Firme de IT, start-up-uri, mii de companii şi întreprinzători ucraineni şi-au găsit refugiu şi fac afaceri în Polonia, contribuind cu taxe la bugetul de stat şi cu inovaţie şi talente la dezvoltarea economiei poloneze. Dar acest lucru înseamnă pierderi mari pentru Ucraina

Autor: Bogdan Cojocaru 29.01.2023

Valurile de refugiaţi ucraineni transformă societatea polone­ză, dar şi mediul de afaceri. În primele nouă luni ale anului trecut, cetăţenii ucraineni au înregistrat aproape 14.000 de afaceri în Po­lonia. Cei mai mulţi sunt mici întreprinzători (10.200), iar majoritatea dintre ei spun că intenţionează să rămână pe piaţa poloneză şi după ce războiul pornit de Rusia contra ţării lor se va încheia.

În acest peisaj şi-au găsit adăpost şi start-up-uri şi proiecte inovatoare ucrainene, unele cu potenţial internaţional, după cum scrie The Warsaw Voice. De asemenea, mii de angajaţi din sectorul IT s-au mutat din Ucraina în Polo­nia, ceea ce le-a permis firmelor lor să conti­nue să funcţioneze, aducând în acelaşi timp un aport de capital uman într-o economie polone­ză care, ca toate celelalte din Europa de Est, se confruntă cu o penurie de specialişti.

Afacerile ucrainene repre­zin­tă acum 45% din compa­niile străine noi cu opera­ţi­uni în Polonia. În prezent, pe această piaţă activează 24.100 de companii cu capital ucrainean, ceea ce înseamnă 25% din toate companiile cu ca­pital străin.

Polonia, cu cea mai mare economie est-euro­pea­nă, este de mult timp un fel de frate mai mare al Ucrainei, dar până la invazie direcţia predo­mi­nan­tă a fluxurilor de business era dinspre par­tea poloneză, matură şi saturată, cu companii în expansiune internaţională, spre cea ucrai­neană, o piaţă uriaşă, des­chisă şi în dezvoltare.

Acum însă, aproape 25.000 de companii ucrai­­nene s-au mutat sau au subsidiare în Polonia. De aceea, la mare cău­ta­re sunt specialişti în mar­keting şi fiscali pentru piaţa poloneză cu cunoş­tin­ţe de ucraineană. Cere­rea pentru astfel de persoane a crescut de zece ori, potrivit agenţiei de recrutare Gremi Personal.

În schimb, peste 1.400 de companii polo­neze s-au arătat interesate să participe la re­construcţia Ucrainei. Guvernul de la Varşovia a înfiinţat platforme speciale pentru înscriere la această iniţiativă. Şi la cum guvernul de la Kiev colaborează cu cel polonez, drumul spre Ucraina este deschis pentru polonezi. Ca dovadă, exporturile Poloniei către Ucraina au crescut cu aproape 50% în primele zece luni ale anului trecut.

Pentru firmele şi companiile poloneze, dar şi pentru cele ucrainene, valurile de refugiaţi ucraineni înseamnă 320.000 de angajaţi noi. Aceştia reprezintă două treimi din ucrainenii cu vârstă de muncă stabiliţi în Polonia. Refugiaţii, ca grup, sunt mult mai mulţi, dar marea lor majoritate sunt femei cu copii. Esti­mările guvernamentale arată că doar din taxele şi contribuţiile plătite de refugiaţii ucraineni bugetul de stat a primit anul trecut patru miliarde de zloţi (850 milioane euro). Anul acesta, suma este estimată să se ridice la echivalentul a 1,3 miliarde euro.

Pentru businessul ucrainean, schimbarea costă, dar s-ar putea să fie singurul mod în care poate supravieţui. Olga Kuraksa, 43 de ani, este senior executiv Ciklum, una dintre cele mai mari companii de IT din Ucraina. Răz­boiul a prins-o deja în Polonia, la Gdansk, scrie Notes from Poland. Primele 72 de ore de invazie a muncit. Împreună cu o colegă a sta­bilit linii de comunicare rapidă cu angajaţii care voiau să se mute.

Ea povesteşte cum compania, ca multe alte firme de IT ucrainene, a oferit scheme de mutare atât în Ucraina, cât şi în alte ţări, dar mai ales în Polonia. Circa 2.000 de angajaţi dintr-un total de 3.200 au acceptat rapid ofer­tele, 250 au ales să se mute în Polonia.

Compania i-a urcat în autobuze sau a plătit carburantul pentru cei care s-au deplasat cu maşina, a plătit pentru biletele de tren sau de avion şi a acoperit cheltuielile cu cazarea şi întreţinerea pe perioada de tranziţie. Doar aşa angajaţii au putut fi aduşi la loc sigur. Start-up-urile au şi ele nevoie de siguranţă şi de o piaţă deschisă la nou pentru a creşte, iar Polonia oferă un astfel de mediu. Ucrainenii folosesc ţara ca pe o rampă de lansare pentru idei noi. Start-up-ul ZooZy operează în Polonia din august anul trecut, scrie The Warsaw Voice. Firma a dezvoltat un sistem de monitorizare a activităţii şi sănătăţii animalelor de companie. Sistemul poate fi conectat la un hrănitor automat inteligent care astfel stabileşte meniul optim pentru animal. Un alt start-up ucrainean, Discoperi, pariază pe eliminarea accidentelor rutiere. Compania dezvoltă un sistem de control video bazat pe inteligenţă artificială care colectează datele din trafic şi le analizează pentru a reduce riscul de accident. Delivery Couple dezvoltă şi testează roboţi care livrează mâncare. Un alt proiect ucrainean, Lalafo, are o platformă pentru comercializarea la preţ redus sau chiar donarea de haine second-hand. Ceea ce face iniţiativa originală este că vânzătorul trimite hainele la sediul firmei, unde un sistem bazat pe inteligenţă artificială creează descrierea produsului, poze şi oferte online, oferind astfel rapiditate.