde de euro.

► Ne aflăm în situaţia în care avem pentru perioada 2021-2027 suma de 51,9 miliarde de euro - intră şi cei cu subvenţii FEGA. Nu am cheltuit mai nimic că nu am avut când, fondul de coeziune este structurat pe 16 programe operaţionale, cu asistenţă tehnică, toate aprobate.

► În 2023 se vor lansa 200 apeluri cu o valoare de peste 20 de miliarde de euro, destul de important şi greu.

► La nivelul regiunii gestionăm un program de dezvoltare, o strategie de specializare inteligentă, facem strategii sectoriale, analize, prognoze astfel încât să avem un barometru al vieţii economice din regiune, în parteneriat, există o serie de comitete, comisii, grupuri de lucruri care spre surprinderea mea funcţionează, oamenii sunt interesaţI la nivelul instituţiilor publice şi private, am ajuns la etapa la care aceste documente sunt monitorizate, se fac rapoarte, se aprobă, din punctul ăsta de vedere se lucrează corect. Este important să numeri ca să vezi ce ai realizat.

► Pe toate ghidurile vrem să avem o deschidere, în loc de 15 zile pentru consultarea ghidului, noi lăsăm o lună sau două, vin reacţiile în perioada asta şi  vedem cum facem un ghid. Ghidurile nu sunt încă în dezbatere publică, se lucrează la ele, vom merge pe calendar.

 

Paul Moldovan, director executiv corporate, BCR

► Antreprenorii au dat dovadă de maturitate, rezilienţă creativă şi valorificarea oportunităţilor din piaţă, este un trend pe care îl văd în continuare.

► Principalele motive generatoare de business sunt antreprenorii români din zonă, sunt o multitudine de poveşti de succes, dar în zona de dezvoltare regională Centru antreprenorii au găsit o infrastructură solidă, comercială, au găsit specialişti care să faciliteze investiţiile cu valoare adăugată, forţă de muncă dar şi viziune. În acelaşi timp am observat un apetit fantastic pentru utilizarea fondurilor europene, un element pe care antreprenorii l-au dezvoltat în ultimii ani, am fost alături de peste 700 de companii din zona de dezvoltare centru care au beneficiat de suportul nostru, credite de peste o jumătate de miliard de euro acordate mediului privat, elemente care au dus la păstrarea locurlor de muncă şi dezvoltarea afacerilor.

► Venim în sprijinul antreprenorilor să îşi realizeze proiectele, facem şi educaţia financiară şi consultanţă, printr-o deschidere totală faţă de mediul de business. Banca noastră emite  ghiduri ale produselor şi fondurilor europene, avem o platformă de business BCR, ce aduce un aport în zona de cunoştinţe, antreprenorii pot urma gratuit cursuri de unde se pot informa la fonduri europene, la piaţă, la cursuri de vânzări.

 

Simone Albani Rochetti, manager, Albani Group

► Este clar că ne gândim la fonduri europene pentru partea de sustenabilitate, energie electrică pentru că va fi o problemă de termen lung,  s-au triplat costurile, am depus un proiect anul trecut dar încă nu ştim nimic, ne gândim la alt proiect.

► Fondurile europene sunt unul din principalele ajutoare, trebuie făcut un plan, fondurile te ajută dar dacă nu eşti pregătit te pot îngropa. Ce mi-ar plăcea să se modifice este ca atunci când depunem un proiect să primim banii mai repede, pentru că acum când primim banii acel proiect nu mai este de actualitate. Astăzi gândesc un lucru dar în 6  luni se schimbă lucrurile, se schimbă tehnologia, nevoile pieţei, aici văd o problemă.

► Am luat 3 proiecte pe finanţare europeană, am crescut de la 1 la 230 de oameni, nicio etapă nu a fost uşoară. Pentru plusvaloare trebuie mers pe producţie, sunt investiţii străine care merg pe consum, noi avem nevoie să producem, să rămânem cu plusvaloare.

 

Zsolt Hrubecz-Gogolak, manager SC MultiInvest şi IncubCenter SRL

► Dacă accesăm fonduri se percepe că sunt bani gratuiţi dar pentru aceşti bani se lucrează temeinic, trebuie să te pregăteşti temeinic. Am strâns colegii şi am zis să facem o clădire în Târgu Mureş, cea mai eficientă din ţară. În 2010 am depus proiectul şi am terminat în 2013. Clădirea este ocupată de chiriaşi. În 2022 am terminat un incubator de afaceri, un proiect de suflet,  am iniţiat în 2018 proiectul.

► Trebuie să învăţăm regulile, trebuie să găseşti oamenii potriviţi. Să nu se avânte o companie după consultanţi care vin că sunt programe pe fonduri europene, îţi trebuie viziune, viziunea este despre firmă şi nu despre bani. Am un proiect şi am nevoie de bani.

► Energia electrică este foarte scumpă, vrem ca în următorii 5-6 ani să producem energia de care avem nevoie, să producem cu panouri fotovoltaice, fără inovare suntem eliminaţi de pe piaţă, construcţiile sunt cea mai nedigitalizată industrie.

 

Andreea Potinteu, Şef Serviciu Sprijinirea Mediului de Afaceri şi Promovare investiţii ADR Centru

► Nesiguranţa contextului economic este principala îngrijorare dar şi complexitatea procesului  de finanţare. 3.288 de IMM-uri au beneficiat de serviciile reţelei în perioada 2008-2021. Avem un contact direct cu antreprenorii iar aici discuţiile se leagă.

► Totul se leagă, recomandările sunt foarte pertinente, pornind de la recomandarea pentru o informare corectă şi dintr-o sursă de încredere şi de la identificare a nevoii reale atunci când porneşti în călătoria fondurilor nerambursabile apare un sprijin de la ADR Centru, servicii gratuite, doar disponibilitate şi încredere. Din 2008 oferim servicii gratuite de sprijin din regiunea Centru sub egida reţelei.

► Avem un site specializat pentru servicii, facem postări pe ADR Centru, oamenii nu sunt obişnuiţi cu acest mod, titlul gratuit sperie antreprenorii. Antreprenorii ne pot căuta pe site-ul nostru, pe Facebook, telefon, email.

► Oferim sprijin despre cum să aplici, ce reguli trebuie să respecţi, evaluăm stadiul sustenabilităţii dar şi nevoia unei companii şi facem recomandări despre cum o companie poate să devină sustenabilă.