ZF IT Generation. Investor Watch. Alin Stanciu, partener Catalyst România: Am făcut cinci investiţii până acum din cel de-al doilea fond, în valoare de aproape 10 milioane de euro. Anul acesta vrem să mai investim în 4-6 companii

Autor: Ioana Nita 01.02.2023

SeedBlink, Code of Talent, Adservio, evoMAG şi Hunch (Serbia) sunt cele cinci companii în care a investit până acum Catalyst România din cel de-al doilea fond Tichetele iniţiale puse pe masă de Catalyst România II sunt în medie de circa 1,5-2 mil. euro.

Catalyst România II, primul fond de investiţii în start-up-uri tech din România, susţinut de 3TS Capital, a investit până acum în cinci companii aproape 10 milioane de euro din cel de-al doilea fond al său în valoare totală de 50 de milioane de euro. Primul fond, în valoare de 15 milioane de euro, a fost lansat în 2012, iar cel de-al doilea fond a fost lansat în 2020, în februarie 2022 acesta atingându-şi plafonul maxim de 50 de milioane de euro. Investiţiile realizate din cel de-al doilea fond au mers către patru companii din România – SeedBlink, Code of Talent, Adservio şi evoMAG – şi către un start-up din Serbia – Hunch. Pentru anul în curs, Catalyst România II şi-a propus să facă încă 4-6 investiţii noi.

„Avem 100 de companii care sunt într-o analiză mai aprofundată, din care foarte posibil să facem 4-5 sau chiar 6 investiţii anul acesta. Acesta este planul pentru pentru 2023. Ne uităm la companii care dau dovadă de o creştere accelerată. Dacă respectiva creştere vine după 6 luni sau un an  de la înfiinţarea firmei sau vine după zece ani, nu este atât de relevant pentru modelul nostru. Într-adevăr, teza noastră de investiţii ar fi să ne uităm la start-up-uri care au un pic de vechime. Noi fiind un fond de serie A, căutăm start-up-uri care deja au venituri – 500.000 euro, 1.000.000 euro sau poate peste 1.000.000 de euro cu preferinţe evident spre zona SaaS, adică spre zona de venituri de tip subscripţie. Dar până la urmă, faptul că suntem un VC nu ne îngrădeşte major şi nu ne obligă să ne uităm neapărat doar la tiparul acesta de companii, însă probabil că 90% din pipeline-ul nostru este format din companii vechi de 2-3-4 ani care au început să aibă tracţiune în piaţă“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, Alin Stanciu, partener în cadrul Catalyst România II. El a adăugat că de obicei fondul intră să susţină companiile tech în momentul în care acestea încep să aibă tracţiune cu produsul lor pe piaţa locală şi fac eforturi pentru a se extinde şi în străinătate.

„Acesta este momentul în care noi, dacă ne asigurăm că piaţa din România a dovedit că respectivul produs poate să aibă tracţiune şi poate să producă venituri, intrăm noi şi ajutăm compania cu bani şi «knowledge» în partea asta de internaţionalizare şi încercăm să ducem produsul în afară.“

În 2021, Catalyst România a făcut prima investiţie din cel de-al doilea fond al său în platforma de equity crowdfunding SeedBlink, iar anul trecut au urmat alte patru investiţii, dintre care două au fost în start-up-uri – Code of Talent şi Hunch, iar alte două în companii deja cu vechime – Adservio (soluţii pentru digitalizarea educaţiei), înfiinţată în 2009, şi evoMAG (magazin online IT&C), fondată în 2005.

„În mod punctual, în cazul Adservio, avem şi un context extrem de potrivit, un context de piaţă în care toată lumea îşi doreşte digitalizarea instituţiilor publice şi a învăţământului, iar Ministerul Educaţiei fiind unul dintre cei mai mari angajatori, cred chiar cel mai mare din România, aşa că nevoia asta este extrem de presantă. Din fericire, vedem că şi guvernanţii, şi administraţia publică încep să facă eforturi în direcţia asta. Acum 14 ani sau 15 ani când au înfiinţat compania Adservio, ideea lor părea mai degrabă o utopie şi, practic, modelul lor de business a început să prindă tracţiune în 2019-2020, când au făcut o mutare în cloud. Iniţial vorbeam de un produs bazat pe foarte multă reţelistică - era un intranet propriu în fiecare dintre şcoli. Dar, în momentul în care au mutat soluţia în cloud, beneficiile unei platforme digitale au devenit mult mai consistente“, a explicat Alin Stanciu, motivele care au stat la baza investiţiei în Adservio.

În ceea ce priveşte investiţia supriză în evoMAG, el a menţionat că zona de e-commerce şi de marketplace-uri este extrem de familiară pentru conducerea fondului.

„A fost cumva o investiţie oportunistică şi am găsit şi acolo un fondator (Mihai Pătraşcu – n. red.) extrem de motivat, cu un background foarte solid, un fondator care a reuşit într-un peisaj totuşi foarte competitiv. A reuşit să crească o companie, să ajungă în topul jucători importanţi pe zona IT&C şi să ţină o companie destul de măricică, oarecum la pragul de rentabilitate sau cu o mică profitabilitate.  Ne-am alăturat eforturile şi experienţa şi am văzut, e exemplu, că în anul 2022 evoMAG a fost una dintre puţinele companii de e-commerce care a marcat o creştere de business la final de an, adică cumva am primit şi certitudinea că investiţia pe care am făcut-o într-un model care nu e foarte «hot» în momentul de faţă a fost o alegere bună.“

Spre deosebire de alte fonduri de capital de risc active acum pe piaţa locală, Catalyst România este singurul aflat la cel de-al doilea fond care se află în primii ani de investiţii, ceea ce îi conferă un avantaj competitiv şi mai multă flexibilitate în a stabili ţintele de investiţii.

„Din perspectiva capitalului, acum noi suntem într-o zonă favorabilă, în ideea în care noi chiar avem bani de investit, foarte mulţi,începând de mâine să zicem, lucru pe care nu îl pot spune despre fondurile care au fost intermediare între Catalyst I şi Catalyst II, pentru că mai există câţiva manageri de fonduri în această zonă de tehnologie şi de venture capital. Ei sunt pe finalul fondurilor şi în principiu îşi dozează eforturile spre companiile din portofoliu care performează, adică ei fac mai degrabă investiţii de tip follow-on decât investiţii noi. Acesta este ciclul. În primii 4 ani, maxim 5 ani să zicem, faci investiţii noi şi ideal ar fi să reuşeşti să şi vinzi din acele companii. Aşa că, dacă faci o investiţie în anul 5 şi îţi asumi că exit-ul s-ar putea să dureze 1-2 ani până găseşti oferta potrivită sau cumpărătorul potrivit, nu-ţi dă timp foarte mult să lucrezi cu companiile. Şi atunci, în mod cumva uzual, din anul 4 începi să te axezi pe companiile care sunt mai performate din portofoliu. Deci, asta ne dă nouă, ca şi fond, o oarecare fereastră de oportunitate extrem de bună.“